طراحی میدان کنینگین جولیانا (Koningin Juliana) توسط معماران منظر و شهرساز Delva و کمپانی Powerhouse، طرحی پیشنهادی است که ایستگاه قطار Den Haag Centraal را به این میدان متصل می کند و این امکان را برای بازدیدکنندگان و عموم مردم فراهم می‌کند تا از فضایی جدید لذت ببرند. از طریق چیدمان کارآمد پیاده، دوچرخه و حرکت خودرو، میدان برای بازدید‌کنندگان و رهگذران محلی به عنوان یک ورودی هدایت کننده به سمت مرکز عمل خواهد کرد. به علاوه، یک پارکینگ مخصوص دوچرخه در زیر میدان، فضای اختصاص داده شده به عملکرد پارکینگ را افزایش می‌ دهد و در عین حال میدان را به عنوان یک فضای جمعی آزاد می ‌گذارد. اشاره به این موضوع که فضای سبز در Hague همیشه تحت حفاظت بوده – در اوایل قرون وسطی توسط کنت ‌های هلندی و از قرن ۱۴ تاکنون توسط نگهبانان و شهروندان – حائز اهمیت است. این تلاشها توسط قانون آزادسازی سال ۱۵۷۶ حمایت شده است؛ قانونی که قطع و فروش درختان را ممنوع کرد. میدان Koningin Juliana به نام ملکه جولیانا که از سال ۱۹۴۸ تا ۱۹۸۰ سلطنت کرد، نامگذاری شده است.

میدان Koningin Juliana

برنامه ‎ریزی این میدان به دنبال تاکید بر طراحی منظر، معماری، مهندسی و پیاده کردن طرح است. سالن ورودی ایستگاه قطار به شکلی یکپارچه و بدون وجود در یا دروازه توسط مناظری از پوششهای گیاهی مانند با میدان ترکیب می‌ شود. میدان نه تنها به عنوان فضایی برای جهت یابی، بلکه به عنوان مکانی برای وقت گذراندن نیز بشمار می رود. طراحی به میدان محدود نمی‌شود، بلکه به عنوان یک فضای ارتباطی با پارک مجاور (پارک Koekamp) امتداد پیدا می ‎کند.

فرش Hague

ایجاد ارتباط، بخشی از برنامه‌ ریزی انجام شده برای این منطقه است که به عنوان “فرش hague” نیز شناخته می ‌شود. هر فضا هویت خاصی با توجه به زمینه یا کاربری دارد. بخش زیادی از این فضا با موزه ‌ها و ساختمانهای عمومی احاطه شده است و هدف از طراحی میدان Koningin Juliana طراحی یک “فرش سبز” است که به سمت مرکز تاریخی، موزه کوارتر، جنگل hague و ساحل گسترش پیدا می‎کند.

Kiss & Rise

با دانستن مسیر حرکت روزانه خورشید، معماران منظر فرم معماری منحصربفردی ایجاد کرده‌ اند که به میزان مناسبی اجازه ورود نور به ساختمان را می ‌دهد. آنها محدوده ‌ای ایجاد کرده ‌اند که باعث رفت و آمد آسان جمعیت از ایستگاه و حرکت به سمت پارک از طریق نمای آزاد آن می ‌شود. حرکت عابران به نحوی روان از طریق ایجاد ماهرانه تپه‌ های سبز با انحنای ملایم مدیریت شده است.

بخشیدن چهره ‌ای جدید به شهر

دستیابی به فضایی که مردم بتوانند بدون توجه به اینکه چه زمانی از روز است، از عبور در آن لذت ببرند به خودی خود یک چالش و دستیابی به فضایی که با سایر نقاط مهم شهر در ارتباط باشد، یک شاهکار است. ایجاد سایت به شکل یک فضای شفاف در میانه شهر و بخشیدن چهره ‌ای جدید به آن بسیار مهم بود. تیم طراحی موفق به انجام این کار شد، چرا که آنها با تفکری درست درباره فضا، حجم، تراکم منطقه و اینکه مردم چگونه می ‌خواهند و می ‌توانند از آن عبور کنند، وارد این پروژه شدند.

میدان Koningin Juliana و پارک Koekamp

استفاده از تعامل میان تپه‌ های سبز میدان Koningin Juliana و پوشش گیاهی پارک Koekamp – که در سرتاسر راه و به سمت میدان کشیده شده است – همه چیز را با هم ترکیب می ‌کند. تپه‌ های منحنی، مشابه منظر تاریخی تپه ‌های ناحیه Hague هستند که فضایی آرامش بخش و مفرح را فراهم می‌کنند و نیاز به کاشت درخت را کاهش می ‌دهند و تنوعی از گونه های بوته ‌ای و درختی متفاوت را به نمایش می‌ گذارند. به عنوان مثال، در طرح از calcicoles استفاده شده است، که در خاکهایی که کلسیم غنی دارند، مانند خاکی که در ناحیه‌ Hague یافت می ‌شود، به خوبی رشد می ‌کند.

ایجاد یک محیط پایدار

معماران از روشی یکپارچه بر مبنای اقتصاد دورانی، استفاده کرده ‌اند که در آن جریانهای پسماند از طریق بازیافت و استفاده مجدد کاهش می ‌یابد. این روش باعث می ‌شود که ساختمان ایستگاه از نظر مصرف انرژی، آب و مدیریت پسماند به خوبی عمل کند. هدف، ساخت یک محیط پایدار است. در طرح از مزرهای گرانیتی از جنس آسفالت با قابلیت نفوذ آب و لایه رویی قهوه ‌ای استفاده شده است، مصالحی که از شهرهای سنتی هلند الهام گرفته شده و در به وجود آوردن حس و حال یک پارک شهری مشارکت می‌ کند.

کاشت در میدان

در محل کاشت، مقاومت تپه‎ های سبز توسط ریشه درختان افزایش یافته است. گلها که در بهار شکوفه می ‌دهند و تا ماه آوریل از بین خواهند رفت، لحظاتی زیبا و رنگارنگ را خلق می ‌کنند. در امتداد لبه‌ های این تپه ‌ها، گیاهان تزئینی متنوع و گیاهان چند ساله بر آرایش پویا و هیجان انگیز رنگها می ‌افزایند. با توسعه ناحیه ‌ای که میان فضاهای مختلف شهر ارتباط ایجاد می‌ کند، معماران منظر که ایده جامع استفاده مناسب از فضا و معرفی ایده‌ های پایدار را داشته ‌اند – که می ‌توانست تنها طراحی چند ساختمان بیشتر باشد – بر طراحی، فرم و ترکیب چیره شده ‌اند.

منبع: +

0/5 ( 0 نظر )

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید