• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
  • راهنما
    • اصول و قواعد ترجمه
    • اصول نقد اثر
  • همکاری با ما
  • درباره ما
  • تماس با ما
چهارشنبه 26 مرداد 1401
  • Login
معمارمنظر
  • منظر
    • پروژه های منظرین
    • معماران منظر
    • منظر صنعتی
    • منظر شهری
    • منظر موقت
    • منظر آیینی
    • فضای جمعی
  • پرونده
    • منظر سرزمین هند
    • منظر بلوچستان
    • منظر سرزمین فارس
    • سفر ترکمن صحرا
    • منظر روسیه
    • منظر فرهنگی هورامانات
    • سفر گیلان
    • سفر هرمز و قشم
    • اکسپوی میلان
    • سفر یزد
  • گزارش
    • مصاحبه
  • کتابخوانی
    • کتاب و سایت
  • سینما و منظر
    • ویدئو
  • نقد
  • فتوکامنت
  • مطالب کوتاه
  • گفتار
  • گزیده پژوهش
  • رویداد
  • معماری
  • شهرسازی
No Result
View All Result
معمارمنظر
  • منظر
    • پروژه های منظرین
    • معماران منظر
    • منظر صنعتی
    • منظر شهری
    • منظر موقت
    • منظر آیینی
    • فضای جمعی
  • پرونده
    • منظر سرزمین هند
    • منظر بلوچستان
    • منظر سرزمین فارس
    • سفر ترکمن صحرا
    • منظر روسیه
    • منظر فرهنگی هورامانات
    • سفر گیلان
    • سفر هرمز و قشم
    • اکسپوی میلان
    • سفر یزد
  • گزارش
    • مصاحبه
  • کتابخوانی
    • کتاب و سایت
  • سینما و منظر
    • ویدئو
  • نقد
  • فتوکامنت
  • مطالب کوتاه
  • گفتار
  • گزیده پژوهش
  • رویداد
  • معماری
  • شهرسازی
No Result
View All Result
معمارمنظر
No Result
View All Result
صفحه اصلی نقد

سفر پژوهشی چیست؟

محمدرضا مهربانی گلزارbyمحمدرضا مهربانی گلزار
دوشنبه 1 آذر 1395
in نقد
Reading Time: 1 min read
A A
0
41
بازدیدها
فیسبوکتوئیترتلگرامواتساپ

در دانشکده های معماری درکشور فرانسه، یک واحد درسی اجباری به اسم voyage d’étude وجود دارد که معادل فارسی آن «سفر مطالعاتی» یا «سفر پژوهشی» است. این واحد همچون درس طرح معماری ۱ و ۲ و … در هر سال تکرار می شود و به اندازه همان جدی و مهم است. اما چرا سفر و مشاهده مستقیم برای دانشجویان معماری ضروری است؟
برای پاسخ به این سوال لازم است که به این نکته ظریف دقت شود که حس یکپارچگی فضایی در یک اثر معماری(مثلا مسجد جامع اصفهان) با دیدن پلان آن بر روی کاغذ منتقل نمی شود. صمیمیت یک فضای داخلی نیز با دیدن چند عکس و یا ترسیم دو بعدی و حتی توصیف کلامی قابل آموزش و انتقال نیست. مفاهیمی این چنین که معماران به شدت با آن سرو کار دارند و آنها را از یک ترسیم‌گر نقشه(بخوانید اپراتور اتوکد) متمایز می کند تنها از طریق ادراک مستقیم (حضور در فضا) امکان پذیر است.
استفاده از اسناد و تصاویر، می تواند مکمل آموزش باشد اما به عنوان تنها منبع آموزش کمکی به درک دانشجو نمی کند. ادراک، آن هم از نوعی که یک معمار به آن نیازمند است به تجربه مستقیم وابسته است و هر عنصر واسطه ای ممکن است فرآیند ادراک و آموزش را دچار اختلال کند.

« فراموش نکنیم که كسب تجربه براى يادگيرى ضرورت دارد »

لزوم تغییر سیستم آموزش معماری

آموزش معماری نیازمند تحول جدی است. حداقل نیمی از آموزش باید خارج از آتلیه ها و در فضای واقعی باشد. درک و بینش دانشجویان معماری از دنیای دو بعدی(کاغذ) و یا سه بعدی مجازی(در رایانه ها) باید فراتر رود و تجربه ملموس و ادراک فضایی واقعی را در بر بگیرد.
زمان آن رسيده تا آموزش معمارى و شهرسازى از انحصار آتليه هاى بسته خارج شده و با تجربه فضا و مردم از نزدیک توأم شود(منصوری، ۸۹).  به نظر می رسد که سیستم آموزش معماری و گرایش های مرتبط با آن نیازمند تحولی اساسی است. «تشخیص» امری کلیدی در حل مسائل معمارانه است که در آتلیه های معماری قابل آموختن نیست.

آموزش مبتنی بر سفرهای پژوهشی در رشته معماری منظر

«تجربه نزدیک» و «تقویت قوه تشخیص» دانشجویان، محورِ آموزشِ مبتنی بر کشف است. برای این الگو پنج مرحله اصلى را می توان در نظر گرفت كه به تكميل فرايند يادگيرى منجر مى شود:

فرآیند آموزش مبتنی بر کشف از طریق سفرهای پژوهشی و ذکر یک مثال (بازدید از باغ فین کاشان)

مرحله اول، پیش از سفر انجام می شود و شامل جمع آوری اطلاعات اولیه از مکان است. مرحله دوم که شامل طرح پرسش و ایجاد دغدغه است نیز می تواند پیش از سفر انجام شود اما گاهی در جریان بازدید، سوالات اصلاح می شود و یا حتی سوالات جدیدی مطرح می شود.
گام سوم همان سفر کردن و تجربه مستقیم فضاست که بخش اصلی این الگو محسوب می شود. این مرحله همراه با کشف و شهود از سوی دانشجویان است که با هدایت و راهنمایی استاد به سمت درک بهتر مکان و یافتن پاسخ ها منجر می شود. این مرحله در واقع با هیچ فعالیت دیگری قابل جایگزینی نیست. وجه تمایز سیستم مبتنی بر کشف با سیستم های آموزش رایج همین مرحله است. فضا علاوه بر جذاب بودن، دو تأثير مهم ديگر نيز به صورت توأمان دارد : تدقيق پرسش و يافتن پاسخ. هر پژوهشگر با توجه به برنامه ريزى سفر و موضوع اوليه اى كه ارائه نموده، در فضاهاى مورد بازديد عميق مى شود و به دنبال توضيحات مسئول آن فضا (شهر يا بنا) و مدير سفر، پرسش خود را مورد بازبينى قرار مى دهد كه حتى ممكن است پرسش تغيير كند.
گام چهارم به گفتگو و تبادل یافته ها اختصاص دارد. این مرحله نیز می تواند در مکان مورد بازدید اجرا شود. در عین حال پس از خاتمه سفر نیز می توان به بیان یافته ها و گفتگوهای جمعی پرداخت. اما چنانچه در حین سفر و به ویژه در مکان مدنظر مباحثه صورت گیرد تحلیل های دقیق تری ارائه می شود.
گام آخر پس از سفر آغاز می شود و شامل ارائه نتایج و دستاوردهاست. این خروجی ها می تواند در قالب نقد،‌ گزارش، مقالات علمی، کروکی های تحلیلی، برداشت های تصویری و حتی فیلم و پادکست باشد.

گفتگوی جمعی در محل و انتقال تجربیات و یافته ها به کشف پاسخ کمک می کند. /جزیره هرمز/ مرکز محله/ بهمن ۱۳۹۴
کلام آخر …

مدل پیشنهادی فوق در چند سال اخیر به اجرا درآمده و تاثیر قابل توجهی بر میزان بینش دانشجویان داشته است. دستاوردهای سفرهای مذکور در قالب پرونده در همین سایت منتشر شده و مبنای تحقیقات بعدی واقع گردیده است. سفر روسیه و بازدید از شهرهای مسکو و سن پترزبورگ آخرین تجربه از این الگوی آموزشی به شمار می رود که پرونده آن به عنوان نخستین دستاورد از این سفر، در اختیار همگان قرار گرفته است.
به امید استمرار و تکامل این شیوه آموزشی.

Tags: آموزش معماریسفر پژوهشیسفر مطالعاتیمعماری منظر
Previous Post

پرونده منظر روسیه

Next Post

نقش منظر شبانه در فضاهای جمعی شهرهای سن‌ پترزبورگ و مسکو

محمدرضا مهربانی گلزار

محمدرضا مهربانی گلزار

معمار منظر و مدرس دانشگاه

مطالب مرتبط

نقد و بررسی پروژه مینور پارادایس، منظرموقت انسان ساخت در مناطق خشک با مصالح خشک

نقد و بررسی پروژه مینور پارادایس

شنبه 20 آذر 1400
100
پروژه لیتل آیلند، سرمایه گذاری بخش خصوصی در پروژه شهری

پروژه لیتل آیلند، سرمایه گذاری بخش خصوصی در پروژه شهری

چهارشنبه 16 تیر 1400
126
تبدیل خیابانهای بوعلی و اکباتان به پیاده راه در شهر همدان

تبدیل خیابانهای بوعلی و اکباتان به پیاده راه در شهر همدان

یکشنبه 10 فروردین 1399
142

چرا فضاهای عمومی شکست می خورند؟

نقدی بر تکنولوژی و معماری وابسته به آن

نقد و بررسی پل طبیعت

Next Post
نقش منظر شبانه در فضاهای جمعی شهرهای سن‌ پترزبورگ و مسکو

نقش منظر شبانه در فضاهای جمعی شهرهای سن‌ پترزبورگ و مسکو

پنجره های عمودی در نماهای شهری روسیه

پنجره های عمودی در نماهای شهری روسیه

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه

ایمیل شما نزد معمارمنظر محفوظ بوده و در اختیار شخص دیگری قرار نخواهد گرفت. ممکن است ایمیل های خبرنامه در پوشه اسپم ایمیل شما قرار بگیرند.

مجوزها

logo-samandehi

پشتیبانی

پشتیبانی دامنه: طلاهاست

پشتیبانی هاست: سون هاست

کپی رایت © ۱۴۰۰-۱۳۹۳ – تمامی حقوق برای نویسندگان معمار منظر محفوظ است. انتشار متن مطالب «معمار منظر» در نشریات کاغذی یا رسانه‌های دیجیتال، بدون کسب اجازه از مدیر سایت ممنوع است.

No Result
View All Result
  • منظر
    • پروژه های منظرین
    • معماران منظر
    • منظر صنعتی
    • منظر شهری
    • منظر موقت
    • منظر آیینی
    • فضای جمعی
  • پرونده
    • منظر سرزمین هند
    • منظر بلوچستان
    • منظر سرزمین فارس
    • سفر ترکمن صحرا
    • منظر روسیه
    • منظر فرهنگی هورامانات
    • سفر گیلان
    • سفر هرمز و قشم
    • اکسپوی میلان
    • سفر یزد
  • گزارش
    • مصاحبه
  • کتابخوانی
    • کتاب و سایت
  • سینما و منظر
    • ویدئو
  • نقد
  • فتوکامنت
  • مطالب کوتاه
  • گفتار
  • گزیده پژوهش
  • رویداد
  • معماری
  • شهرسازی

کپی رایت © ۱۴۰۰-۱۳۹۳ – تمامی حقوق برای نویسندگان معمار منظر محفوظ است. انتشار متن مطالب «معمار منظر» در نشریات کاغذی یا رسانه‌های دیجیتال، بدون کسب اجازه از مدیر سایت ممنوع است.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In