جستجو
Close this search box.

طراحی خیابان جرجیا بر پایه تاریخ و اکولوژی

در خیابان جرجیا پیاده راه، فضای سبز شهری و زیرساختها به هم پیوند خورده اند تا منزلگاهی مطلوب و مکانی مناسب برای شکلگیری رویدادها در ایندیاناپولیس ایجاد کند.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

شهرهای قابل سکونت آینده، حاصل بازنگری در خیابانها به عنوان شبکه ای یکپارچه است که نه تنها گزینه ها و شرایطی انسانی برای حمل ‌‍و ‌نقل، بلکه خدمات زیست ‌محیطی سودمندی فراهم کرده و سرزندگی شهر را آزادانه به نمایش می گذارند. خیابان جرجیا در خلق چنین مکانی موفق بوده است. این خیابان، فضای پیاده راه، مناطق حفاظت شده فضای سبز شهری و زیرساختهای اصولی را به هم پیوند زده تا مقاصد و منزلگاه هایی مطلوب در فضای باز و مکانهایی برای شکل گیری رویدادها در ایندیاناپولیس (Indianapolis) ایجاد کند.

پیشینه تاریخی

ابتدای دهه۱۹۸۰ میلادی، قدمهای بزرگی برای بازسازیِ مرکز شهر برداشته شد. پس از موفقیتهای اولیه‌، مانند بازسازی بنای یادبود مرکزی، سرمایه‌گذاریهای عظیمی‌ از جمله مرکز خرید مرکزی به علاوه مرکز کنوانسیون ایندیانا، هتلهای مجموعه و یک مرکز گردهمایی برای باشگاه  ورزشی شهر صورت گرفت؛ این پروژه انرژی تازه ای به منطقه تفریحی رو به رشدی آورد که پیش از آن نیز از سایتهای ارزشمند تاریخی خود بهره می جست. خیابان جرجیا که در قلب منطقه وسیع تاریخی و شاهراه متصل کننده مکانهای جمعی بزرگ و جدید واقع شده در آن‌ زمان به عنوان مسیری مهم برای توسعه ‌های آتی شناخته می شود.
تا سال ۲۰۰۹، انگیزه‌ای برای احیاء یا بازسازی این خیابان وجود نداشت. در آن سال مسئولان شهری در مزایده ای به پتانسیل منحصر بفرد این خیابان که میزبانی super bowl سال 2012 بود، پی‌ بردند. با کنار هم قراردادن برنامه های اولیه برای خیابان جرجیا و آرمانهایی نوین در زمینه ایجاد مکانی سبز و پیاده مدار برای رویدادها در فضاهای خارجی، شهر به فضای عمومی مدرن و معاصر دست یافت که موجب پیوند کاربری تفریحی و کنوانسیون شهری شد. همزمان با این مسائل، خیابان جرجیا به عنوان بستر مناسبی جهت شکل گیری تعاملات روزمره صمیمی‌ و یک فضای گردهمایی مناسب و مدرن برای برگزاری مراسم و جشنهای مهم مورد توجه قرار گرفت.

georgia-street-01

چالشها

علاوه بر مشکلات قابل انتظار در اجرای پروژه‌ در محیطی شهری با قدمت حدود دو قرن، موارد دیگری نیز وجود داشتند که منحصراً در این پروژه چالش برانگیز بودند. پلان اصلی‌ یک حق تقدم یا به عبارتی فضائی مختص عبور و مرور ۲۸ متری در قلب میدان شهری ایجاد کرد. این اقدام، خیابان جرجیا را مانند بسیاری از خیابانهای منتهی به مرکز شهر با ظرفیتی مازاد مواجه کرد و خیابان به یک فضای فاقد صمیمیت در مقیاس شهر تبدیل شد. قوانین طراحی‌ در منطقه وسیع تاریخی‌ اجازه استفاده از درختان در خیابان را نمی داد که در واقع محیطی‌ نامتعارف برای عابرین پیاده ایجاد کرد. با توجه به استقرار این خیابان در بافت تاریخی و مرکزی شهر‌ و حجم محدود ترافیک منطقه، خیابان جرجیا به خیابانی بالفعل جهت پشتیبانی خدمات حمل ‌و نقل برای بسیاری از فعالیتهای تجاری در آن منطقه تبدیل شد.

georgia-street-02

مرکز خرید در مقام دروازه ورودی به مرکز شهر است و خیابان جرجیا نیز به ادامه نقش خود به عنوان مسیر و راه اصلی‌ برای دسترسی‌ به پارکینگهای این مجموعه نیاز داشت. تاسیسات شهری همچنان بر پایه سیستم قدیمی‌ فاضلاب بود اما همزمان جریان تسهیل امکانات زیرساختهای سبز مطرح شده بود. هیچ گونه طرح محلی و یا ایالتی یا دستورالعملهای مهندسی برای خیابانهای پیاده مدار وجود نداشت.
با توجه به همجواری و ارتباط نزدیک خیابان جرجیا با مرکز کنوانسیون، این خیابان نه تنها به تسهیل حرکت پیاده بین این مراکز، بلکه به کنترل سرریز شدن این کاربریها در فضای خیابان و فراهم کردن فرصتی خاص برای ایجاد رویداد در شهر نیز کمک می کند. علاوه بر پیش بینی‌ مراسمی که امکان برگزاری آنها در این خیابان به طور بالقوه وجود داشت، لازم بود به عنوان اولین آزمون و محک موفقیت طراحی‌ این خیابان، یکی‌ از مطرح ‌ترین و معتبر‌ترین مراسم کشور آمریکا در آن برگزار شود. به طور مشخص، موفقیتِ نهائی این پروژه وابسته به حفظ تعادل خیابان جرجیا بین نیازهای رویدادهای فضاهای باز و مقاصد روزمره شهری برای جامعه است.

georgia-street-03

استراتژیهای طراحی

اهداف و راهکار‌های پروژه خیابان جرجیا به عنوان طلایه‌ دار پروژه‌های پایدار و نوآورانه در کشور آمریکا، به واسطه اصولی که وضع کرده است، مورد حمایت قرار گرفت. روند طراحی‌ این پروژه بر پایه مفهومی بود که به شکل گرافیکی در طرح پروژه توضیح داده شده و بر این نکته مهم تاکید داشت که کاربریهای چندگانه یک خیابان نه تنها باید با هم همپوشانی داشته باشند، بلکه بایستی در هم ادغام شوند. بنابراین در طراحی‌ بایستی اطمینان حاصل شود که عملکرد، پایداری، زیباشناسی و جنبه‌ های مالی‌ در تضاد با هم نباشند و برعکس یکدیگر را تقویت کنند.

georgia-street-04

حمایت از پیاده مداری و پویایی انسانی‌

اولین فضای پیاده به صورت بدون مرز و بدون لبه برای به اشتراک گذاری فضای پیاده و سواره و در عین حال ارتقاء سطح دسترسی طراحی‌ شد. عناصر یکپارچه طرح، راهنمایی برای عابرین پیاده و وسایل نقلیه و چگونگی‌ رفت و آمدِ کارآمد فراهم کردند که شامل استفاده از اولین تابلوهای ترافیکی طراحی شده در تقاطع ‌های شهر بود. چهار مسیر سواره و دو مسیر اختصاصی پارکینگ، به یک مسیر سواره در هر دو جهت با پارکینگهای محدوده واقع در کنار خیابان کاهش پیدا کرد. باقیمانده مسیر سابق به یک فضای پویا و چند منظوره برای فراهم کردن انواع حرکت غیر سواره تبدیل شد.

georgia-street-05

فراهم کردن زیرساختهای اجتماعی در فضای عمومی‌ پیشرفته

کاهش حضور اتومبیلها، گنجایشی برای ایجاد فضای میانی بین ۷ تا ۱۰ متر فراهم کرد. فضای عمومی‌ گسترش یافته با یک مسیر چوبی، امکاناتی پیاده مدارانه شامل نورپردازی و نشانه گذاری، کافه، سایبانهای قابل تنظیم خورشیدی، کیوسکهای خرده فروشی، المانهای تاریخی و هنر عمومی برای نمایش را فراهم کرده است. سیستمهای زنجیره ای که مشابه نمونه هایی است که برق مورد نیاز ماشینهای برقی خیابان جرجیا را تامین می کرده، به عنوان منبع اصلی‌ روشنایی مسیر‌های عبور مرور و همچنین برای فراهم کردن نورپردازی ویژه همایشها، گرمایش فصلی و پشتیبانی‌ سایبانهای خورشیدی باز و بسته شونده به کار گرفته شد. خیابان می بایست به عنوان مکانی منعطف برای برگزاری مراسم شهری عمل می کرد؛ اجزاء جدایی ناپذیر‌ زیرساختها می ‌بایستی به عنوان تمهیداتی برای جشنها و برگزارکنندگان آن‌ استفاده می شد که در هماهنگی با سیستمهای زنجیره ای بود. در بالای هر ستون دو تا سه قطعه در دو سطح وجود دارد که می تواند ملزومات نورپردازی مراسم را تامین کند. این ستونهای زنجیره ‌‌ای و پوشش اطراف پایه های آنها به طور مشخص برای اتصالات الکتریکی و داده ای که اجازه اتصال به کیوسکها، نمایشگاه‌ ها و تنظیم صوتی کنسرتها را می داد، طراحی شده بودند.

georgia-street-06

خدمات زیست محیطی‌

جزئیات هدفمند در سراسر مسیر به منظور ایجاد فرصتهایی‌ جدید برای خیابان در نظر گرفته شد تا مشارکتی مثبت در زمینه اکولوژی شهری داشته باشد. با اقدامی نامحسوس ولی‌ اساسی‌، بخش مرتفع تر این خیابان معکوس شد تا حرکت آب باران را به مسیر مرکزی و اصلی‌ آسان سازد. مسیری که به عنوان یک پوشش قابل نفوذ برای مدیریت خلاقانه آب باران و هدایت کردن مازاد آن به خارج از سیستم فاضلاب اشباع شده شهر طراحی شده بود. زمانی‌ که آب باران بر مسیرهای چوبی جریان می یابد، مخزن واقع در زیر آن پر می شود و همچنین سرریز آن را به محفظه قابل نفوذ هدایت می کند. این محفظه با یک فیلتر شنی قابل شارژ که به صورت طبیعی روی قسمت بالایی خاک شنی وجود دارد، ساخته شده ‌است. همچنین نفوذ آب در این مخزن منجر به تصفیه آن قبل از پیوستن به لایه درونی‌ زمین می شود.
درختان عنصر حیاتی‌ اکولوژی شهری هستند؛ این نکته بسیار حائز اهمیت بود که راهی‌ پیدا شود تا بتوان از درختان در خیابان جرجیا بهره برد. خلق محیطی‌ جنگل ‌مانند با جانمایی سنجیده درختان (طراحی دقیق پلان کاشت) به عنوان راه‌ حلی برای استقرار زیرساخت سبز شهری طوری که سابقه تاریخی‌ سایت نیز حفظ شود، مطرح شد. درختانی با تنه‌ هایی‌ بزرگ در کنار درختانی با اندازه ‌های استاندارد کاشته شدند. این کار به منظور اطمینان حاصل کردن از اینکه تمامی درختان همزمان فرسوده نشوند و در عین حال بستری مناسب برای گیاهان سطح پایین تر (بوته ها) ایجاد شود، انجام شد. گیاهان بومی نیز به صورت هدفمند به عنوان خانواده گیاهان آن‌ منطقه انتخاب شدند.

منبع: +

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *