جستجو
Close this search box.

دگردیسی و پویایی دیواره ساحلی در کانادا

مفهوم دگردیسی در پروژه ای در کانادا با استفاده از فولاد کورتن بکار گرفته شده و خط ساحلی با تفییر رنگ فولاد در طول زمان متناسب با طبیعت اطراف تغییر می کند.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

اولین تصویری که با شنیدن کلمه دگردیسی به ذهن می رسد، کرمی است که به پروانه تبدیل می شود. اگر چه که موضوع کرم و پروانه درباره نمونه معرفی شده در این مطلب صدق نمی کند، اما در اینجا نیز اتفاق مشابهی رخ می دهد؛ یک تغییر عمده در ظاهر و هویت منظر.
بنابراین در این مطلب با تشریح مفهوم دگردیسی، مسائل مربوط به آن و یا نتایج حاصل از آن ادامه می یابد. این صفت به خصوص برای سنگ که به طور قابل توجهی نسبت به  حالت اولیه اش تغییر کرده است، استفاده می شود.

دگردیسی

تشریح ماهیت این اصطلاح، مفهوم آنها را صریح ‌تر از آنچه که به نظر می‌رسد، بیان می‌دارد و به طور عمده دلیل آن حضور قوی کانسپت طرح ملهم از طبیعت است. مصداق بارز این اصطلاح در پروژه بریتیش کلمبیا در کانادا مشاهده می ‌شود.
همه این تعاریف ذهن را به این سوال سوق می‌دهد که آیا فرآیند طراحی زمانی که با الهام‌ از بستر طرح انجام شود، آسانتر نمی شود؟ حتی اگر فکر می‌کنید که پاسخ این سوال را می ‌دانید، در پاسخ پنهان شده در این پروژه عجیب و غریب از پل سانگا شگفت‌ زده خواهید شد.
metamorphous-01قبل از مرور پروژه، ابتدا باید دلیل اصلی آغاز آن بیان شود. همه چیز با جزر و مدهایی که در سال 2012 با خط ساحلی بریتیش کلمبیا برخورد کرد، آغاز شد. در نتیجه، کل محدوده ساحل و سکوهای یک ملک خصوصی در ونکوور تخریب شد.
پل سانگا به عنوان یک معمار منظر با یک راه حل منطقی به مالکان کمک کرد؛ راه حلی کاملاً متفاوت از دیوارهای بتنی قبلی در ساحل اقیانوس که به فرسایش کناره دریا منجر شده بود. برای جلوگیری از چنین رخدادهای مخربی، تیم معماری منظر از هر تلاشی برای ایجاد طرحی با دوام و در عین حال خارق العاده دریغ نکردند.

الهام از انتزاع

برای عملی شدن این راه حل، تیم طراحی با مهندسین دریا در خصوص اصول اجرا و استانداردهای دیوار حائل جهت تقویت و حفظ ایمنی نوار ساحلی کناره دریا مشورت کردند. همچنین طراحان فرصت نوآوری در اسکله ای منحصر به فرد در ساحل ونکوور را به دست آوردند که بعد خلاقانه و بدیع پروژه محسوب می شود.
ایده‌ طراحی خط ساحلی هم از نظر کالبدی و هم زیباشناسی، منبع الهام پروژه را به صورت عینی متجلی ساخت. این دیدگاه از شکل گیری ماسه سنگ موجود در جزیره ساتورنا (Saturna) در بریتیش کلمبیا به دست آمد. این ایده به طراحی یک دیواره دریایی فانتزی، منحصر بفرد و انتزاعی منتهی شد که از شکل طبیعی صخره ها  الهام گرفته بود. متریال مورد استفاده برای مجسمه سازی، به تبعیت از روند دگردیسی، فولاد کورتن بود که با توجه به توانایی تغییر ظاهر آن در طول زمان به عنوان فولاد فرسایشی نیز شناخته می شود. به این ترتیب یک دیوار حائل به یک کار هنری استثنایی تبدیل شد و یک مجسمه جذاب همواره در حال تغییر (پویا) تبدیل به یک سازه مقاوم و کاربردی شد.

اتلاف انرژی موج از طریق طراحی

تمام ویژگیهای دگردیسی به اینجا ختم نمی شود. برای بررسی دقیقتر چگونگی عملکرد این دیوار یا سد دریایی، نگاهی به اثرات مثبت آن پس از نصب و راه اندازی مفید خواهد بود. ترکیبی از شکل انتزاعی فولاد کورتن و استقرار سنجیده و استراتژیک تخته سنگ در امتداد خط ساحلی از موارد مورد دارای اهمیت برای استهلاک انرژی موج بود. علاوه بر آن، مکانیابی خاص برای تسهیل رسوب گذاری شن و ماسه نیز بسیار مهم بود، چون می توانست موج شکن را تقویت کند و شرایط مناسبی برای زیستگاه پوشش گیاهی و حیات وحش را تامین کند.
metamorphous-02یکی دیگر از مزایای استفاده از فولاد کورتن روش منطقی ساخت آن بود. مدلهای فیزیکی و کامپیوتری، با آخرین تکنولوژی در یک دستگاه برش آبی خودکار به منظور به حداقل رساندن ضایعات مواد، برش خورده بودند. برآورد هزینه نهایی با هزینه ‌ای که در برخی از دیوارهای بتنی صرف شده بود، برابر شد که این خود به عنوان نتیجه ثمربخش تلاشها جهت افزایش کارایی طرح محسوب میشد.
این پروژه نشان می‌دهد که اینگونه راه حلهای طراحی می ‌تواند کیفیتهای عملکردی و زیبایی شناسی یک محل را ارتقاء بخشد. دیوار فولادی کورتن به واسطه جاذبه‌ و طراحی بی‌ نظیری که در نوع خود دارد، به طور قابل توجهی مشارکت عمومی در ساحل را افزایش داده است؛ بدین ترتیب دیوار دریایی نه تنها از خط ساحلی ونکوور بلکه از هویت آن نیز حمایت می ‌کند.
تیم معماری منظر پل سانگا به شدت به فلسفه خود معتقد است. این فلسفه اینگونه بیان شده که هدف ما ساده است: طراحی محیط‌ های طبیعی زیبا که برای کاربران  الهام بخش باشد و نیرویی تازه به آنها دهد. آنها این جمله را به عنوان یک اصل در وب سایت خود قرار داده ‌اند. این هدف در این پروژه قطعاً محقق شده است؛ چرا که آنان به کمک الهامات خود، الهام بخش نیز شده اند و همه هنرمندان می‌دانند که الهام گرفتن عالی است، اما الهام بخشیدن شگفت ‌انگیز است.

منبع: +

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *