جستجو
Close this search box.

ده پل برتر در سراسر دنیا

پل ها زیرساخت های حمل و نقل را شکل می دهند. این مطلب مجموعه ای از ده پل برتر دنیا است که مرزهای طراحی را در نوردیده و نقطه عطفی برای علم مهندسی بوده اند.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

استیو جابز گفته بود که خلاقیت تنها اتصال چیزهای مختلف است. منظور او این است که هیچ چیزی تا زمانی که آنها را به هم متصل نکنیم، مفهوم خاصی ندارد، مانند یک ایده در کنار دیگری، یک شیء در کنار شیء دیگر و در رابطه با این مطلب یک مکان در کنار دیگری.
خلاقیت ممکن است در آنکه چه چیزهایی را به هم مرتبط می کنیم، وجود نداشته باشد بلکه بیشتر در چگونگی ارتباط آنها دیده شود، بین هر دو ماهیت شکافی وجود دارد و در این شکاف فرصتهای ممکن بی نهایتی وجود دارد که می تواند توسط تصورات شما پر شده و به کمک کارهای شما بیاید. برای اینکه این مفهوم بهتر نشان داده شود، نگاهی به پلهایی می اندازیم که سمبلی شگفت انگیز از خلاقیت و نوآوری هستند. پلها زیرساختهای حمل و نقل را شکل می دهند مانند دوره تاریخی شکارچی و گردآورنده که از مواد طبیعی مانند درختان افتاده بر زمین به عنوان تخته برای گذر استفاده می کردند. رومیها اولین کسانی بودند که پلهایی با قدرت مقاومت در برابر نیروهای طبیعی ساختند. مجراها و خلق بتن به عنوان اکتشافات حیاتی شناخته شده توسعه عظیمی در ساختار پل به وجود آورد. علاوه بر اینها، نقش پلها در منظر شهری شهرها نیز قابل بررسی و تامل است. عموماً این سازه های عظیم به عنوان نشانه و سمبل در بسیاری از شهرها شناخته شده و به عنوان عنصری شاخص در شکل گیری تصویر ذهنی مخاطب از شهر به وی کمک می کنند. لیستی که در ادامه ارائه شده مجموعه ای از ده پل برتر دنیا است که مرزهای طراحی و مهندسی را در نوردیده و در نهایت نقطه عطفی برای این بخش از علم مهندسی بوده اند.

10- پل آکاشی، ژاپن

این پل در حالی که از تنگه Akashi می گذرد دارای سه بخش است. بخش میانی که بلندترین پل معلق است، 1991 متر طول داشته و دو بخش دیگر هرکدام 960 متر هستند. در مجموع پل 3911 متر طول دارد. این پل به گونه ای طراحی شده است که باد تا سرعت 286 متر بر ساعت و زلزله 8.5 ریشتر را تحمل می کند. این پل در آوریل سال 1998 افتتاح شد.
akashi-kaikyo-bridge

9- پل بسفر، ترکیه

این پل معلق بر روی تنگه بسفر در برابر نیروی گرانش مقاومت می کند و اروپا و آسیا را به هم متصل می کند. این پل با طولی به اندازه 1510 متر، در حال حاضر هفدهمین پل طویل معلق جهان است. هر چند در ماه اکتبر سال 1973 افتتاح شد اما ایده آن به دوره کلاسیک باز می گردد. امروزه خودروها از روی پل گذر می کنند و تا دسامبر سال 1997 یک میلیارد وسیله نقلیه از آن عبور کرده اند. این پل به دلیل سیستم نورپردازی کامپیوتری و نورهای LED که رنگ و طرحهای آن تغییر می کند دارای جذابیت بصری نیز هست.
bosphorus-bridge

8- پل بر فراز مه، فرانسه

این پل برای بهبود تراکم ترافیکی از پاریس به اسپانیا ساخته شده و در دسامبر سال 2004 افتتاح شد. طویل ترین پل جاده ای بر پایه کابل در جهان است که دکلی با ارتفاع 343 متری بر روی پایه دارد. جالب این است که این دکل از برج ایفل بلندتر بوده و بلندترین ساختار فرانسه است. روی این پل اتفاقات مختلفی شکل می گیرد که از مسابقات پیاده روی تا برنامه های تلویزیونی را شامل می شود.
millau-viaduct

7- پل فیتونبورگ، هلند

این پل به عنوان مجموعه ای از سه پل طراحی شده است. طول آن 93 متر بوده و از ساختارهای راه آهن ساخته شده و اسپورنبرگ پنسیلوانیا را به جزیره بورنو اتصال می دهد. طراحی خاص آن به قایقها اجازه می دهد در حالی که افراد پیاده بر روی آن حرکت می کنند، از زیر پل بگذرند. این پل در سال 2002 جایزه بین المللی پل پیاده را دریافت کرده است.
pythonbrug-bridge

6- پل بروکلین، آمریکا

این پل یکی از قدیمی ترین پلهای معلق ایالات متحده است که در سال 1883 تکمیل شد. اصالتاً توسط جان آگوستوس روبلینگ طراحی شده ولی پس از اینکه او در زمان اتصال ستون بندیها از یک پا صدمه دید، پسرش ادامه کار آنرا بر عهده گرفت. آسیب پا موجب عفونت و نهایتا مرگ وی شد. این پل 1825 متر طول دارد و منهتن را به متصل می کند. امروزه این پل محلی برای گذر پیاده، اتومبیل و دوچرخه است.
brooklyn-bridge

5- پل قدیمی، ایتالیا

این پل اولین بار در سال 996 مستندسازی شده ولی بارها پس از آن بازسازی شده است. در سال 1117 سیل شدید پل را از بین برد و سیل دیگری در سال 1333 آن را کاملاً مسطح کرد. اما دوباره در سال 1345 بازسازی شد که طرح آن از معمار و نقاش ایتالیایی تادئو گادی است. این پل سنگی قرون وسطی بر روی رودخانه آرنو واقع شده و اکنون مغازه هایی دارد که از جواهرات تا فروش آثار هنری را شامل می شود.
ponte-vecchio

4- پل هلیکس، سنگاپور

این پل پیاده معاصر از فولاد ضدزنگ، مرکز مارینا را به جنوب آن در خلیج مارینا گره می زند. تیم طراحی شامل معماران سنگاپوری و استرالیایی و شرکت مهندسی Arup برای احداث این ساختار موجود با هم همکاری کردند. وجود سایبانهایی برای ایجاد سایه، چهار سکو برای تماشای مناظر پانوراما از خط آسمان سنگاپور و سیستم نورپردازی از ویژگیهای بارز این فضا است. پل هلیکس در جولای سال 2010 افتتاح شد.
the-helix-bridge

3- پل آسمانی لنگکاوی، مالزی

این پل آسمانی که 700 متر بالاتر از سطح دریا معلق است، پلی کابلی از جنس فولاد و برای افراد پیاده است. افرادی که از این پل گذر می کنند، در میان رشته کوه ها غوطه ور می شوند که مناظر بی نظیری از دریا و جزیره را به نمایش می گذارد. این پل از طریق خودروهای کابلی قابل دسترس است که مسافت 2 کیلومتر را تا 680 متر ارتفاع طی می کنند. این مکان در اکتبر سال 2004 افتتاح شد و تعداد بسیاری از افراد ماجراجو و هیجان دوست را به خود جلب کرده است.
langkawi-sky-bridge

2- پل برج، انگلستان

شاید یکی از سمبلهای لندن، پل برج باشد که پلی متحرک و معلق بر رودخانه تیمز است. افزایش توسعه تجاری در انتهای شرقی لندن، آوازه ای برای پل جدید پایین دست لندن به وجود آورد. کمیسیونی به رهبری سر آلبرت جوزف آلتمن برای پل تشکیل شد تا محل عبور را اداره کند. از زمانی که پل قدیمی، بارگیری کشتیهای مرتفع را از آبگیر لندن نپذیرفت، کمیسیون پل مسابقه عمومی طراحی برگزار کرد و با بیش از 50 طرح، نهایتاً طرح سر آلبرت جوزف آلتمن انتخاب شد. این پل در ژوئن سال 1894 افتتاح شد و با وجود بخشی از حوادث، مرکز فرهنگی و عمومی شده است.
the-tower-bridge

1- پل دروازه طلایی، آمریکا

این پل معلق به نام دروازه طلایی برای این ساخته شده است که زمان حمل و نقل سانفرانسیسکو به استان مارین را کاهش دهد. جوزف استراوس به عنوان مهندس ارشد پروژه حضور پیدا کرد. چون وی دانش کمی در مورد طراحی پل معلق داشت، متخصصین دیگری نیز وارد کار شدند تا طراحی را انجام دهند و نهایتاً لئون مویسیف (طراح پل منهتن) از میان آنها انتخاب شد. به علاوه، ایروینگ موروو، معمار مسکونی طراحی فرم، نور خیابان و پیاده روها را بر عهده گرفت. رنگ مشهور نارنجی آن ابتدا در درزها استفاده شد، ولی افراد محلی پذیرفتند تا رنگ ویژه آن را حفظ کنند.
golden-gate-bridgeبا تکنولوژی در حال پیشرفت و تیمهای طراحی چند جانبه، ساخت هیچ پلی بلندپروازانه نیست. پل های بی نظیری در جهان ساخته شده اند که در خور تحسین هستند.

منبع: +

یک پاسخ

  1. سلام ممنون از سایت خوبتون
    ببخشید من یه تحقیق در مورد پل ها دارم در مورد مبانی نظری پل ها نتونستم مطلبی یا کتابی پیدا کنم میتونین بهم کمک کنید یا راهنمایی کنین اگر امکانش هست
    ممنون میشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *