جستجو
Close this search box.

هنرهای محیطی برتر جهان

هدف منظر ایجاد رابطه بین فرهنگ و جامعه است که می تواند از طریق قدرت تخیل هنرمند ایجاد شود. هنر محیطی و شهری در ترکیب با معماری منظر این هدف را عملی می کند.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

تخیل قدرتمند هنرمندان، اغلب اوقات فرهنگها و جوامع را به ایجاد ارتباط عمیق تری سوق می دهد و در نهایت رابطه مفهومی را بین مردم و فضا به وجود می آورد؛ این همان هدف اصلی پروژه های معماری منظر است. از جمله فضاهایی که هنرمندان می توانند اثار خود را در معرض دید و قضاوت مردم قرار دهند، محیط طراحی شده توسط معمارمنظر است. هنرهای محیطی و شهری تفاوت زیادی با آثار تولیدی برای نمایش در گالری و موزه ها داشته و به نوعی تعامل با انسان و برانگیختن حواس او در آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. هنرهای محیطی (Land Art) بنا بر ذات خود ناپایدار بوده و عموماً بر بسترهای طبیعی خلق می شوند و پس از مدتی توسط طبیعت از بین می روند. هنرهای شهری نیز اغلب اوقات به شکل تندیسهای مفهومی در میادین و پارکهای شهری ظاهر می شوند و به عنوان یک نشانه عمل کرده و مخاطب را به تفکر وا می دارند. از اینرو درسهای زیادی می توان از این هنرهای محیطی فرا گرفت. در این مطلب به نمونه های مطرح و در خور توجه هنر محیطی اشاره می شود:

مکعب شورون

مکعب شورون (به درجه نظامی بر روی لباس نظامیان اطلاق می شود.) در میدلزبروِ انگلستان، قسمتی از مبلمان شهری است و ایده و اجرای آن کاری از آژانس طراحی یونایتد کریتیوز (United Creatives) است. طراحی این مکعب کار مشارکتی در حوزه کمکهای مالی و توسعه عمومی بود. مکعبها با الهام از مکان مشخص پروژه رنگ آمیزی شده اند که تلاشی برای بازتاب صنعت و سکونتگاههای محیط اطراف است.

هنرهای محیطی برتر جهان
مکعب شورون
آزادی

این مجسمه در مکانی عمومی ساخته شده و بر روحیه تقلا کردن انسان برای دستیابی به موفقیت و رسیدن به آزادی – حسی که بدون شک تمام مردم جهان آن را تجربه کرده اند – تاکید می کند. ترکیب آن نشان دهنده فیگوری است که از چپ به راست حرکت کرده و هر بار یک قدم به آزادی نزدیکتر می شود. این مجسمه در سال 2001 به عنوان قسمتی از ساختمان مرکزی کمپانی دارویی فیلادلفیا ساخته شد.

هنرهای محیطی برتر جهان
آزادی
درخت ساز و آواز

طراحی این مجسمه به عهده معماران مایک تانکین (Mike Tonkin) و آنا لیو (Anna Liu) بوده و در سال 2006 احداث شد. این اثر درختی با ارتفاع 3 متر و مجسمه ای بادی را نشان می دهد و در لانکیشر (Lancashire) انگلستان قرار دارد. این قطعه هنری از لوله های فولادی گالوانیزه تشکیل شده است که ظاهری شبیه به یک درخت دارد و با استفاده از نیروی طبیعی باد هم صداهای ناموزون و هم نواهای خوش الحان چندین اکتاو را تولید می کند.

هنرهای محیطی برتر جهان
درخت ساز و آواز
ردپای هنر

این دخالت معمارانه توسط شرکت 100 معمار، فعالیت اجتماعی مردم و آن دسته از فعالیتهای اختیاری آنها در عرصه همگانی اطراف ایستگاه مترو در سانتیاگو شیلی را به طور هنرمندانه ای نشان داده، برجسته کرده و رونق می بخشد. این شرکت تبحر خاصی در بکارگیری رنگ برای کفسازی فضاهای عمومی و میدانهای شهری دارد. این کار با هدف احیاء عرصه عمومی به عنوان مکانی برای فعالیتهای شهری و توسعه روابط اجتماعی انجام شده است.

هنرهای محیطی برتر جهان
ردپای هنر
درخت نامرئی

دنیل سیرینگ (Daniel Siering) طراح و گرافیست و ماریو شوستر (Mario Schuster) هنرمند با همکاری هم و با مهارت استادانه ای منظر روستایی آلمان را بر وسط تنه یک درخت شبیه سازی کرده اند. این طرح، این تصور را به انسان القاء می کند که درخت از وسط به دو قسمت تقسیم شده است و بخش اصلی آن در هوا معلق است. این عمل فریبنده با پیچیدن ورقهای پلاستیکی به دور تنه و نقاشی کردن منظر پس زمینه با اسپری بر روی درخت انجام شده است.

هنرهای محیطی برتر جهان
درخت نامرئی
هنر شنی آندرس آمادور

آندرس آمادور (Andres Amador) هنرمندی اهل سانفرانسیسکو است که به دلیل استفاده موقتی از شنهای ساحلی برای خلق اثر هنری زیبا مشهور شد. این طرح مساحتی در حدود 9300 متر مربع دارد. نقاشی شنی آمادور با یک شن کش ساخته شده است که بر روی شنهای خیس ساحل، راههای ظریفی را به وجود آورده است. این طرح با استفاده از طنابهایی که به عنوان راهنمای هندسی به کار گرفته شدند بافتهای گوناگونی را بر روی شن به وجود آورده است.

هنرهای محیطی برتر جهان
هنر شنی آندرس آمادور
پرسپکتیو الاستیک

این پلکان منحنی که از فولاد کورتن ساخته شده، طراحی گروه معماری NEXT است و در منطقه ای در حومه شهر روتردام (Rotterdam)، به نام کارنیسلند (Carnisselande) قرار دارد. این طراحی بر اساس اصول نوار موبیوس – حجمی با داشتن تنها یک سطح که رو و زیر ندارد – ساخته شده که نتیجه آن یک مسیر بی انتهاست که طی کردن آن ناممکن و نشان دهنده بازتاب روابط فرهنگی دو پهلو بین حومه نشینان کارنیسلند و شهرنشینان روتردام است.

هنرهای محیطی برتر جهان
پرسپکتیو الاستیک
گیره لباس بزرگ

محمد علی اویسال (Mehmet Ali Uysal) هنرمند ترک، این گیره را طراحی کرده و در فستیوال پنج فصل در پارکی در بلژیک نصب شده است. گیره این تصور را در انسان ایجاد می کند که زمین زیر را محکم در چنگال خود گرفته است.

هنرهای محیطی برتر جهان
گیره لباس بزرگ
مخروط کاج

مجموعه ای است از آثار معاصر که توسط هنرمند و مجسمه سازی به نام فلوید الشینخا (Floyd Elzinga) ساخته شد. این مجسمه ها با استفاده از مواد بازیافتی ساخته شده است. هنرمند نام آنها را ابزار استعمار گذاشته است که بر هر دو جنبه ذاتی مضر و بی ضرر دانه های کاج تاکید می کند. استفاده از فولاد متداول این اجازه را به طراح داده است تا بر جنبه مکانیکی و خشن کاج تاکید کند نه بر جنبه لطیف آن که بیشتر در تصور عامه مردم است.

هنرهای محیطی برتر جهان
مخروط کاج
هنر برفی سیمون بک

این اثر نیز ویژگی ناپایداری و بی دوامی را مانند آثار هنری آندرس آمادور دارا است. هنر برفی سیمون بک (Simon Beck) تنها تا زمانی که بادهای شدید ارتفاعات فرانسه از دره سووا بوزد و آن را از بین ببرد، باقی می ماند. حدود 11 ساعت زمان می برد تا سیمون بک یک تصویر را تنها با استفاده از یک قطب نما و شمردن قدمهایی که با کفشهای مخصوص برمی دارد، به وجود بیاورد.

هنرهای محیطی برتر جهان
هنر برفی سیمون بک

این نمونه ها بینشی درباره نمادها در خلق آثار هنر محیطی منظرین ارائه می دهد که هر کدام به نوبه خود پیامهایی در هر دو زمینه اجتماعی و فرهنگی در جهان ما دارند.

منبع: +

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *