• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
  • راهنما
    • اصول و قواعد ترجمه
    • اصول نقد اثر
  • همکاری با ما
  • درباره ما
  • تماس با ما
جمعه 10 تیر 1401
  • ورود
معمارمنظر
  • منظر
    • پروژه های منظرین
    • معماران منظر
    • منظر صنعتی
    • منظر شهری
    • منظر موقت
    • منظر آیینی
    • فضای جمعی
  • پرونده
    • منظر سرزمین هند
    • منظر بلوچستان
    • منظر سرزمین فارس
    • سفر ترکمن صحرا
    • منظر روسیه
    • منظر فرهنگی هورامانات
    • سفر گیلان
    • سفر هرمز و قشم
    • اکسپوی میلان
    • سفر یزد
  • گزارش
    • مصاحبه
  • کتابخوانی
    • کتاب و سایت
  • سینما و منظر
    • ویدئو
  • نقد
  • فتوکامنت
  • مطالب کوتاه
  • گفتار
  • گزیده پژوهش
  • رویداد
  • معماری
  • شهرسازی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
معمارمنظر
  • منظر
    • پروژه های منظرین
    • معماران منظر
    • منظر صنعتی
    • منظر شهری
    • منظر موقت
    • منظر آیینی
    • فضای جمعی
  • پرونده
    • منظر سرزمین هند
    • منظر بلوچستان
    • منظر سرزمین فارس
    • سفر ترکمن صحرا
    • منظر روسیه
    • منظر فرهنگی هورامانات
    • سفر گیلان
    • سفر هرمز و قشم
    • اکسپوی میلان
    • سفر یزد
  • گزارش
    • مصاحبه
  • کتابخوانی
    • کتاب و سایت
  • سینما و منظر
    • ویدئو
  • نقد
  • فتوکامنت
  • مطالب کوتاه
  • گفتار
  • گزیده پژوهش
  • رویداد
  • معماری
  • شهرسازی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
معمارمنظر
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی منظر راه

منظر ورودی روستاهای هورامانات

شبنم محمدزادهنویسنده: شبنم محمدزاده
سه‌شنبه 29 تیر 1395
در منظر راه, پرونده سفر هورامانات
زمان مطالعه: 1 min read
A A
0
93
بازدیدها
فیسبوکتوئیترتلگرامواتساپ
مقدمه

ورودیها را می توان به عنوان اولین مکانهایی بر شمرد که مخاطب جهت درک تصویر اولیه شهر یا روستا با آن مواجه می شود. ورودیها، همچون دروازه شهرها در گذشته یا نوع جدید آن در زمان معاصر که به نوعی تقلیدی فرمال از کالبد قدیمی آن است، صرفاً به لحاظ فرم و کالبد تعریف نمی شوند. در برخی موارد، ورودی به واسطه حس و حالی که در حین ورود به فضاهای شهری یا روستایی در مخاطب ایجاد می کنند نیز به نوعی متمایز می گردند تا فرد را برای حضور در فضا آماده کرده و شناخت اولیه از آن را فراهم نمایند. در منطقه هورامانات کردستان، روستاهایی واقع شده که در تلفیق کامل با طبیعت کوهستانی منطقه شکل گرفته اند. بستر شکل گیری روستا به گونه ای است که ورودی آن دارای ویژگیهای بارزی شده است. با این اوصاف این سوال مطرح می شود که ورودی روستاهای این منطقه دارای چه شخصیتی است و این نوع ورودی به چه طریقی شناخت اولیه از بافت روستا و منظر آن را برای مخاطب فراهم می نماید؟

 ورودی به عنوان عنصری منظرین

جهت شناخت عناصر منظر می توان آنها را در سه سطح ساده (عنصری مستقل و منفرد)، مرکب (متشکل از چند عنصر ساده) و سازمانی (پذیرای نقش در سازمان فضایی شهر) طبقه بندی نمود که در این میان ورودی را می توان به عنوان عنصری مرکب قلمداد کرد که باعث شناسایی مکان توسط مخاطب قبل از ورود به آن می شود. حال این عنصر مرکب با تقویت ابعاد معنایی، فضا را شاخص و شناسا کرده و به عنوان عنصری منظرین مطرح می شود. در میان شهرها و روستاها ورودی شماری از آنها من جمله ورودی روستاهای هورامان نوع خاصی است بدین صورت که عنصری خطی با جنبه عینی – ذهنی منجر به شناسایی محیط و منظر روستا توسط مخاطب می گردد. این عنصر خطی در روستاهای هورامان همان جاده پر پیچ و خمی است که در دل کوه به آرامی به سمت پایین خزیده و در مسیر خود به تعدادی روستا منتهی می شود. این در حالی است که در اغلب شهرها و روستاها، یک عنصر نقطه ای و عینی همچون تابلو یا سردر با طرحی خاص که صرفاً ورود به آن مکان را متذکر می شود به عنوان ورودی تعریف می شود بدون آنکه زمینه های معنایی و ادارکی آن شهر یا روستا را فراهم کند. در این گونه موارد دیگر نمی توان ورودی را عنصری منظرین دانست بلکه صرفاً یک عنصر عملکردی است که مرز میان دو فضا را مشخص کرده است.

Hawraman Entrance Landscape 01
ادارک منظر روستای هورامان با عبور از مسیر پر پیچ و خم به عنوان ورودی این روستا. منبع: زهرا عبایی، 1395
 نقش ورودی در شناساندن منظر هورامانات

راه پر پیچ و خم که تا رسیدن به روستاهای هورامان طی می شود، نقش ورودی آنها را ایفا کرده است. با عبور از این راه، که همچون نظرگاهی به سمت روستاها و مناظر طبیعی اطراف آنها عمل می کند، لحظه به لحظه تصویری جدید برای مخاطب ارائه می شود و با توجه به اینکه موقعیت این روستاها به گونه ای است که کل فضا را در نگاه اول نمی توان درک کرد، این جاده مارپیچ امکان خوانش منظر کلی روستا را برای مخاطب فراهم می نماید. مخاطب با حضور در این ورودی، زمان کافی برای ادراک نسبی بافت روستا را داشته و اطلاعات اولیه از قبیل بستر کوهستانی آن، نوع پوشش گیاهی منطقه، نحوه برخورد با شیب تند کوه ها، تلفیق خانه های روستایی با طبیعت کوهستان، نحوه استفاده از مصالح بوم آورد و نوع زمینهای کشاورزی و … را به دست می آورد که این اطلاعات موجب ادراک بافت کلی روستا برای مخاطب می گردد. بدین ترتیب، ورودی بخشی از رسالت خود را با معرفی منظر روستا به انجام می رساند. بخش دیگری از شناخت مخاطب از منظر روستاهای این منطقه، با ایجاد ذهنیتی است که در طول مسیر به واسطه این ورودی خطی در مخاطب شکل می گیرد. این ذهنیت از روستا در واقع توسط احساس ترس و هیجانی مفرط به دلیل گذر از راه پر پیچ و خم و در عین حال لذت بخش، به دلیل وجود منظر طبیعی زیبا و منحصر بفرد، در مخاطب ایجاد می شود. زمانی که فرد به روستا نزدیک شده و با فضاهای مختلف بافت آن مواجه می شود و حضور در خانه هایی در دل کوه هایی با شیب تند، رودخانه خروشان سیروان، گذر از پل کابلی و … را تجربه می کند، دیگر این حس، حس غریبی نیست چرا که قبل از رسیدن به روستا، منظر آن با ورودی خاص خود تا حدی برای مخاطب روشن شده است.

Hawraman Entrance Landscape 02
ورودی همچون نظرگاهی به سمت روستای هورامان و منظر طبیعی آن. منبع: نگارنده، 1395
نتیجه گیری

جاده هورامان به عنوان ورودی روستاهای این منطقه در شکل گیری ادراک مخاطبان از فضا به خوبی ایفای نقش کرده و با نمایش مجموعه‌ ای از سکانسهای متوالی از بافت روستا، علاوه بر خوانایی، احساس ورود را در ناظر ایجاد کرده و زمینه شناخت منظر روستاهای هورامان را در طی مسیر برای او فراهم نموده است. این راه پر پیچ و خم با شیب نسبتاً زیاد به عنوان بخشی از زمینه، به دلیل اهمیت به ارزشهای طبیعی سایت و همخوانی با بستر کوهستانی روستا و معرفی منظر آن، شخصیتی تعریف شده پیدا کرده و به عنوان نمادی از هورامان، هویت آن را بازگو می کند.

منابع
  • قوام پور، انسیه. (1389)، منظر ورودی شهر (بررسی جنبه های ادراکی و عملکردی ورودی شهر تهران از بزرگراه شمال)، مجله منظر، شماره 9، ص 9-6
* مقاله­ حاضر، دستاورد سفر پژوهشی جمعی از دانشجویان معماری منظر دانشگاه بین المللی امام خمینی، شهید رجایی، تهران و دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات به منطقه هورامانات در اردیبهشت ماه 1395 است که با راهنمایی اساتید حاضر در سفر تنظیم شده است.
برچسب ها: ادراک منظرارتباط بصریخوانش منظرعناصر منظرینکردستانمنظر راهمنظر طبیعیمنظر ورودیهمخوانی با بسترهورامانات
نوشته قبلی

غنای حسی در منظر هورامانات

نوشته‌ی بعدی

دو نگرش برای رفع یک نیاز

شبنم محمدزاده

شبنم محمدزاده

کارشناسی ارشد معماری منظر دانشگاه تهران

مطالب مرتبط

اهداف، نیازها و روشهای طراحی منظر راه های شهری

اهداف، نیازها و ویژگی های طراحی منظر راه

چهارشنبه 17 شهریور 1400
121
تنگ چوگان به مثابه منظر ورودی شهر

تنگ چوگان به مثابه منظر ورودی شهر

یکشنبه 12 آذر 1396
49

رودخانه­ ها به عنوان مسیرهای حمل و نقل پایدار

بررسی ویژگیهای مسیر آبشار کبود وال

نقدی بر آستانه مسیر ورودی به محوطه خالدنبی

نقد روند توسعه روستای بلبر

نوشته‌ی بعدی
دو نگرش برای رفع یک نیاز

دو نگرش برای رفع یک نیاز

نقش گردشگری در تغییر فرهنگ بومی؛ مقایسه روستاهای ماسوله و بلبر

نقش گردشگری در تغییر فرهنگ بومی؛ مقایسه روستاهای ماسوله و بلبر

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برتر

  • پربازدیدترین
  • پربحث ترین
  • آخرین مطالب
خواص و کاربردهای اکوبورد؛ محصولی از پوست نارگیل

خواص و کاربردهای اکوبورد؛ محصولی از پوست نارگیل

یکشنبه 20 مهر 1399
بازیافت ته سیگار در آجرهای خشتی

بازیافت ته سیگار در آجرهای خشتی

پنج‌شنبه 21 فروردین 1399
تحلیل پروژه های مهرداد ایروانیان در شیراز

تحلیل پروژه های مهرداد ایروانیان در شیراز

یکشنبه 12 آذر 1396
برخی از معماران پیشرو حوزه پایداری در عصر حاضر

برخی از معماران پیشرو حوزه پایداری در عصر حاضر

شنبه 7 اسفند 1395
نگاهی به مراسم نخل ­گردانی و نقش آن در منظر آیینی

نگاهی به مراسم نخل ­گردانی و نقش آن در منظر آیینی

5
پروژه های برتر شهری در جهان

پروژه های برتر شهری در جهان

4
تحلیل پروژه های مهرداد ایروانیان در شیراز

تحلیل پروژه های مهرداد ایروانیان در شیراز

4
شناخت آیین و اساطیر در منطقه سیستان و بلوچستان

شناخت آیین و اساطیر در منطقه سیستان و بلوچستان

4
نقد و بررسی پروژه مینور پارادایس، منظرموقت انسان ساخت در مناطق خشک با مصالح خشک

نقد و بررسی پروژه مینور پارادایس

شنبه 20 آذر 1400
تفکیک ناپذیری منظر آسمان و زمین از یکدیگر

تفکیک ناپذیری منظر آسمان و زمین از یکدیگر

پنج‌شنبه 20 آبان 1400
کاربرد مس پتینه شده در معماری منظر

کاربرد مس پتینه شده در معماری منظر

دوشنبه 17 آبان 1400
والتر هوود

والتر هوود

جمعه 14 آبان 1400

عضویت در خبرنامه

ایمیل شما نزد معمارمنظر محفوظ بوده و در اختیار شخص دیگری قرار نخواهد گرفت. ممکن است ایمیل های خبرنامه در پوشه اسپم ایمیل شما قرار بگیرند.

درباره ما

معمارمنظر

جستاری بر منظر، شهرسازی و معماری

استفاده از مطالب وب سایت معمارمنظر در فعالیتهای پژوهشی با ذکر منبع بلامانع است.

ما در شبکه های اجتماعی

  • 2.3k دنبال کننده

هیئت تحریریه

  • آمنه دانشمند
  • عاطفه کریمی
  • فائزه کاویانی
  • فاطمه طورچی مقدم
  • فاطمه زرینه زاد
  • لیلا جهانگیری
  • مهدی فاطمی

مجوزها

logo-samandehi

پشتیبانی

پشتیبانی دامنه: طلاهاست

پشتیبانی هاست: سون هاست

کپی رایت © ۱۴۰۰-۱۳۹۳ – تمامی حقوق برای نویسندگان معمار منظر محفوظ است. انتشار متن مطالب «معمار منظر» در نشریات کاغذی یا رسانه‌های دیجیتال، بدون کسب اجازه از مدیر سایت ممنوع است.

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • منظر
    • پروژه های منظرین
    • معماران منظر
    • منظر صنعتی
    • منظر شهری
    • منظر موقت
    • منظر آیینی
    • فضای جمعی
  • پرونده
    • منظر سرزمین هند
    • منظر بلوچستان
    • منظر سرزمین فارس
    • سفر ترکمن صحرا
    • منظر روسیه
    • منظر فرهنگی هورامانات
    • سفر گیلان
    • سفر هرمز و قشم
    • اکسپوی میلان
    • سفر یزد
  • گزارش
    • مصاحبه
  • کتابخوانی
    • کتاب و سایت
  • سینما و منظر
    • ویدئو
  • نقد
  • فتوکامنت
  • مطالب کوتاه
  • گفتار
  • گزیده پژوهش
  • رویداد
  • معماری
  • شهرسازی

کپی رایت © ۱۴۰۰-۱۳۹۳ – تمامی حقوق برای نویسندگان معمار منظر محفوظ است. انتشار متن مطالب «معمار منظر» در نشریات کاغذی یا رسانه‌های دیجیتال، بدون کسب اجازه از مدیر سایت ممنوع است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم