جستجو
Close this search box.

استعدادهای برتر معماری منظر ایالات متحده آمریکا

در آمریکا زمینه مساعدی برای معماری منظر نه تنها به عنوان یک حرفه و رشته، بلکه به عنوان یک شیوه طراحی فراهم است، این مطلب 10 پروژه برجسته را معرفی می کند.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

در ایالات متحده آمریکا از مدتها قبل زمینه مساعدی برای معماری منظر نه تنها به عنوان یک حرفه و رشته دانشگاهی، بلکه به عنوان یک شیوه طراحی که رشته های شهرسازی و طراحی محیطی را به کار می گیرد، فراهم است. جایگزینی شهر سنتی با توسعه های امروزین بر گونه بندی انواع مناظر شهری افزوده است؛ از جمله عصر پساصنعتی آمریکا که زمینه ای خاص برای چنین پروژه هایی فراهم کرده است. در ادامه 10 پروژه معاصر که نمونه هایی عالی از معماری منظر آمریکا هستند، مرور خواهند شد:

1 – محوطه سبز مرکزی لنگرگاه، پنسیلوانیا

یکی از آخرین طراحی های الحاقی از شرکت جسور Field Operations، محوطه سبز مرکزی لنگرگاه است که یک پارک 2 هکتاری واقع در فضای 480 هکتاری مرکز صنفی لنگرگاه نیروی دریایی فیلادلفیاست. منطق سازمانی محوطه سبز مرکزی بر پایه هندسه ‌ای مدور بنا شده است. در این هندسه مدور، ریزفضاهای متنوع فعال و غیرفعال تعریف و جای گرفته اند که از طریق یک عرصه عمومی تعریف شده (طراحی شده)، فضاهای داخلی محوطه پارک را به هم ارتباط داده و قاب می کند.

استعدادهای برتر معماری منظر ایالات متحده آمریکا
محوطه سبز مرکزی لنگرگاه، پنسیلوانیا
2 – کارخانه مونتاژ فورد، ماساچوست

خط مونتاژ به عنوان یک قطب شهری با مساحتی 10 هکتاری، خارج از بوستون قرار دارد. از سال 1958 کارخانه مونتاژ فورد به عنوان یک بنا و شالوده‌ پساصنعتی در وضعیتی متروک و غیرفعال قرار گرفت. گروه طراحی کوپلی ولف با هدف باز طراحی دسترسی به لبه رودخانه و احیاء منظری رها شده به طراحی یک منظر خیابانی، دو پارک پاکتی و یک پارک ساحلی 1.5 هکتاری به عنوان بخشی از توسعه مجدد این منطقه چند منظوره پرداختند.

استعدادهای برتر معماری منظر ایالات متحده آمریکا
کارخانه مونتاژ فورد، ماساچوست
3- پلازای بیکمن، نیویورک

پلازای بیکمن (پلازای غرب و پلازای خیابان ویلیام) در فضای عمومی اطراف برج مسکونی فارست سیتی رتنر، اثر فرانک گری، واقع است. موقعیت قرارگیری این فضا در شهر با توجه به ساختمانهای بلند اطراف، یکی از گره ‌های شهری و نقاط کانونی را شکل می دهد. پاسخ طراحی به مسئله، ترکیب هندسه مورب بوده که خرده فضاهای صمیمی، دنج و در عین حال باز را ایجاد می کند. علاوه بر این ارتفاع گرفتن محفظه های کاشت، تقسیمات فضایی در پلازا ایجاد می‌کند که با پالت کاشت تکمیل می شود.

استعدادهای برتر معماری منظر ایالات متحده آمریکا
پلازای بیکمن، نیویورک
4 – دفتر مرکزی انجمن معماران منظر آمریکا (ASLA)، واشنگتن‌

بام سبزی که دفتر مرکزی جامعه معماران منظر آمریکا در قلب واشنگتن را می پوشاند، با هدف انجام پژوهشهای تحقیقاتی و نیز درگیر نمودن اذهان عمومی طراحی شد تا به نوبه خود مخاطبان را در زمینه شیوه کار بام سبز و نیز پایداری به شکلی روشن آموزش دهد. این بام 3000 فوت مربعی که در سال 2006 طراحی شد، علاوه بر مزایای زیست محیطی و اجتماعی متعدد خود یک فضای فعال و پویا برای بازدیدکنندگان فراهم می آورد.

استعدادهای برتر معماری منظر ایالات متحده آمریکا
دفتر مرکزی انجمن معماران منظر آمریکا، واشنگتن‌
5 – کامبرلند پارک، تنسی

شرکت هارگریوز و همکاران با الهام از ویژگیهای زمین شناختی تنسی، بخشی از یک بندرگاه متروک قدیمی در ساحل شرقی رودخانه کامبرلند در تنسی را باز طراحی کردند. این پارک 1.5 هکتاری تنها بخشی از احیاء در مقیاس وسیع برای مرکز شهر است و برای خانواده های جوان و کودکان بسیار خوشایند و دلپذیر است.
عملکرد زیست محیطی کامبرلند پارک در منظر و نیز نقش مهمی که با تلفیق عملکرد حفاظتی و ذخیره ‌سازی دشت سیلابی، بهسازی سایتهای صنعتی و بهره برداری از آبهای سطحی ایفا می کند، بسیار حائز اهمیت است.

استعدادهای برتر معماری منظر ایالات متحده آمریکا
کامبرلند پارک، تنسی
6 – پارک اسکله وست هارلم، نیویورک

به عنوان بخشی از نخستین گام در نوسازی اسکله صنعتی هارلم، پارک اسکله ای وست هارلم، آب و جامعه را از طریق ایجاد یک لبه پویا به هم پیوند می دهد. طرح همانند شیوه ارتباط زمین و آب در جهان طبیعی، به عنوان خلیج کوچکی در ساحل دیده شده و با توجه به موقعیت ساحلی، فرآیندهای رسوبی ماهیت آنرا در امتداد خط ساحلی یکپارچه می سازند.
عناصر پراکنده آن مانند نیمکتهای گرانیتی و قطعات چمن، سازمان فضایی منظمی را برای پارک فراهم می آورند. پارکهای ساحلی با توجه به شرایط طبیعی ذاتاً از نظر گونه شناسی باریک هستند. اما برای اولین بار در 40 سال گذشته، طراحان قادر به ساخت اسکله هایی جدید در داخل رودخانه هادسون شدند که افزایش فضای 40 درصدی را برای پارک به ارمغان می آورد.

استعدادهای برتر معماری منظر ایالات متحده آمریکا
پارک اسکله وست هارلم، نیویورک
7 – پارک ساحل دریاچه شرق، شیکاگو

پارک ساحل دریاچه شرق یک فضای سبز  تقریباً 1 هکتاری است که درون یک شهرک 4 هکتاری در منطقه تجاری مرکزی شیکاگو قرار دارد. شرکت طراحی منظر جیمز برنت با چالش اختلاف سطح 25 پایی از سمت جنوب به سمت شمال پارک، مواجه بود.
ایده راه پله سنگ آهکی اختلاف سطح را حل کرد و دیدها و سکانسهایی فراتر از محدوده سایت را به ارمغان آورد. این راه پله بخشی از یک سازماندهی محوری است که  شمال را به جنوب مرتبط می سازد. تفرجگاههای وسیع، سیرکولاسیون شرق به غرب را امکانپذیر ساخته و پارک را به یک سری فضاهای میانی طراحی شده و ارگانیک تقسیم می کند.

استعدادهای برتر معماری منظر ایالات متحده آمریکا
پارک ساحل دریاچه شرق، شیکاگو
8 – منظر آرامگاهی باغ مزار لیک وود، مینه سوتا

گورستان لیک وود در طول 142 سالی که از احداث آن می گذرد، خالص ترین نمونه به جا مانده و اصیل ترین مثال یک گورستان مرغزاری است. در سال 2002 شرکت طراحی هالورسون، چالش ترکیب یک مقبره جدید و بزرگ با منظر باغ تاریخی به عنوان بخشی از یک طرح جامع منظر را پذیرفت.
این طرح با استفاده مجدد از فضای گورستان موجود، تعریف دقیق حریم ساخت‌ و سازهای جدید و برقراری ارتباط فضایی بین فضاهای داخلی و خارجی با طراحی انعکاسی که به “بازتاب بزرگداشت” ایهام دارد، نقطه عطفی شاعرانه و قابل احترام خلق کرده است.

استعدادهای برتر معماری منظر ایالات متحده آمریکا
منظر آرامگاهی باغ مزار لیک وود، مینه سوتا
9 – مرکز اطلاعات علم و فناوری آننبرگ، کالیفرنیا

مرکز اطلاعات علم و فناوری آننبرگ، یک مرکز تحقیقات چند منظوره و معاصر است که بر اساس استانداردهای طلایی LEED –که مبتنی بر اصول اثبات شده پایداری است – طراحی شده است. دفتر جیمز برنت در پی بکارگیری این رویه پسندیده زیست محیطی در منظر اطراف ساختمان بود. آنها با تمرکز بسیار بر منافع حفاظت آب و عدم استفاده از پالت معمول گیاهان زینتی، این هدف را محقق کردند. طرح منظر آن سلسله فضاهایی سازماندهی شده ‌ای است که گویی نمای شیشه ای ساختمان مجاور را از طریق طیف رنگ گیاهان و مصالح بر روی سطح زمین منعکس می کنند.

استعدادهای برتر معماری منظر ایالات متحده آمریکا
مرکز اطلاعات علم و فناوری آننبرگ، کالیفرنیا
10 – پلازای لوینسون و میشن پارک، ماساچوست

میکیونگ کیم، پلازای لوینسون را به شکل یک بیشه شهری دید که عملکرد یک منطقه مسکونی چند فرهنگی و چند قشری را تقویت می کند. سایت اصلی، میدانی با اختلاف سطح بود که دسترسی همگانی را محدود می کرد. در حال حاضر تغییرات ایجاد شده توسط طراحان، دسترسی عادلانه برای همه ساکنان در تراز سایت را تسهیل می کند.
این طرح با انتقال یک خیابان چهار باندی پر تردد و مکانیابی آن در مجاورت سایت مسکونی و همچنین بکارگیری استراتژی کاشت گیاهان پوشاننده ترافیک -که به طور همزمان فضای درون میدان را به خرده فضاهای باغچه مانند منظم سامان می دهد – به منطقه شهر هم از جهت بصری و هم سمعی آرامش می بخشد.

استعدادهای برتر معماری منظر ایالات متحده آمریکا
پلازای لوینسون و میشن پارک، ماساچوست

این ده پروژه تنها نگاهی اجمالی به آثار متعدد ساخته شده در آمریکا است. با توجه به اینکه فرآیند شهر‌سازی به طور توقف ناپذیری در حال اثرگذاری بر تمامی مراکز جمعیتی است، معماری منظر  به گسترش حوزه عملیاتی خود ادامه خواهد داد و نقشی اساسی در شکلدهی به محیط مصنوع خواهد داشت.

منبع: +

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *