• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
  • راهنما
    • اصول و قواعد ترجمه
    • اصول نقد اثر
  • همکاری با ما
  • درباره ما
  • تماس با ما
جمعه 28 مرداد 1401
  • ورود
معمارمنظر
  • منظر
    • پروژه های منظرین
    • معماران منظر
    • منظر صنعتی
    • منظر شهری
    • منظر موقت
    • منظر آیینی
    • فضای جمعی
  • پرونده
    • منظر سرزمین هند
    • منظر بلوچستان
    • منظر سرزمین فارس
    • سفر ترکمن صحرا
    • منظر روسیه
    • منظر فرهنگی هورامانات
    • سفر گیلان
    • سفر هرمز و قشم
    • اکسپوی میلان
    • سفر یزد
  • گزارش
    • مصاحبه
  • کتابخوانی
    • کتاب و سایت
  • سینما و منظر
    • ویدئو
  • نقد
  • فتوکامنت
  • مطالب کوتاه
  • گفتار
  • گزیده پژوهش
  • رویداد
  • معماری
  • شهرسازی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
معمارمنظر
  • منظر
    • پروژه های منظرین
    • معماران منظر
    • منظر صنعتی
    • منظر شهری
    • منظر موقت
    • منظر آیینی
    • فضای جمعی
  • پرونده
    • منظر سرزمین هند
    • منظر بلوچستان
    • منظر سرزمین فارس
    • سفر ترکمن صحرا
    • منظر روسیه
    • منظر فرهنگی هورامانات
    • سفر گیلان
    • سفر هرمز و قشم
    • اکسپوی میلان
    • سفر یزد
  • گزارش
    • مصاحبه
  • کتابخوانی
    • کتاب و سایت
  • سینما و منظر
    • ویدئو
  • نقد
  • فتوکامنت
  • مطالب کوتاه
  • گفتار
  • گزیده پژوهش
  • رویداد
  • معماری
  • شهرسازی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
معمارمنظر
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی پرونده سفر گیلان

منظر راه و مفهوم رسیدن در مسیر قلعه رودخان

سیدمحمد صادق سیدعلیپورنویسنده: سیدمحمد صادق سیدعلیپور
سه‌شنبه 18 خرداد 1395
در پرونده سفر گیلان, منظر راه
زمان مطالعه: 1 min read
A A
0
16
بازدیدها
فیسبوکتوئیترتلگرامواتساپ
مقدمه

منطقه قلعه رودخان یکی از مصداق های منظر فرهنگی گیلان به شمار می رود. قلعه تاریخی به عنوان قلب این مجموعه دارای مسیر و گذرگاهی طولانی است. این مسیر در دل جنگلی کوهپایه ای راه می گشاید و پس از طی مسیری پلکانی و صرف زمانی قابل توجه به قلعه منتهی می شود. به دلیل طولانی بودن مسیر و خصوصیات بستر راه و مناظر بدیع حین طی مسیر، راه علاوه بر جنبه عملکردی خود، نقش‌های دیگری را می پذیرد و اهمیت آن دو چندان می شود. آیا با وجود اهمیت مسیر منتهی به قلعه، راه نقش خود را به درستی ایفا می کند و به مفهوم رسیدن توجهی شده است؟

The Meaning of Road Landscape 01
تصویر 1: پله های منتهی به قلعه و ورودی آن. منبع: نگارنده، 1395
ریتم رسیدن و آهنگ عبور

راه و رسیدن مفاهیمی تفکیک ناپذیرند و صرف طی مسیر، منظور نیست، بلکه چگونگی طی این مسیر و نحوه رسیدن به هدف، از اهمیت بالایی برخوردار است. مسیر فعلی قلعه رودخان، مسیری پلکانی با حدود 900 پله سنگی و سیمانی است که با پیچ و خم هایی در بستر شیب دار جنگل به قلعه می رسد. (تصویر 1) اما یکی از نکاتی که باید در طی مسیر به آن توجه شود، ریتم رسیدن و آهنگ عبور است. این مسیر پلکانی دارای ریتم ثابت و بدون تغییری است که به دلیل طولانی بودن مسیر، یکنواختی در آهنگ عبور دو چندان می شود و قدری خسته کننده به نظر می رسد. به همین جهت نیازمند افزودن هیجان و تنوع به مسیر است. راه فعلی در تمام طول مسیر منطبق با وضعیت طبیعی مسیر است، (تصویر 2) در حالی که اگر در نقاطی از سطح زمین فاصله گرفته و در ارتفاعی بالاتر قرار می گرفت یا از ترکیب سطوح صاف و کنسول به همراه پلکان تشکیل می شد، ریتم یکنواخت فعلی تغییر می کرد.

The Meaning of Road Landscape 02
تصویر 2: تطابق راه با شکل طبیعی بستر. منبع: نگارنده، 1395
راه بستری برای شناخت

نکته دیگر مربوط به آمادگی ذهنی برای بازدید از قلعه و رسیدن به آن است. در وضع موجود در ابتدای مسیر، به بازدیدگنندگان، تجهیزات یا راهنمایی کاربردی در مورد نحوه طی مسیر، جنس مصالح راه، زمان نسبی رسیدن و لیستی از وسایل ضروری همراه داده نمی شود که فقدان آن محسوس است. در حین طی مسیر نیز راهی بی پایان در انتظار است و در هیچ قسمتی از آن، اطلاعاتی وجود ندارد. در واقع از این راه می توان به عنوان بستری برای شناخت بیشتر تاریخ، فرهنگ و محیط زیست این سایت تاریخی استفاده کرد. این اطلاعات می توانند شامل: آگاهی از تعداد پله های باقی مانده، آگاهی از تاریخ قلعه، قدمت آن، دوره های تاریخی قلعه، اطلاع رسانی نسبت به پوشش گیاهی، درختان و درختچه ها باشد. حتی می توان مسیر را با توجه به دوره های تاریخی قلعه، پله پله و مرحله به مرحله، هر کدام را با توجه تم و زمینه تاریخی از آن دوره طراحی کرد.

چند قطبی بودن راه

یکی از نقاط ضعف این مسیر، تک محوره بودن آن است. (تصویر 3) مسیری که از نقطه ای شروع شده و با اتمام پله ها به خط پایان می رسد. این در حالی است که با تعریف قطبها یا محورهای جنبی، می توان موجب افزایش تنوع و خاطره سازی در طی مسیر شد. البته در نیمه دوم مسیر، ایستگاه هایی توسط مردم بومی ایجاد شده بود که به فروش غذاهای محلی و چای مشغول هستند که غیر از جنبه فروش، موجب شکل گیری خاطره ای در ذهن بازدیدکنندگان می شود.

The Meaning of Road Landscape 03
تصویر 3: تک محوره بودن مسیر. منبع: نگارنده، 1395
جمع بندی

با توجه به مفاهیم مورد بحث، در طراحی مسیر منتهی به قلعه رودخان، به راه به عنوان خط اتصالی بین دو نقطه و به عنوان یک عملکرد توجه شده، در صورتی که با نگاهی منظرین به راه و توجه به آن به عنوان بستری برای تجربه اتفاق و درک محیط، می توان از ظرفیتهای آن در جهت تقویت تنوع، هیجان و بالا بردن دانش بازدیدکنندگان یاری جست و راه را به جایگاهی برای شکل گیری خاطرات جمعی و شکل گیری ذهنیتهای خاص این منظر بدل کرد.

The Meaning of Road Landscape 04
تصویر 4: دیاگرامی از اتفاقات ممکن در طول مسیر: (از چپ) درنگ و آهنگ عبور، راه بستری برای شناخت، چند قطبی بودن راه و مسیر فعلی. منبع: نگارنده، 1395
* مقاله­ حاضر، دستاورد سفر پژوهشی جمعی از دانشجویان معماری منظر دانشگاه شهید رجایی، دانشگاه تهران، دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب و علوم تحقیقات به استان گیلان در اردیبهشت ماه 1395 است که با راهنمایی اساتید حاضر در سفر تنظیم شده است.
برچسب ها: ادراک منظرقلعه رودخانگیلانمنظر راهمنظر طبیعیمنظر فرهنگی گیلان
نوشته قبلی

دست درازی بشر به منظر طبیعی گیسوم

نوشته بعدی

سودجویی اقتصادی عامل آشفتگی منظر رودخانه

سیدمحمد صادق سیدعلیپور

سیدمحمد صادق سیدعلیپور

دانشجوی کارشناسی ارشد معماری منظر دانشگاه تهران

مطالب مرتبط

اهداف، نیازها و روشهای طراحی منظر راه های شهری

اهداف، نیازها و ویژگی های طراحی منظر راه

چهارشنبه 17 شهریور 1400
122
تنگ چوگان به مثابه منظر ورودی شهر

تنگ چوگان به مثابه منظر ورودی شهر

یکشنبه 12 آذر 1396
59
رودخانه­ ها به عنوان مسیرهای حمل و نقل پایدار

رودخانه­ ها به عنوان مسیرهای حمل و نقل پایدار

چهارشنبه 21 تیر 1396
13

بررسی ویژگیهای مسیر آبشار کبود وال

نقدی بر آستانه مسیر ورودی به محوطه خالدنبی

منظر ورودی روستاهای هورامانات

نوشته بعدی
سودجویی اقتصادی عامل آشفتگی منظر رودخانه

سودجویی اقتصادی عامل آشفتگی منظر رودخانه

عوامل موثر در تخریب منظر تالاب انزلی

عوامل موثر در تخریب منظر تالاب انزلی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه

ایمیل شما نزد معمارمنظر محفوظ بوده و در اختیار شخص دیگری قرار نخواهد گرفت. ممکن است ایمیل های خبرنامه در پوشه اسپم ایمیل شما قرار بگیرند.

مجوزها

logo-samandehi

پشتیبانی

پشتیبانی دامنه: طلاهاست

پشتیبانی هاست: سون هاست

کپی رایت © ۱۴۰۰-۱۳۹۳ – تمامی حقوق برای نویسندگان معمار منظر محفوظ است. انتشار متن مطالب «معمار منظر» در نشریات کاغذی یا رسانه‌های دیجیتال، بدون کسب اجازه از مدیر سایت ممنوع است.

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • منظر
    • پروژه های منظرین
    • معماران منظر
    • منظر صنعتی
    • منظر شهری
    • منظر موقت
    • منظر آیینی
    • فضای جمعی
  • پرونده
    • منظر سرزمین هند
    • منظر بلوچستان
    • منظر سرزمین فارس
    • سفر ترکمن صحرا
    • منظر روسیه
    • منظر فرهنگی هورامانات
    • سفر گیلان
    • سفر هرمز و قشم
    • اکسپوی میلان
    • سفر یزد
  • گزارش
    • مصاحبه
  • کتابخوانی
    • کتاب و سایت
  • سینما و منظر
    • ویدئو
  • نقد
  • فتوکامنت
  • مطالب کوتاه
  • گفتار
  • گزیده پژوهش
  • رویداد
  • معماری
  • شهرسازی

کپی رایت © ۱۴۰۰-۱۳۹۳ – تمامی حقوق برای نویسندگان معمار منظر محفوظ است. انتشار متن مطالب «معمار منظر» در نشریات کاغذی یا رسانه‌های دیجیتال، بدون کسب اجازه از مدیر سایت ممنوع است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم