جستجو
Close this search box.

برترین پروژه های برنده جایزه موسسه معماری AIA در سال 2015

در این مطلب پروژه های برتر برنده جایزه موسسه معماران آمریکایی (AIA) در سال 2015 مرور می شوند. این جایزه یکی از معتبرترین جایزه ها در زمینه طراحی معماری است.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

چندین پروژه امسال موفق به دریافت جایزه پر افتخار موسسه معماران آمریکا (AIA) شدند. این پروژه ها توسط هیئت داوران این موسسه به عنوان پروژه های تاثیرگذار شناخته شده اند. در این موسسه از پروژه هایی که ارائه بسیار خوب در زمینه طراحی معماری دارند تجلیل می شود و این جایزه یکی از بالاترین جایزه ها در زمینه طراحی معماری است. دریافت کنندگان جایزه در کنوانسیون ملی AIA در سال 2015 و نمایشگاه طراحی در آتلانتا با ارائه کارهای خود شناخته خواهند شد. در ادامه معرفی کوتاه و مختصری از هر پروژه ارائه شده است:

آپارتمانهای خیابان 28 لس آنجلس

پروژه تاریخی (1926) YMCA با توجه و تمرکز بر زندگی آفریقایی – آمریکایی در منطقه ای که در آن تبعیض نژادی حاکم بود، اجرا شد اما با شکستهایی رو به رو گردید. طرح جدید، نقش ساختمان را به عنوان کانون جامعه مجدداً بازخوانی می کند، فضاهای اصلی برای برنامه‌های آموزشی جوانان را باز می‌گرداند، محله های زنده موجود را منطبق با استانداردهای معاصر ایجاد کرده و واحدهای مسکونی جدیدی اضافه می کند.
یکپارچه سازی بدیع سیستمهای ساختمانی جدید، پشت بامهای موجود را برای فضاهای اجتماعی بیرون از منزل آزاد می کند و این امر سبب پیوند نسلهای قدیم و جدید شده و آنها را بهم متصل می کند. الحاقات جدید ساختمان، نازک و دارای تهویه است. این سیستم توسط یک پانل فتوولتائیک عمودی سایه دار (منظم و پیچیده شده) به سمت جنوب سایه می اندازد در شمال با صفحه نمایش بسیار سبک وزن فلزی که با بخش عمده از ساختمان سنگ تراش اصلی در تضاد هستند، در تماس است.

آپارتمانهای خیابان 28 لس آنجلس
آپارتمانهای خیابان 28 لس آنجلس
تالار برکمن در دانشگاه رایس

محوطه دانشگاه رایس مانند پارچه کتانی است که به طور مداوم مورد مطالعه قرار گرفته است. این امر نشان دهنده یک همکاری مداوم و منسجم بین معماران، برنامه ریزان و مدیران در این محوطه است. این محوطه یک محیط پارک مانند است که با وجود درختان بلوط، محوطه های چمنزار، مسیرهای پیاده روی، طاقها، حیاط ها و ساختمانها یک چشم انداز زنده را داراست. لازم بود تا تالار برکمن برای بخش فیزیک در این بستر متمایز و شایسته باشد، به طوری که یک دانشکده از فیزیکدانان و مهندسین شاغل در پنج ساختمان مجزا در یک محل جمع شوند.

تالار برکمن برای فیزیکدانان دانشگاه رایس
تالار برکمن برای فیزیکدانان دانشگاه رایس
ورزشگاه یادبود در کالیفرنیا

استودیو تاریخی یکی از محبوب‌ترین و نمادین‌ترین سازه‌ها در محوطه دانشگاه برکلی است. هدف اصلی این پروژه بازگرداندن امتیاز تاریخی و مدنی استادیوم، ادغام آموزش مدرن و فضاهای مطبوع و پرداختن به نگرانیهای شدید درباره زمین لرزه و رفع آنها است. با نشاندن مرکز آموزش ورزشی جدید در چشم انداز موجود، یک میدان عمومی بزرگ جدید 2 هکتاری برای ورزشگاه بر روی پشت بام این محدوده ساخته شد. یک کیوسک مطبوعات جدید نیز دیوار تاریخی را قاب کرده و طراحی خرپا مانند آن به عنوان یک نقطه متضاد در برابر نمای تاریخی عمل می کند.

مرکز آموزش سیمپسون و ورزشگاه یادبود در کالیفرنیا
مرکز آموزش سیمپسون و ورزشگاه یادبود در کالیفرنیا
کتابخانه عمومی کمبریج

کتابخانه عمومی کمبریج به یک فضای مشترک شهری تبدیل شده است. شهر کمبریج دارای جامعه ای بسیار متنوع است و فقط در مدارس آن به بیش از 50 زبان صحبت می شود. در این بنا با دیوارهای پرده ای شیشه ای دو جداره نمای آن، کتابخانه یکپارچه به یک پارک عمومی بزرگ باز می شود. این دیوار پرده ای دوجداره از فناوریهای قابل تنظیم استفاده می‌کند که با اطمینان نور روز را در سراسر فضای داخلی تزریق کند و آسایش حرارتی برای فضاهای فعال دارای دید به پارک را به حداکثر برساند.

کتابخانه عمومی کمبریج
کتابخانه عمومی کمبریج
موزه دریایی دانمارک

راه حل طراحی در برابر معضلات اصلی این سایت، قرار دادن یک موزه زیرزمینی در اطراف یک اسکله خشک بود، که در آن سوراخ اسکله خود محور مجموعه موزه نیز بود. سه پل دو سطحی دهانه اسکله خشک را می پوشانند و به عنوان راههای میانبر به بخشهای مختلف موزه عمل می کنند. تمام طبقات شیب آرامی دارند، به طوری که یک بازدیدکننده به طور مستمر در زیر لبه آب پایین می رود تا افسانه ها و روایات قومی دریایی دانمارکی ها را یاد بگیرد. مهندسی کارهای ساخت و ساز موزه، از جمله پیچیده ترین کارهایی بود که تا به حال در دانمارک انجام می شد.

موزه دریایی دانمارک
موزه دریایی دانمارک
کالج عدالت کیفری جان جی در نیویورک

در منهتن، ساختمان جدید عدالت کیفری کالج جان جی تمام عملکردهای محدوده یک دانشگاه سنتی در میان یک واحد بلوک شهری را فراهم می کند. این ساختمان با 625000 فوت مربع علاوه بر اضافه کردن کلاسهای درس، آزمایشگاه، سالنها، ادارات، اتاق اساتید و فضاهای اجتماعی، دو برابر اندازه معمول امکانات موجود در یک کالج را دارا است. این عملکردها در یک برج جدید 14 طبقه و چهار طبقه بالکن و یک تراس طراحی شده قرار گرفته اند. طرح این ساختمان در فضای جمعی و تعاملی موجود یک جایزه محسوب می شود، به طوری که دانش آموزان از تجربه حضور در یک محیط سنتی دانشگاه نیز لذت می برند.

کالج عدالت کیفری جان جی در نیویورک
کالج عدالت کیفری جان جی در نیویورک
مرکز فناوری نانو در دانشگاه پنسیلوانیا

با به چالش کشیدن مدل تثبیت شده برای ساختمانهای ساخته شده جهت آزمایشگاه، این مرکز برای فناوری نانوتکنولوژی و در اطراف یک مارپیچ بالارونده طراحی شده است. طراحی خاص آن سنت چهارگوش بودن دانشگاه را با تفرجگاه عمومی پیوند زده است. مرکز فناوری نانو، آزمایشگاه های خود را حول یک محوطه سبز مرکزی می چرخاند و دید ازمایشگاه های علوم مختلف را به چشم انداز دانشگاه پنسیلوانیا باز می کند و این امر در حالی است که این مجموعه از فضاهای عمومی داخل ساختمان برای همکاری متقابل میان دانشمندان بهره برده است. اینجا، انواع حیاط، انبار آزمایشگاه، گالری و … هر یک با تاریخ خاص خود با همدیگر پیوند زده شده اند تا به ترکیبی جدید اما شاخص برسند.

مرکز فناوری نانو در دانشگاه پنسیلوانیا
مرکز فناوری نانو در دانشگاه پنسیلوانیا
مرکز تفریحی در پارک بروکلین

این پروژه 26 جریب از پارک بروکلین را به حال عادی (قبل از پارک شدن) بازگردانده است، این پارک در قرن نوزدهم توسط فردریک لاو اولمستد و کلورت واکس طراحی شده است. طرح جدید 75000 فوت مربع زمین اسکیت که در طول سال کارکرد دارد و همچنین یک مرکز تفریحی جدید را به پارک اضافه کرده است. در زمستان، دو میدان بزرگ پوشیده از یخ برای اسکیت روی یخ باز هستند و در تابستان یکی از این میدانها را به محوطه اسکیت اختصاص داده و دیگری را به یک چشمه آب بازی بزرگ تبدیل می کنند. به نظر می رسد مرکز جدید لفراک، به تکه های خشن گرانیت خاکستریمزین شده تا همچون دیوارهای نگهدارنده بزرگ سنگی در منظر پارک جلوه ای خاص داشته باشد. قسمت عمده سازه در زمین جای گذاری شده است. پلان L شکل از بلوک شرق و شمال تشکیل شده است، که هر دو ساختار یک طبقه ای با تراسهایی در پشت بام توسط یک پل بهم متصل شده اند.

مرکز تفریحی لفراک در بروکلین
مرکز تفریحی لفراک در بروکلین
مرکز امید در هایتی

مرکز امید در یک منطقه روستایی در هائیتی واقع است و فعالیتهای آموزشی انجام داده و فرصتهای ساختمان سازی را فراهم می‌کند. فرآیند طراحی آن، کل جامعه روستایی ازکودکان تا سالمندان را درگیر کرده است. ساختار آموزش آن بر اساس مهارتهای شغلی و با ظرفیت بیش از 100 نفر است. طرح حیاط بادهای غالب را خنثی می کند و در عین حال چشم انداز گسترده ای را به کوههای دوردست باز می کند. برنامه‌ریزی دقیق برای تهویه طبیعی، نورپردازی، جمع آوری آب، تصفیه فاضلاب و تولید برق منجر به یک ساختمان کاملاً پایدار و خودکفا شده است. این فرآیند مشارکتی و همدلانه یک محیط نشاط بخش خلق کرده که در عین الهام بخشی، امیدبخش نیز هست.

مرکز امید در هایتی
مرکز امید در هایتی
دادگاه جدید در سالک سیتی

کانسپت طراحی دادگاه جدید ایالات متحده در سالک سیتی از جستجو برای یک شکل قوی، نمادین، شفاف و استعاری برابری طلب به منظور نمادین کردن نظام قضایی آمریکا سرچشمه می‌گیرد. ماهیت اصلی طرح توده ای مکعب شکل ساختمان دادگاه، شأن و منزلت، نظم ثابت و نمایی یکسان با دید مشابه به هر طرف است. ساختمان 400000 فوت مربعی و 10 طبقه ای دادگاه بر روی یک تراس با طراحی منظرین منحصر بفرد مستقر است که دهانه یک بلوک شهری را می پوشاند و دادگاه فدرال جدید و قدیم را به عنوان یک فضای عمومی مطلوب بهم متصل می کند.

پروژه های برتر برنده جایزه موسسه معماری AIA در سال 2015
دادگاه جدید ایالات متحده

 

در یک پرتگاه مشرف به رودخانه کنتاکی، مرکز مربوط به بازدیدکنندگان به عنوان جدیدترین جزء از الحاقات اخیر و توسعه مجتمع کارخانجات مشروب سازی بوربن، یکی از هفت عضو اصلی کارخانه های زنجیره ای مشروب سازی از بوربن کنتاکی است. این مرکز با مساحتی معادل 9140 فوت مربع، امکاناتی مانند نمایشگاههای تعاملی،فروشگاه، مکان برگزاری رویدادها، اتاق مزه و فضاهای پشتیبانی جانبی را به بازدیدکنندگان ارائه می کند. با استفاده از تصویر یک انبار ساده (تفسیری از انبارهای دخانیات کنتاکی که به عنوان تصویر ذهنی مشترک افراد محلی شناخته می شود)، ساختمان با الگوی V شکل با چوب رنگ آمیزی شده پوشیده شده است و به عنوان یک نشانه قابل تشخیص در منظر منطقه مطرح شده است.

پروژه های برتر برنده جایزه موسسه معماری AIA در سال 2015
مرکز بازدید کارخانه مشروب بوربن

منبع: +

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *