جستجو
Close this search box.

10 پروژه‌ برتر معماری منظر در سال 2015

ده پروژه برتر معماری منظر در سال 2015 نه تنها پایدار هستند بلکه چیزی به جوامعی که در آن ساخته شده‌اند، باز می‌گردانند و مورد توجه مردم قرار گرفته‌اند.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

سالی که گذشت توسط پروژه‌ های بسیار مبتکرانه و سرشار از تفکرات مترقی در زمینه معماری منظر برجسته شد. برای انتخاب ده پروژه برتر سال 2015 به جستجوی پروژه هایی پرداختیم که نه تنها پایدار بوده  بلکه چیزی به جوامعی باز می‌گردانند که در آن ساخته شده‌اند و مورد استفاده، توجه و علاقه‌ مردم قرار گرفته‌اند. تمامی این پروژه ها به نحوی طی سال گذشته تکمیل شده‌اند.

کرسنت پارک در نیواورلئان

براساس آیین نامه ‌ها و نحوه مالکیت، مسئولان شهر نیواورلئان خود را با یک قطعه از زمین حاشیه‌ رودخانه مواجه دیدند که نمی‌دانستند با آن چه کنند. هارگریوز رهبری تیم طراحی شامل معمار اجرایی، معماران دیوید اِجِی و گروه معماری مایکل مالتزان به منظور تبدیل زمین بندرگاه سابق به یک کناره‌ ساحلی رابط را بر عهده گرفت. پارک جدید بر ایجاد ارتباط پیاده بین محله های بای واتر و مارجینی از طریق رودخانه می سی سی پی و جذب گردشگران محله فرانسوی به شهر کرسنت تمرکز دارد.

خیابان ماریا هیلفر در وین اتریش

طراحی مجدد خیابان ماریا هیلفر به عنوان طولانی ترین فضای اشتراکی میان پیاده و سواره در اروپا، طولی به اندازه 1.6 کیلومتر را در برگرفته و در یکی از بخشهای پرتراکم و شلوغ مرکز وین امتداد می‌یابد. طراحان در این پروژه با بستن بخشهایی به روی وسایل نقلیه، اقدام به مناسب سازی فضا برای حضور افراد پیاده کرده و سایت را به سه منطقه تقسیم نمودند. منطقه‌ مرکزی به عنوان قلب تپنده‌ سایت شناخته شده و در برگیرنده‌ فعالیتهایی متنوع می‌باشد؛ در حالی که مناطق مجاور که در دو انتهای مسیر قرار گرفته‌اند به عنوان فضاهای آرامتر به‌کار رفته و دارای انبوهی از اماکن خرید و درکنار آن موسسات مسکن و فضاهایی برای استفاده خصوصی می‌باشند. مبلمان مدولار، نرم و انعطاف پذیر سایت فضا را به گونه ای احاطه نموده که خریداران بتوانند فضاهایی برای توقف و استراحت داشته و از مناظر اطراف بهره‌ مند شوند.

10 پروژه‌ برتر معماری منظر در سال 2015
خیابان ماریا هیلفر در وین اتریش
کناره‌ رودخانه لونن در آلمان

اختلاف ارتفاع پنج متری بین پارک و رودخانه، گروه طراحان را برای ایجاد یک پارک کاربردی در امتداد رودخانه‌ی Lippe با چالشی جدی مواجه کرد. آنها این مشکل را با ایجاد یک سیستم مسیر و پله با قابلیت تبدیل به یک سالن آمفی تئاتر کوچک برای رویدادهای فضای باز، حل نمودند. بدین ترتیب آنها چشم انداز موجود را بدون مداخله رها کرده و به بازدیدکنندگان فرصت بهره بردن از زیباییهای طبیعی فضا را دادند و در عین حال رودخانه را به مرکز طراحی آوردند. در این مورد نیز یکبار دیگر ثابت شد مداخله‌ حداقلی می‌تواند بهترین راه حل باشد.

10 پروژه‌ برتر معماری منظر در سال 2015
کناره‌ رودخانه لونن در آلمان
مسیر کالاها در سیدنی استرالیا

این پارک مرتفع و منحصر به فرد توسط سازمان موج‌ شکن بندرگاه سیدنی به سرانجام رسید. آنچه روزی به عنوان یک کریدور ریلی، از میدان راه آهن تا بندرگاه دارلینگ، بدون استفاده مانده بود اکنون به یکی از پارکهای شلوغ در قلب یکی از پرجمعیت ترین مناطق سیدنی تبدیل شده ‌است. خط راه آهن سابق که زمانی مجرایی برای تجارت بود، اکنون به عنوان حامل محموله گرانبهای یک محله‌ در حال پیشرفت یعنی فرهنگ، خلاقیت و جامعه بازتعریف می‌شود.

10 پروژه‌ برتر معماری منظر در سال 2015
مسیر کالاها در سیدنی استرالیا
فاز دوم کناره‌ بندر آلبورگ در دانمارک

بر اساس اصول و قواعد مرحله‌ اول پروژه، تفرجگاه یک بار دیگر تبدیل به عنصر وحدت ‌بخش می‌شود. طراحان همچنین نحوه‌ برخورد تپه های شنی با موج شکن مسطح را منبع الهام خود قرار دادند. در مرکز صحنه یک ازاره شهری منسجم با یک پایه برآمده  به منظور وحدت بخشیدن به ساختمانهای مستقل و متمایز منطقه قرار گرفته ‌است. ازاره باید برای حفاظت در برابر سیل کارکرد داشته باشد، اما به عنوان سکوهایی برای نشستن نیز به کار می‌رود. مصالح به کار رفته خام و ساده بوده و سایت شامل یک سری از پلازاهای وسیع است که تبدیل به خانه ‌ای برای انبوه بیشه‌ زاران شده ‌اند.

10 پروژه‌ برتر معماری منظر در سال 2015
فاز دوم کناره‌ بندر آلبورگ در دانمارک
منظر دریاچه‌ دونگ دا در ویتنام

یک دهه قبل، این سرزمین توسط ماهیگیران برای نگهداری و انبار قایقها در طول طوفان مورد استفاده قرار می‌گرفت که این امر منجر به توسعه‌ زاغه ‌های موقتی اطراف گردید. تمامی محیط، به ویژه دریاچه به دلیل جریان مستقیم فاضلاب به سرعت رو به نزول می‌رفت و بدین ترتیب اهالی کوئی نیون دریافتند که باید به ترمیم خرابیها بپردازند.
گام اول برای انجام این مهم تعبیه‌ یک سیستم فاضلاب جدید و پس از آن، تمرکز بر مرمت زمین بود. به منظور ایجاد یک منطقه میانی، طراحان لبه زمین را به سمت درون دریاچه گسترش دادند و از مبلمان ‌شهری همساز پیاده‌  استفاده نمودند تا به طور همزمان مردم محلی و گردشگران  را جذب محیط طبیعی جدید نمایند.

10 پروژه‌ برتر معماری منظر در سال 2015
منظر دریاچه‌ دونگ دا در ویتنام
پارک دماغه‌ بارانگارو در سیدنی استرالیا

هدف این پارک ایجاد یکپارچگی و پیوند میان منابع فرهنگی و فرآیندهای طبیعی است. این دماغه‌ تاریخی در یک لنگرگاه متروک در بندر سیدنی برای مدتی طولانی فراموش شده بود. در حال حاضر، باشگاه دماغه از طریق تلفیق یک مرکز فرهنگی زیر زمینی، یک پارکینگ عمومی و یک پیاده ‌روی ساحلی دارای مسیرهای جداگانه برای عابر پیاده و دوچرخه (که توسط یک دیوار ماسه سنگی شکل گرفته درامتداد لبه‌ ساحلی از هم جدا شده‌اند)، بازسازی شده‌ است.  طراحان در این پروژه کشت گیاهان بومی را مدنظر قرار داده و منظر بوته ‌ها را همانندسازی کردند.

خاک و آب در کینگزکراس لندن

گاه می‌توان گفت مقصود و معنای پروژه بسیار بیشتر از ظاهر آن اهمیت دارد. در این مورد نیز هدف پروژه علت قرارگیری آن در لیست است. هدف چیدمان در این پروژه آن است که ما را به اندیشه در مورد ارتباط میان طبیعت و محیط شهری در حال تغییر وا دارد. طراحان ادعا می کنند در حالی که ساختمانها به عنوان عناصری ثابت مشاهده می‌شوند، فضاهای توسعه نیافته‌ اطراف آنها در تغییر مداوم است. می‌ توان گفت این پروژه شامل یک حوضچه حمام طبیعی است که بازدیدکنندگان را به پرش درون خود دعوت می‌کند. این حوضچه درست در میانه‌ سایت توسعه‌ کینگز کراس واقع شده‌ است.

10 پروژه‌ برتر معماری منظر در سال 2015
خاک و آب در کینگزکراس لندن
کوئیزها لومینگ پارک در استان ژجیانگ

به منظور سازماندهی این پارک 31 هکتاری، طراحان از سه کانسپت طراحی در کنار هم استفاده نمودند. مداخله حداقلی، منظر کشاورزی شهری مولد و تاب ‌آوری آب. نیروهای محرکه موجود در پس این فضای اکولوژیک هستند که خیل بازدیدکنندگان را همه روزه به این مکان می ‌آورند.
بسته به زمان سال، مردم با دریایی از گلهای آفتابگردان و یا کلزا، که هر دو مناظری تکان دهنده با چنین حجم انبوهی از کاشت می‌سازند، مورد استقبال قرار می‌گیرند. طراحان همچنین از یک سیستم بیان محیطی به عنوان راهی برای معرفی تاریخ طبیعی و فرهنگی منطقه به بازدیدکنندگان استفاده نمودند.

10 پروژه‌ برتر معماری منظر در سال 2015
کوئیزها لومینگ پارک در استان ژجیانگ
لنگرگاه سبز مرکزی در ناوگان فیلادلفیا

در اواخر ماه ژوئن، لنگرگاه نیروی دریایی در فیلادلفیا علاوه بر محوطه‌ اداری گسترش یافته‌ از ششمین پارک خود نیز پرده برداشت. مجموعه‌ عملیات صحرایی جیمز کرنر شروع به افزودن ضمیمه ‌ای قوی به فضاهای عمومی ساده اما موثر و در حال گسترش فیلادلفیا نمود.
این لنگرگاه یک پیشرفت شهری پویا در جهت ترویج رشد کسب و کار و نیز نوآوری انرژی هوشمند است. چشم انداز محوطه در ارتباط با ایجاد محلهای کار همساز با محیط زیست، توسعه صنعتی، فضاهای عمومی، توسعه مسکونی و معماری جالب توجه و عالی شکل می‌گیرد.

10 پروژه‌ برتر معماری منظر در سال 2015
لنگرگاه سبز مرکزی در ناوگان فیلادلفیا

سالی که گذشت به طور قطع با تعداد بسیار زیادی پروژه‌ جالب توجه همراه بود و این لیست به هیچ وجه نمی‌تواند تمامی آنها را در بر بگیرد، اما پروژه‌های نام برده شده بهترین بهترینها هستند. آنها نمایانگر سطحی از استاندارد بوده و به این مسئله توجه نشان می‌دهند که تمام طراحان هنگام رو به ‌رویی با یک چالش جدید باید نهایت تلاش خود را به کار گرفته و به عنوان منبع الهام برای سالهای آینده به فعالیت بپردازند.

منبع: +

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *