جستجو
Close this search box.

یک فضای جمعی توام با احساس آشنای خانه

Superkilen یک پارک شهری است که با رویکرد هنری طراحی شده و پذیرای تنوع فرهنگی شهر کپنهاگ است. در همکاری با ساکنان محلی، طراحان پروژه، چندین نشانه از هویت‌های ملی مختلف را در این پارک نمایش داده‌اند که به قلب محله تبدیل شده است.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

آیا می‌توانید یک فضای جمعی را تصور کنید که نشانه‌هایی از 60 کشور مختلف را در خود جای داده باشد؟ Superkilen یک پارک شهری است که با رویکرد هنری طراحی شده و پذیرای تنوع فرهنگی شهر کپنهاگ است. در همکاری با ساکنان محلی، طراحان پروژه چندین نشانه از هویت‌های ملی مختلف را در این پارک نمایش داده‌اند که به قلب محله تبدیل شده است. ایده طراحی آن احیای این منطقه با ایجاد یک فضای جمعی بود که در آن هر کس می‌تواند احساس آشنای در خانه بودن داشته باشد و مهم نیست که کجا هستید و یا تا چه حد از وطن خود دور باشید.

Superkilen 01
این پروژه از سه تم مجزا با کارکرد های متفاوت تشکیل شده است.

این پارک شهری 750 متری در منطقه Nørrebro، شمال مرکز کپنهاگ، در محله‌ای با تنوع قومی بالا واقع شده است. ایجاد یک فضای عمومی که بتواند افراد مختلف در زمینه‌های متنوع فرهنگی را راضی کند، یک چالش بزرگ است، با این حال، کار مشترک از متخصصان حرفه‌ای آن را امکان پذیر ساخت.
پارک Superkilen از ابتکارات شهر کپنهاگ بود که با مشارکت Realdania انجام شد. Realdania یک شرکت خصوصی دانمارکی است که رویکرد معماری پیاده‌مدار در پروژه‌های برنامه‌ریزی شهری دارد.

طراحی

پارک رسماً در ژوئن 2012 افتتاح شد و زمینی به مساحت 30.000 مترمربع را اشغال می‌کرد و دارای باندهای دوچرخه‌سواری، زمین‌های بازی، امکانات ورزشی مختلف، فضاهای فرهنگی-تفریحی، پیک نیک و حتی باربیکیوهای کباب‌پزی بود. این پارک به سه بخش اصلی تقسیم می‌شود:

1- میدان سرخ

میدان سرخ بر گذران اوقات فراغت و زندگی مدرن تمرکز دارد. رنگ‌های محرک آن -قرمز روشن، نارنجی، صورتی– مردم را به فعالیت تشویق کرده و سرزندگی فضا را ارتقا می‌بخشد. لبه‌ها و خطوط آن یک الگوی زیبا بر روی زمین ایجاد کرده‌اند.

Superkilen 02
رنگ‌ها مردم را به فعالیت تشویق کرده و سرزندگی فضا را ارتقا می‌بخشد.
2- بازار سیاه

بازار سیاه بیشتر از یک منطقه آرام‌بخش، بستر ملاقات و تعامل شهروندان است. در آن باربیکیوهای کباب‌پزی، میزهای بازی شطرنج و زمین بازی وجود دارد. خطوط سفید بر روی زمین حس حرکت را القا می‌کنند.

Superkilen 03
در این پروژه نمادهایی از کشورهای مختلف همچون مراکش به چشم می خورد.
3- پارک سبز

پارک سبز مکانی است برای پیک‌نیک و یا گردش سگ و حیوانات خانگی، بعد از یک روز کاری. تپه‌های سبز، دارای زمین چمن بزرگ و امکانات ورزشی است که در آن کودکان می‌توانند سرگرم شوند؛ در واقع یک محدوده مناسب و مطلوب برای خانواده است.

نشانه‌های جهانی
Superkilen 04
نمادهایی از ملل مختلف، شاخص ترین ایده این پروژه است.

از آنجایی که پارک به عنوان محلی برای برگزاری جشن‌های متنوع فرهنگی طراحی شده است، با تجهیزات بومی سراسر جهان، به نمایندگی از هر ملت پر شده است. هر عنصر فضایی از یکی از کشورهای همسایه وارد شده و یا بر اساس اصل آن کپی شده است. هنگامی که در پارک قدم می‌زنید، احساس سفری در سراسر جهان دارید. هنگام گذر از این فضا با علائم نئونی از ایالات متحده و روسیه، پرچم‌هایی از عراق، نیمکت‌های برزیلی، مجسمه گاو نر اسپانیایی، حوضچه‌ای از مراکش، یک جعبه‌های حلقه‌مانند از تایلند، ظروف زباله از انگلیس و حتی خاک فلسطین مواجه می‌شوید. همه این عناصر دارای یک تابلوی فولادی با مشخصات و توضیحات آن است.

جوایز برجسته

در این پروژه ساکنان محلی نیز مشارکت داشتند و از ایده‌ها و خاطراتشان استفاده شد. علاوه بر این، طراحان به سراسر جهان سفر کردند تا احساس هر کشور را از نزدیک درک کرده و آن را در پارک بکار برند. تعجبی ندارد که جایزه AIA 2013 از طبقه‌بندی طراحی منطقه‌ای و شهرسازی، به گروه طراحان Superkilen اهدا شد، همچنین این پروژه در لیست طلایی موزه طراحی لندن و منتخب جایزه معماری معاصر اتحادیه اروپا قرار گرفت.
این طراحی به خودی خود زیبا است اما کانسپت و مفهوم طرح، کلید اصلی در این پروژه بود. به عنوان معماران منظر، باید به یاد داشته باشید که برای مردم طراحی می‌کنیم (و چه بهتر که مشارکت مردم را نیز در پروژه داشته باشیم). لازم است با در نظر گرفتن آرمان و نیازهای آنان، واقعیت زندگی کاربران را به فرایند طراحی وارد کنیم. حساسیت طراحان در اینجا بسیار مؤثر است چرا که آنها می‌توانند خلایی را که در فواصل بسیار دور از وطن خود احساس می‌کنید، جبران کنند؛ یک عمل بسیار بجا و مطلوب در یک محله چند فرهنگی. کسانی که دوری از وطن را تجربه کرده‌اند می‌دانند حضور در مکانی آرام و احساس آشنای در خانه بودن، چقدر لذت‌بخش است؛ حتی برای مدتی کوتاه.

منبع: +

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *