جستجو
Close this search box.

گردش در میان شکوفه های سیب؛ نگاهی به غرفه لهستان در اکسپوی 2015 میلان

ایده غرفه لهستان در اکسپوی 2015 میلان، برگرفته از شکوفه زارها و باغ های میوه لهستان است که برای منظر و اقتصاد لهستان بسیار مهم و حیاتی است.

مشخصات مطلب

به گفته معمار پروژه، ایده ای که پشت غرفه لهستان در اکسپوی 2015 میلان وجود دارد، برگرفته از شکوفه زارها و باغ های میوه  لهستان است که برای منظر و اقتصاد لهستان بسیار مهم و قابل توجه است. از نحوه  استفاده شکل و فرم جعبه های چوبی سیب متوجه می شویم که در محموله های کشتی برای بسته بندی میوه ها و سبزیجات از آن استفاده می شده است (تصویر 1).

گردش در میان شکوفه های سیب؛ نگاهی به غرفه لهستان در اکسپوی 2015 میلان
تصویر 1: غرفه لهستان در اکسپوی 2015 میلان، با الهام گرفتن از جعبه های سیب طراحی شده و کشاورزی این کشور را به نمایش می گذارد. منبع: archdaily.com
ایده طراحی غرفه لهستان

این ایده در دو مقیاس اجرا شد. در مقیاس کوچک که در دیوار بیرونی مدولار و مشبک غرفه اجرا شده، از لحاظ بصری، از جعبه های سیب فوق الذکر الهام گرفته شده است و در مقیاس بزرگ، نزدیک کردن فرم غرفه لهستان به فرم بسته بندی بوده است تا کشاورزی لهستان را به نمایش بگذارد (تصویر 2). نقشه این غرفه به گونه ایست که بازدیدکنندگان را از میان باغی اسرارآمیز و سمبلیک که در پشت یک سازه مشبک و جعبه مانند پنهان شده است به پیش می راند. این باغ به خودی خود شامل ردیف های بی پایان درخت های سیب است که مشخصه بارز منظر لهستان است.

گردش در میان شکوفه های سیب؛ نگاهی به غرفه لهستان در اکسپوی 2015 میلان
تصویر 2: دیوار مدولار و مشبک غرفه؛ همانند جعبه های سیب منبع: archdaily.com

این تصویر در نگاه اول به بازدیدکننده غرفه لهستان القا نمی شود. به منظور فهمیدن این موضوع لازم است که هر فرد در یک مسیر طولانی و پر پیچ و خم قدم بگذارد. تضاد بین ورودی، که به صورت شکافی باریک و بلند است، و باغ با فضایی افقی و بی انتها، این را می رساند که غرفه بازدیدکنندگان را به داخل فرا می خواند. برای اینکه باغ وسیع و بی انتها به نظر برسد، از آیینه استفاده شده که عنصری است با فلز کروم جلا داده شده و در سراسر دیوار داخلی پوشیده شده است تا در هرجهت امکان بازتاب وجود داشته باشد.

به این ترتیب مکانی پر از نور و آزادی و فضا ایجاد می کند. این فضا که یادآور پلازای ایتالیایی است، میدانی که که زندگی شهرهای ایتالیا در آن متمرکز است، در اینجا به طرز تعجب آوری به مرکز یک باغ سیب داخل شده است. تیم طراحی عنوان کرده اند که در این فضا، سازمان دادن انواع اتفاقات به عنوان بخشی از نمایشگاه امکان پذیر است. چیزی که جالب توجه است این است که به خاطر پیش زمینه ذهنی و انتزاعی میدان، هر اتفاقی خاطره انگیز و متمایز می شود.

گردش در میان شکوفه های سیب؛ نگاهی به غرفه لهستان در اکسپوی 2015 میلان
تصویر 3: گردش در میان شکوفه های سیب منبع: archdaily.com

پیامی که در غرفه لهستان به گیرنده داده می شود بر کشاورزی لهستان و نتایج اقتصادی آن تمرکز دارد. جدا از گردش واقعی، یک گردش مجازی در نمایشگاه ارائه شده است که دریافت کننده بتواند در حین خو گرفتن به منظر لهستان، بیشتر درمورد کشاورزی آن یاد گیرد. بازدیدکنندگان می توانند به واسطه استفاده از تبلت ها، اطلاعات بیشتر را با خواندن در مورد عناصر مختلف موجود در نمایشگاه به دست آورند، عناصری که در باغ پخش شده و با کدهای QR علامت گذاری شده اند. آنها همچنین می تواند گردشی مجازی را در زمان استراحت در سایه هر یک از درختان بی شمار سیب داشته باشند (تصویر 3).

طراح: گروه معماری 2pm
سرمایه گذار پروژه: آژانس اطلاعات و سرمایه گذاری خارجی لهستان

∴ Archdaily.com ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *