جستجو
Close this search box.

مصاحبه با دیوید رابین در خصوص طراحی کامان گروند

در طراحی کامان گراوند المانها به گونه ای طراحی و جانمایی شده اند تا آرامش، انرژی مثبت و شادابی را القا کنند و روند بهبودی با پشتوانه هنر صورت بگیرد.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

به تازگی فضای باز عمومی به نام محوطه کامان گروند (The Commonground) بازگشایی شده که توسط دیوید رابین طراحی شده است. این محوطه در مساحتی بیش از یک هکتار و در نزدیکی اثر تاریخی برادران اولمستد بنا شده که بخشی از دانشگاه ایندیانا بوده و به عنوان قسمتی از طرح محوطه بیمارستان است. رابین آنرا طوری برنامه ریزی کرد که می توان بین بیمارستان جدید و اجتماع و سازگاری های فرهنگی شهر پیوند برقرار کرد. اخیراً سایت معماری منظر جهان در فرصتی با دیوید رابین در مورد کامان گروند مصاحبه کرده است. در ادامه شرح کامل این مصاحبه را می خوانید:
کامان گروند یک میدان عمومی جدید است که به تازگی در محوطه بیمارستانی در ایندیانا احداث شده است. می توانید در مورد فضای پروژه و درگیری هایتان با پروژه بیشتر توضیح دهید؟
بیش از پنج سال پیش بود که آقای مت گات وین، رئیس و مدیر عامل مرکز سلامت و بیمارستان مارین کانتی در مورد علاقه ام به ایجاد فضای عمومی جدیدی در محوطه بیمارستان اسکنازی جویا شد. چیزی که در این بحث بسیار شگفت آور بود ذوق آقای مت گات وین در مورد ارائه خدماتی بود که بیمارستان برای جامعه ایندیانا و مارین کانتی فراهم می کرد. او می خواست بالاترین و با کیفیت ترین خدمات درمانی و سلامت را به همه شهروندان ارائه دهد، چه افراد که از لحاظ مالی توانمندند و چه افرادی که با چالش های برای تهیه مخارج بیمارستان مواجه اند. آقای گات وین در مورد خدماتی صحبت می کرد که طیف کاملی از جامعه را در بر می گیرد. دیدگاهش در مورد سلامت اجتماع فوق العاده بود. مت داشت با کسی صحبت می کرد که فلسفه طرح برای او وابستگی روحی ایجاد کرده بود و این نکته ای بود که مت در ابتدا از آن خبر نداشت. کاری که مرکز سلامت اسکنازی در خدمات درمانی انجام می دهد همان کاری است که لند کلکتیو در طرح لحاظ کردند، یعنی ماموریت هر دو آنها طراحی و ایجاد فضای یکدلی بود که طیف گسترده ای از مردم جامعه را شامل شود. تفاونی ندارد اگر شما فردی دارای امتیازات ویژه باشید یا فردی معمولی، شما منظره ای برای تماشا دارید. نتیجه همکاری ما فراهم آوردن شانسی برای همه افراد است تا بتوانند از فضای کامان گروند استفاده کنند، خواه فردی باشد که برای دریافت خدمات درمانی به بیماستان مراجعه کرده باشد یا نه.

مصاحبه با دیوید رابین در خصوص طراحی کامان گروند (The Commonground)
دیوید رابین مدیر تیم طراحی The Commonground

نقش من در پروژه، پیاده سازی دید کلی پروژه برای عموم مردم در محوطه بود. تا جایی که طرح اجازه می داد، همه شرکت های مرتبط را از موضوع طرح آگاه کردم، کار کردن با شرکت های معماری منظر محلی Ratio & Context، شرکت اجرائی معماری منظر Olin، شرکت معماری شبکه و داربست Diller, Scofidio+Renfro ،‌طراحان فواره Fluidity Design Consultants، شرکت معماری طراحی Hok (طراحی ساختمان جدید بیمارستان را بر عهده داشت) تجربه ای جدید بود.
طراحی کامان گروند را در حالی شروع کردم که با شرکای شرکت Olin در طراحی سهمی مساوی داشتم. طراحی و کار روی طرح را ادامه دادم و پس از دریافت جایزه رم سال 2011 – 2012 شرکت خودم را با اسم لند کلکتیو (LAND COLLECTIVE) افتتاح کردم. در ابتدای پروژه با مرکز سلامت اسکنازی برای پیاده سازی راهبردهای برای رشد و توسعه کار می کردم.
کامان گروند فضای منعطف با برنامه های گوناگون است. ایده فضای انعطاف پذیر در محیط بیمارستان چه ارمغانی داشته است؟
کامان گروند پاسخ اهالی ایندیانا و شهروندان مارین کانتی در تشکر برای حمایت آنها است که خواستار تاسیس بیمارستان جدید کانتی بودند. فضای که فرصت های برای اشتغال و برنامه ریزی طرح را در سطوح بالا برای همه افراد فراهم می کند. در پایان این پروژه طوری طراحی شد که با استراتژی های اقتصادی پیوند داشت و مکانی برای گردهمایی های اجتماعی و زندگی سالم فراهم می کند مانند کلاسهای یوگا،‌ درمان فیزیکی، تفکر و غیره. این فضا محیطی برای فرصت های آموزشی ایجاد می کند و همچنین محیطی برای رویدادهای اجتماعی مانند نمایش فیلم در شب،‌ بازار کشاورزان و وقایع اینچنینی فراهم می کند. هدف من به عنوان سرپرست طراحان آغشته کردن فضا با اهداف اجتماعی، سلامت و طرح بود. فرآیند بهبود تنها بر عهده دکتر و پرستار بیمارستان نیست. بخش مهم و قابل توجهی از بهبودی این است که افرادی که به مرکز سلامت اسکنازی وارد می شوند چه بیمار باشد، چه اعضای خانواده اش احساس خوبی از محیط یک مکان عمومی خوب داشته باشند. برتری طرح می تواند در موارد تنش زا قوت قلب باشد و فرد را آرام کند. یک محیط هنری می تواند به فرد حس برتری، انرژی مثبت و قوت را القا کند.

مصاحبه با دیوید رابین در خصوص طراحی کامان گروند (The Commonground)
شمایی کلی از محوطه جلوی بیمارستان موسوم به The Commonground

طراحی کامان گروند جلوه گاه پنج تم مانند آبهای شفابخش،‌ آموزش غذایی،‌ هنرهای آموزنده، کلمات موثر و هویت تربیت است. این اصول امکان ایجاد چارچوب برای کشف و برنامه ریزی در سراسر سال را ایجاد می کند. فضای تفکر روی طنین و صدای آب متمرکز است، فروشگاه کشاورزان که از باغ کشاورزی این بیمارستان تغذیه می شود و کافه محلی،‌ مکانی که آنرا با هنرمندان محلی و ملی مشهور می شناسند، مشخصات این چشم انداز شده اند. از همه لحاظ محیط کامان گروند طوری طراحی شده است که بهبودی را تسریع می بخشد. در فضایی که برای هر شهروندی خلق شده است،‌ طرح روی ایجاد فرصتهای برای گردهمایی و گپ و گفت تمرکز کرده است. به عبارت دیگر همه المانها برای بالا بردن فرهنگ و تعالی روح خلق شده است.

مصاحبه با دیوید رابین در خصوص طراحی کامان گروند (The Commonground)
حضور آب به صورت بسیار ظریف که فضایی را برای بازی کودکان و آرامش بیماران پدید آورده است

نتیجه طرح خیلی موثرتر از آن بود که در رویاهایمان پرورانده بودیم. در روزهای پایانی ساخت و اولین روزهای زندگی میدان، شاهد آن بودم که مردم به کامان گروند می آمدند، چه کسانی که برای معالجه بیماری به مرکز اسکنازی مراجعه کرده بودند و چه مردم معمولی و همه چیزهای که قرار بود و حتی بیشتر را احساس می کردند. کودکی را به خاطر دارم که مبتلا به سرطان بود و والدینش او را در کالسکه قرمز رنگی به سمت فواره هل می دادند تا هوایی عوض کنند و صدای آب را بشنوند. می دیدم که پرستار بچه ها را برای هواخوری به زمین چمن می آورد تا بدوند و بازی کنند. بارها دکترها و پرستاران و کارمندان را می دیدم که برای سرو ناهارشان به کافه می روند و یا بیماران در حالی که سرم به دستشان است، جوراب هایشان را در آورده و در آبهای شفابخش قدم می زند تا قدری پاهایشان آب سرد را احساس کند. برای درک موفقیت های بیمارستان عمومی جدید مجله وال استریت اخیرا ذکر کرد که بیمارستان اسکنازی یکی از سه مرکز مراقبت های ملی است که در آن روند درمان و بهبودی به پشتوانه هنر و طراحی صورت می گیرد.
مجاورت عمارت تاریخی برادران المستد روی طرح شما تاثیری داشته است؟
نزدیکی عمارت تاریخی برادران المستد جلوه ای از طرح بود و ما آن را نمایان کردیم. همانطور که عمارت تاریخی دوره ای نوسازی را می گذراند، ما نیز هنگامی که حین طراحی کامان گروند بودیم و با دانشگاه ایندیانا که بازسازی عمارت برای سعی در ایجاد ارتباط از یک محیط به محیط دیگر را بر عهده داشت، کار می کردیم. همچنین می دانستیم که تعمیر عمارت برادران المستد و کان ولسنت پارک، مکملی برای کامان گروند خواهد بود. هر دو عمارت جلوه های ویژه ای برای تماشا دارند و نشان می دهد که چطور در سالیان آتی مورد استفاده قرار می گیرد.

مصاحبه با دیوید رابین در خصوص طراحی کامان گروند (The Commonground)
طراحی فضایی طبیعی با مصالح سنگی در تعامل با بناهای دارای قدمت اطراف مجموعه

شما با شرکت های حرفه ای زیادی کار کرده اید. به نظر شما کار با افراد متخصص و حرفه ای چه اهمیتی دارد؟
در کارگاه لند کلکتیو، اعتقاد بر این است که حس جمعی به طور مثبتی موجب خلق فضاهای فوق العاده عمومی می شود. اهمیت این اصول، این چشم انداز را تا این حد فریفتنی و دلنواز ساخته است. ما علوم اجتماعی را با علم بوم شناسی و هنر در آمیخته ایم تا بهترین نتایج ممکن را به دست آوریم. به کارگیری اصول و ایده های دیگر در خلق فضای جدید تجربه فوق العاده و باشکوهی بود که به عنوان دبیر طراحان پروژه کسب کردم.
باغ آسمان (باغی که می توان محصولاتش را برداشت کرد) که روی بام مرکز مراقبت از بیماران سرپائی واقع شده است، ایده ای بسیار جالب است. می توانید به ما توضیح دهید که چطور این اتفاق افتاد و چگونه بیمارستان از آن استفاده می کند؟
اگر چه اسم مستعار باغ آسمان ایده من است، اما زمینه پیدایش این ایده و خود طرح از آقای اریک رید ایلفورد نشات می گیرد. ایده او در مورد ایجاد محوطه مقوی و مغذی پیشرفته تر از مفهوم مدنظر من بود. اعتمادم به او باعث شد که یاد بگیرم تا کمی بیشتر در مورد تعریف محوطه ای سالم فکر کنم. باغ آسمان، ایده او از مناظر فرآور است که سلامت غذایی و سلامت جسم را نمایان می کند. باغبان آسمان و تیمش محصولات فراوانی تولید می کنند که در فروشگاه بیمارستان به مصرف می رسد. در روزها و ماه های آتی بیماران و کارمندان هم به سلامت فیزیکی و هم روحی دست پیدا می کنند.

مصاحبه با دیوید رابین در خصوص طراحی کامان گروند (The Commonground)
باغ آسمان، باغچه ای بر روی بام کلینیک است که در آن محصولات سالم تولید می شود.

باغ آسمان روی بام ساختمان کلینیک واقع شده است که چشم اندازی بی نظیری از شهر را پیش رو قرار می دهد. شعبه های بیمارستان در کنار ساختمان کلینیک واقع شده اند و باغ آسمان طوری روی آن احداث شده است که گویی شهر را به آغوش کشیده است. قرارگیری باغ آسمان در بالای ساختمان مرکزی کلینیک به همراه رویکرد فرآوری و سلامت باغ، اهمیت بیمارستان را برای کلانشهر عنوان می کند. قرارگیری باغ آسمان به گونه ای است که گویی در تکریم از افرادی است که انجام همه اینها را ممکن کرده اند.
این پروژه چه چیزی برای شما به ارمغان آورده است؟ چه چیزی از آن یاد گرفته اید؟
پروژه کامان گروند سرشار از مفهوم و معنا برای کارگاه ما بود، چون تحولی از ذهن ما در کنار کار Olin تا تاسیس لند کلکتیو از خصوصیات این پروژه بود. اصول و رویکردهای که طراحی کامان گروند را بازگو می کرد، همیشه بر اساس گردهمایی های اجتماعی و خلق فضایی اینچنینی بوده است. زمانی که مشغول تحصیل در رم بودم، کارم روی اجتماع و مناظر پربار متمرکز بود که باعث درک عمیق ذات احساسی و رویکرد من نسبت به این طرح گردید که کاملاً در طراحی کامان گروند مشهود و نمایان است. این میدان فهم عمیقی از ایده هایی را منعکس می کند که من به عنوان دبیر طراحان به آنها اهمیت می دهم. همچنین این پروژه برای کارگاه ما هم حائز اهمیت است چون تا زمانی که تنظیمات کلی بین مشتری و طراح را احساس می کنید، پروژه آنها را نمایان می کند.

منبع: +

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *