جستجو
Close this search box.

باغچه های لوکس و کوچک شهری

فضاهای سبز کوچک خانگی یا همان باغچه های خصوصی، فراوان ترین فضاهای سبز هستند که طراحی آنها به خاطر مقیاس کوچک می تواند چالشی جدید برای معماران منظر باشد.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

فعالیت های مرتبط با رشته منظر در مقیاس های متفاوتی انجام می شوند. خردترین و کوچک ترین مقیاس می تواند در حد طراحی حیاط و محوطه بیرونی یک خانه باشد. اصولاً طراحی فضای باز در مساحت های کوچک به دلیل محدودیت در تغییر محیط کار پیچیده ای است. از آنجایی که عموماً در دوران تحصیل، بیشتر پروژه ها دارای مقیاس های محلی و بالاتر هستند، تجربه دم دستی طراحی یک حیاط کوچک مغفول می ماند. در ادامه با امیر شلیزینگر همراه خواهیم بود تا از زبان خود وی فرآیند طراحی یک محوطه کوچک را بشنویم و با ایده پردازی ها و منابع الهام کوچک موجود در این محیط نیز آشنا شویم.

امیر شلیزینگر : وقتی که برای اولین بار به منظور دیدن این فضا آمدم، صاحب خانه اتاق نشیمن را تا باغچه گسترش داده بود که این موضوع فرصتی را برای اتصال دو فضا و شکل گیری یک تراس بوجود آورده بود.

مکان ذکر شده؛  حیاط خلوت تاریکی بود  با درختان بزرگی که فضا را احاطه کرده بود. موقعیت مکانی این فضا که در سراشیبی هم قرار داشت با حصار بد ترکیبی که دور تا دور آن را فرا گرفته بود، تعریف می شد. وقتی که برای بار اول از این باغ دیدن کردم،  درونگرایی این مکان جلب توجه می کرد و من توانستم از چند عنصر کلیدی در آنجا الهام بگیرم که کمابیش منجر به عکس العمل غریزی در طراح و مخاطب می شد.

اولین ایده، بازسازی مجدد شکل شومینه‌ داخل ساختمان با دو نیمکت کنار آن برای ایجاد چشم انداز  مناسب به باغچه جدید بود  نیمکت ها، هسته اصلی و کانونی فضای نشیمن محسوب می شوند و با نورپردازی می توان دیدها را به این نقطه هدایت کرد. دومین مشخصه این فضا، آبشار گرانیتی است که فضای سمت راست باغ را با جاری شدن به داخل دو استخر هماهنگ می کند.  مطابق طرح اولیه پروژه که آب عنصری کلیدی بود بازدید کننده با این چشم اندازهای آبی مجذوب خواهد شد.

منطق طراحی

درختان اطراف، فضایی ملایم و آرام به وجود می آورند. من تمایل داشتم که نور بیشتری در محیط بازتاب دهم. سنگ ماسه‌ های زرد نخودی را انتخاب کردم. چیدمان آنها علاوه بر این که فرم خطی و دنباله دار را داخل فضا افزایش می‌دهد، چشم انسان را در سرتاسر باغ، فضایی که نسبتاً مربع شکل و ایستاست، به حرکت وا می‌دارد. دیوارهای داخلی، درخشندگی را با طرحی از رنگ‌ های ملایم و آرام در چهار رنگ مایه از شیری تا حنایی روشن، خاکستری مایل به قهوه ای تا سیاه افزایش می‌دهند. تنه‌ سفید نقره‌ ای درختان، موزاییک های شفاف در جزئیات آبنما، ساقه های بامبو‌های زرد رنگ و شاخ و برگ‌ های بزرگ و صیقلی همگی به درخشش بیشتر فضا و افزایش روشنایی کمک می کنند.

Small Urban Garden 01

درختکاری

در این بازسازی، تفکیک و جدا‌سازی از املاک مجاور حائز اهمیت بود؛ درختان بامبو و نخل، یک حایل همشه سبز را فراهم آوردند و نیز درخت قطاب(درخت توت فرنگی ایرلندی)و اوکالیپتوس تاکید بیشتری بر معماری همیشه سبز می‌دهند.

Small Urban Garden 02

به منظور حفظ حصار فعلی و اجتناب از جابجایی خاک،با کاشت ، هم نیاز به تامین این حجم خاک بر طرف گردید و هم وجود پوشش گیاهی به عنوان حصار؛ تاثیری مناسب و قابل توجه از نور و روشنایی ایجاد می‌کنند که در روز و شب ارزشمند است. فضای محوطه به چند طرح برای ایجاد حس پویایی نیاز داشت؛ با تکرار درختان نخل از راست به چپ و خطوط مورب بین استخر آب و نیمکت، این پویایی به مخاطب تلقین و به طور ضمنی یادآوری می‌شود.

Small Urban Garden 03

در نتیجه سادگی در طراحی گیاهان، صحنه‌ ای آرام و کارکردی فراهم آمده است که درک فضا را برای مخاطب آسان می کند.این درختکاری ساده به طراحی دلپذیر و پیچیده‌ تر در قسمت چپ بالای باغ توسعه می‌یابد، جایی که باغچه‌ های برجسته منحنی شکل در سه سطح مسیر پیچیده‌ای را طی می‌کنند. این طرح بندی و ترکیب متضاد، وقتی باغ از تراس که در سطح بالاتری قرار دارد؛ دیده می شود، چشم اندازی زیبا و شور انگیز را عرضه می کند.

مشخصه های ویژه

نیمکت های”L” مانند، ویژگی اصلی باغ محسوب می شوند. خطی بودن نیمکت ها با حالت عمود و ایستاده بودن بامبوها تضاد دارد، اگرچه وقتی چراغ ها روشن می‌شود، رنگ مایه زرد هر دو در هم می آمیزد.

Small Urban Garden 04

شاخ و برگ های یک اکالیپتوس خوش ترکیب، سیمای گرانیتی آب را قاب و شکل هندسی ساختار آن را تعدیل می کند. استخر بالایی با یک استخر در پایین تر باهم ادغام می‌شوند و توالی زیبایی از صدای آب و بازتاب آن ایجاد می‌ کنند. اجزای گرانیتی به کار رفته در دو انتهای این محور کوچک آبی برای کنترل و تاثیر گذاشتن بر جریان آب ایجاد شده اند. افزایش اندازه سنگ ها در آبشار در راستای ایجاد ویژگی‌ بصری خاص بوده است. این اندازه ها که با حرکت به سمت کف آبشار افزایش می یابند، به جهت ایجاد خطای بصری باعث می شوند که آبشار بزرگتر به نظر برسد. به منظور عمق دهی و بعد بیشتر، سنگ های صاف در قسمت های عقبی کار شده که نمای  برجسته ای را ایجاد می کند.

Small Urban Garden 05

تراس که از نور آفتاب  مناسبی بهره مند است،  همچنین طرح کاشت گیاهان مدیترانه‌ ای، شامل درختان زیتون، آگاپانتوس و میخک درختی است. این ویژگی‌ ها به صورت دلپذیر و مطلوبی با درختان زیتون داخل باغ در هم آمیخته می‌شوند و  شکلی از مناظر جنوب فرانسه را تداعی می کند که مورد علاقه کارفرما نیز بود.

Small Urban Garden 06

طرح نورپردازی، طرح معماری باغ را تحکیم می بخشد و قسمت های داخلی را با فضای خارج از ساختمان هماهنگ می سازد. با تنظیمات مورد نیاز و کنترل از راه دور در نقاط مختلف، ویژگی های باغ به هنگام شب تغییر می کند. در هنگام نشان دادن یک درخت چند  پایه ای، من معمولاً ترجیح می‌دهم که از سمت بالا به مهمترین قسمت ساختار و بافت تنه‌ درخت نور بتابانم. در هنگام کار با درختان بلند احاطه کننده مثل اینجا، دوست دارم که فضای باغ را با تعبیه یک سایه بان بهبود ببخشم. در صورت امکان، سعی می‌کنم با قرار دادن تجهیزات و وسایل روشنایی در داخل تاج پوشش درختان، تاثیری از نور مهتاب به وجود آورم.

Small Urban Garden 07

چشم انداز

اگر دسترسی، فضا و بودجه؛ امکان استفاده از گیاهان با شکل طبیعی را بدهد،  می توان یک باغ نسبتا بالغ و کامل را ایجاد کرد.داشتن گیاهان نیمه بالغ به این معنا است که من می توانم چشم اندازهای تمام عیاری به وجود بیاورم، با علم به این امر که مشتری احتمالاً قصد ماندن در ملک را بیش از چند سال ندارد. نتیجه‌ محصور شدن با درختان خیابانی بزرگ مانند  نمدار و آکاسیا، یک باغچه درونگرا است که هم مقیاس فضای پیرامونش است و با محیط اطراف در ارتباط بوده و هویت بخش بافت خواهد بود.

مشخصات کلی پروژه

اندازه: 80 متر مربع، بالکن سقفی 20 متر مربع، باغچه جلویی 30 متر مربع
تاریخ اتمام: ژوئن 2007
مدت ساخت: 4 هفته
هزینه: 100000 دلار
موقعیت: بریتانیا، انگلستان، شمال لندن

منبع: +

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *