جستجو
Close this search box.

در رویداد جهانی «پارک به جای پارکینگ» شرکت کنیم!

در روز جهانی پارک به جای پارکینگ؛ افراد به صورت داوطلبانه، فضایی به اندازه یک یا دو اتومبیل از پارکینگ حاشیه خیابان را به یک پارک کوچک یکروزه تبدیل می کنند.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

روز جهانی پارک به جای پارکینگ در سال ۲۰۰۵ توسط جان بلا ؛معمار منظر و عضو انجمن معماران منظر آمریکا (ASLA) بنا نهاده شد. این رویداد، یک فعالیت داوطلبانه و خودجوش است که در آن معماران منظر و دیگر طراحان، پارکینگ ها را به پارک های کوچک یکروزه در اصطلاح پارکلت (parklet) تبدیل می کنند. غالبا پارکینگ های حاشیه خیابان ها و بلوارها که محل تردد ساکنان محلی است برای این منظور انتخاب می شود و به اندازه یک یا دو ماشین،‌ برای ایجاد یک فضای سبز کوچک یکروزه اختصاص می یابد. این اتفاق به مردم کمک می کند تا حجم زیاد عرصه های عمومی که به ماشین ها اختصاص دارد را بهتر درک کرده و پتانسیل های این فضاها جهت استفاده بهینه توسط شهروندان را دریابند.
parking day 01 انجمن معماران منظر آمریکا متخصصان و دانشجویان منظر را به طراحی و اجرای این پارک های کوچک تشویق می کند و مردم را متوجه این نکته می کند که تا چه اندازه پارک های کوچک طراحی شده می توانند مفید،‌ جذاب و شگفت انگیز باشند.
parking day 02گرچه این پارک ها به علت کوچکی ابعاد(به اندازه جای پارک یک یا دو اتومبیل) تنها یک فضای جدید برای نشستن، استراحت و یا بازی کردن هستند؛ اما جمعیت زیادی را به خود جذب می کنند. چرا که ساکنان محله با مکانی جدید روبرو می شوند که به جای اتومبیل برای فراغت و تفریح در نظر گرفته شده است.
parking day 03

ایجاد این پارک ها تابع قواعد خاصی نیست و هر طراح بسته به امکانات و نیازهای محلی می تواند ایده های مختلفی را اجرا کند. مهمترین نکته این است که فضایی برای حضور مردم فراهم شود. از یک زمین بازی ساده تا یک فضای مبله برای نشستن و استراحت کردن و حتی استفاده از پوشش سبز موقت می تواند در طراحی لحاظ شود.
parking day 05روز جهانی پارک به جای پارکینگ فرصت مناسبی برای آشنایی مردم با معماری منظر است. این پارکلت ها(پارک های یک روزه)، دیدی اجمالی از آنچه معماران و طراحان منظر می توانند انجام دهند را به دست می دهد و ارزشی را که “طراحی” به فضاهای عمومی می دهد، آشکار می سازد. غالبا طراحان در طول این رویداد یک روزه در کنار این فضا حضور دارند و به رهگذران اطلاعاتی در خصوص ایده طراحی خود و همچنین رشته معماری منظر،‌ پتانسیل های فضای سبز و ارزش فضاهای جمعی ارائه می کنند.
parking day 04روز جهانی پارک به جای پارکینگ می تواند توجه تعداد پرشماری از افراد محلی را به شما جلب کند، اما انجمن معماران منظر آمریکا می خواهد شما و پارکلت طراحی شده  شما را به دنیا معرفی کند. فقط کافیست در 18 سپتامبر یک عکس از خود و پارکلت خود را با هشتگ ASLAPD# در فیس بوک و توییتر یا اینستاگرام قرار دهید؛ انجمن معماران منظر آمریکا طرح های برتر در دو رده دانشجویی و حرفه ای را در مجله Landscape Architecture منتشر خواهند کرد.
اگر می خواهید در این رویداد شرکت کنید برای شروع به سایت ASLA’s PARK(ing) Day در آمریکا و یا در مقیاس جهانی به سایتPARK(ING) DAY مراجعه کنید و فعالیت خود را ثبت کنید.

توضیح: این فعالیت می تواند محدود به چند ساعت باشد مثلا از ساعت ۱۴ الی ۱۷ و یا تمام روز را شامل شود. هر فرد به تناسب شرایط و محدودیت های مکانی می تواند رویداد خود را تنظیم کند.

نمونه ایرانی: در سال ۲۰۱۱ گروهی از فارغ التحصیلان معماری منظر در تهران با محوریت مهندسین مشاور آتیه شهر در این رویداد جهانی شرکت کردند که فیلم زیر خلاصه ای از برنامه فوق است:

شهرهایی که در سال ۲۰۱۴ در این رویداد شرکت کرده اند را می توانید در نقشه زیر ببینید:

منبع: +

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *