جستجو
Close this search box.

تجدید حیات فضای عمومی در منطقه نظامی سابق

طرح تجدید حیات منطقه نظامی سابق به عنوان فضای بازی و پارک عمومی، علاوه بر تشویق حرکت عابر پیاده و کنترل ترافیک سواره، بر ارائه دید وسیع به ناظر نیز تاکید دارد.

نویسنده:

مشخصات مطلب

ایده شهری

فعالسازی مجدد فضاهای عمومی در سربازخانه‌های منطقه نظامی سابق جیرسک نشان دهنده گسترش عمده فضای عمومی شهر در جنوب غربی مرکز تاریخی ویسوکه میتو است. کل مساحت منطقه پیشنهادی بیش از ۳.۵ هکتار است.

نقطه کانونی این پیشنهاد منطقه فعال در مقابل ساختمان تاریخی موجود در سربازخانه منطقه نظامی دراگون است. طرح پیشنهادی، منطقه ای بزرگ را با استفاده از مجموعه‌ای از مسیرهای مورب، بر اساس حرکت طبیعی مخاطبین، به واحدهای تعریف‌کننده فضاهایی برای ورزش، اوقات فراغت و تفریح تقسیم می کند.

این پیوندها، نفوذپذیری منطقه را در جهت شمال – جنوب ایجاد می کنند. این به اصطلاح گردشگاه، مسیر اصلی عابران پیاده شرق – غرب را شکل می دهد. ناحیه خطی شکل که تمام فضاهای عمومی اصلی را به هم متصل می‌کند، به صورت فضایی با یک خیابان از درختان کادربندی شده است. این فضای پویا برای عابران پیاده، دوندگان و دوچرخه سواران دیدگاه های چند لایه‌ای را در کل منطقه ایجاد می‌کند.

تجدید حیات فضای عمومی در منطقه نظامی سابق

آرام کردن ترافیک نیز بخشی از پیشنهاد است. نفوذپذیری مسیرهای ترافیکی سنگ فرش شده، به آب اجازه می‌دهد که در محل باقی بماند و دوباره مورد استفاده قرار گیرد. آب باران در یک حوضچه ذخیره و نگهداری، جمع آوری و فیلتر می شود و برای آبیاری پوشش گیاهی استفاده می گردد.

نقطه جذاب طبیعی سایت، ساختمان کیوسک است که در امتداد گردشگاه اصلی عابران پیاده واقع شده است. کیوسک به عنوان پس زمینه پارک با بوفه، سرویس بهداشتی و انباری سرویس دهی می کند. سقف پلکانی آن یک سطح مرتفع را شکل می‌دهد و اجازه می‌دهد تا کل مجموعه ورزشی و پارک از نظرگاهی متفاوت دیده شود.

ایده فضای بازی در سایت سابق منطقه نظامی

محدوده دارای کاربریهای فعال توسط سطوح کوچکی از دیگر حوزه ها مجزا و طبقه بندی می‌شود. این منطقه دارای یک زمین بازی چند منظوره احاطه شده با سطوح نشیمنگاهی پیرامون خود است. این پیکربندی انواع کاربردهای روزانه را ممکن می‌سازد (‏ورزش، رویدادهای فرهنگی، سینمای تابستانی و غیره)‏. در عین حال، به طور طبیعی این فضا، منطقه بازی را از مسیرهای عابر پیاده مجاور جدا می کند.

در بخشهای دیگر منطقه فعال، عناصر برنامه فردی برای فعالیتهای تفریحی بیشتر، منطقه ای با وسایل چوبی برای کودکان و جوانان، منطقه بازی پتانک، فعالیتهای پیک‌نیک در تراسی چمن شده و محل نشستن در سایه درختان در بخش شمالی، متمرکز شده اند.

این پیشنهاد همچنین شامل تکمیل فضای سبز برای متحد کردن این ناحیه، ایجاد نواحی حیاتی جدید و ارائه جاذبه های پارک در سراسر سال می‌شود. پوشش گیاهی با کاشت ۸۷ درخت جدید تکمیل می شود.

ترکیب فعالیتها و مناطق تفریحی، یک فضای عمومی زنده و در حال تغییر ایجاد می‌کند که قادر به جذب و انطباق با تقاضاهای در حال تغییر کاربران خود است.

ایده فضای سبز

هدف از این پیشنهاد، بهبود کیفیت حصار منطقه نظامی سابق با افزایش قابلیت استفاده و سودمندی محوطه است. این امر همچنین در مفهوم پوشش گیاهی جدید که مبتنی بر طرح مسیرهای ارتباطی با مناطق مسکونی است، منعکس می‌شود. گونه های درختی موجود که می‌توانند حفظ شوند شناسایی شده اند که پایه و اساس پوشش گیاهی آینده خواهند شد.

مسیرهای عابر پیاده که به تازگی تعریف شده اند، با خطوط تک گونه ای درختان بالغ با کیفیت بالا با سایبان همراه هستند. گونه های بومی گیاهی برای کاشت مجدد در منطقه توصیه شدند. این گونه‌ها نیز به این دلیل انتخاب شدند که آلرژن های قابل‌توجهی نیستند.

این مسیرها با یک طرح کشت آزاد و طبیعی درختان در یک بستر چمنی که شبیه محدوده های رشد گیاهان خودرو است، تکمیل می شوند. این کشت ارگانیک قوی از زاویه ای دیگر به زیست‌پذیری سایت کمک خواهد کرد و فضاهای کوچک آرامی را برای تفریح کوتاه مدت روی چمن ایجاد می کند.

ایده ترافيكی

طرح تجدید حیات منطقه نظامی، حرکت عابران پیاده را تشویق می‌کند و به دنبال از بین بردن اثرات منفی ترافیک وسایل نقلیه است و خدمات ضروری و بدون برخورد را برای محدوده سایت فراهم می‌کند. مسیرهای عابران، نفوذپذیری کل منطقه را تضمین می‌کنند و بخش شمالی شهر را به بخش جنوبی و بخش شرقی را به بخش غربی متصل می‌کنند.

ورودیهای اصلی عابرین پیاده به این ناحیه در جهات مختلف و از خیابانهای اطراف تعبیه شده است. تمام ورودیهای پیشنهادی عابرین پیاده به این مکان بدون مانع طراحی شده اند.

ترافیک در همه مناطق محدود به تامین و خدمات ضروری ساختمانها است. نواحی خدمات ضروری و پارکینگ برای حمل و نقل مسافر در بخشهای محیطی این محدوده واقع شده اند. در قسمت جنوبی یک پارکینگ با ورودی غیر مستقیم از خیابان وجود دارد. در بخش شمالی، فضای پارکینگ موجود در ورودی خانه بازنشستگی گسترش یافته است. فضاهای پارکینگ محلی به صورت هدفمند در سراسر منطقه توزیع شده اند.

زمین بازی چند منظوره

زمین بازی به عنوان منطقه فعال مرکزی پارک تفریحی جدید در محدوده منطقه نظامی سابق طراحی شده است. فضای آن با یک گودال در زمین تعریف می‌شود که با گامهایی که منجر به ایجاد یک منطقه نشستن در امتداد لبه جنوبی آن می شود، احاطه شده است. پلکان ورودی اصلی كنار کیوسک واقع شده و دسترسی ویلچر در آن با یک سراشیبی به گردشگاه فراهم شده است. در سطح زمین بازی چند منظوره، علائم گرافیکی برای زمینهای بسکتبال، والیبال، فوتبال و … کشیده شده است.

تجدید حیات فضای عمومی در منطقه نظامی سابق
کیوسک (مشتق از کوشک فارسی)

این کیوسک به همراه محل نشستن، امکانات اجتماعی این پارک جدید را در بر می گیرد. پنجره اصلی آن بر روی شلوغ ترین پل عابر پیاده در گردشگاه واقع شده است. در طرف دیگر، ورودیهای تاسیسات بهداشتی و خدماتی هستند. این کیوسک با شکل مثلثی و توسط پله ها و سطوح نشمینگاهی، به آرامی به سمت پایین و مرکز پارک در منطقه نظامی سابق می رسد و صندلی ها، نمای گسترده ای از پارک و زمین بازی را ارائه می دهند.

تجدید حیات فضای عمومی در منطقه نظامی سابق
(‏معماری و تزیین باغ)‏ آلاچیق

در بخش شرقی این سایت یک دیوار فولادی و چوبی ظریف برای تکمیل پارک موجود در خانه بازنشستگی پیشنهاد شده است. هدف از برگزاری این نمایشگاه مدور، ایجاد سایه و صندلی برای بازدیدکنندگان در محل بازی کودکان است.

زمین بازی پگ

ناحیه پین پلی به عنوان یک ناحیه بازی مثلثی با یک سطح جاذب شوک نرم مناسب برای کودکان و افراد جوان طراحی شده است. سطح بازی توسط عناصر عمودی چوبی تقسیم می شود که در برخی قسمتها توسط مجموعه ای از عناصر نرم و انعطاف‌پذیر (‏طنابهای بالابر)‏ و عناصر صلب (‏میله های فولادی، نمودارهای چرخشی افقی)‏ به هم متصل می شوند.

زمین بازی چوبی برای کودکان

در یک ناحیه مثلثی با یک سطح ماسه ای نرم، کودکان می‌توانند بازی کنند، در شن و ماسه ورزش کنند یا پابرهنه استراحت کنند. زمین بازی پر از تیرهای چوبی است. این تیرها، لبه منطقه بازی را تعریف می کنند و مانع از بیرون رفتن توپ یا پخش شدن شن و ماسه در اطراف زمین بازی می شوند. این ناحیه به یک سکوی چوبی با درختان و محل نشستن متصل است.

تجدید حیات فضای عمومی در منطقه نظامی سابق
مبلمان شهری

تمام عناصر و مبلمان با سادگی فرم (‏مطابق با بیان زیبایی شناسی کلی سایت)‏ و دوام در ذهن انتخاب و طراحی شده اند. مواد و جزئیات عملکردی هر محصول با ویژگی کلی سایت پیشنهادی در منطقه نظامی سابق نیز سازگار شده است.

∴ Landezine.com ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *