جستجو
Close this search box.

پارک مرکزی به مثابه فضای عمومی در برادوی سیدنی

پایداری هدف اصلی در پارک مرکزی است و گواهینامه پنج ستاره سبز به خاطر خنثی سازی کربن و آب، تصدیقی بر این موضوع است

نویسنده:

مشخصات مطلب

در سال 2007 سفارش بازطراحی بخشی از سایت کارخانه آبجوسازی کارلتون به عنوان یک پارک مرکزی به استودیو طراحی تِرف با همکاری جِپِ آگارد اندرسون (Jeppe Aagaard Andersen) واگذار شد. استودیو تِرف با بهره گیری از کارگاه های طراحی در سیدنی، لندن و پاریس، شبکه گسترده و به هم پیوسته ای از اماکن جدید (خیابانها، کوچه ها، پارکها و میدانهای عمومی) را به تصویر کشید؛ قسمتهایی منحصربفرد که یک مجموعه با شکوه را پدید می آوردند.

سایت طراحی، قابلیتهای فراوانی را نوید می داد؛ در مرکز آن، کارخانه سابق آبجوسازی C&U Brewery محاط شده با بعضی از قدیمی ترین کلبه ها، تراسها و انبارهای پارچه ای کارگران سیدنی، قرار داشت. به عنوان معمارمنظر یا طراحی شهری، می توان داستان منحصربفرد سایت را در طراحی دوباره به تصویر کشید.

پارک مرکزی به مثابه فضای عمومی در برادوی سیدنی
ایده هایی برای پارک مرکزی

اولین وظیفه تِرف، کار با مشاورین بزرگی همچون فاستر در بازنگری و اصلاح طرح جامع اولیه بود. حوزه عمومی پارک مرکزی نمونه بارزی است از اینکه چطور چهارچوب سنجیده و شفاف فضای عمومی هر دو با هم می‌توانند در عین واحد سبب همبستگی سایت و احیای شهر شوند. در مرکز سایت یک پارک پلکانی رو به شمال قرار دارد که چمنهای خیس و آفتاب خورده، آنرا از هیاهوی شهر دور نگه می دارد.

یک پارک عمومی بزرگ همیشه در مرکز طرح جامع قرار داشت. موقعیت محور اصلی پارک نقش مهمی در ایجاد همبستگی و معنا برای جامعه ایفا می کند. پارک، در انتهای خیابان برادوی قرار گرفته که چنین موقعیتی، برای پارکی با این ابعاد در مرکز تجاری سیدنی به نوبه خود کمیاب است.

طراحان با ایجاد یک حوزه جدید شهری، حیات و جان جدیدی در مرکز شهر به وجود آورده اند. طراحی پارک مرکزی به خوبی از پس چالش یک فضای عمومی هوشمند که هم در خدمت جوامع کوچک و هم تمام شهر باشد، بر آمد. از زمان افتتاح پارک مرکزی در سال 2012 ، این پارک به سرعت به محبوب ترین عضو جدید زندگی شهری تبدیل شد. از پیاده روی روزانه یا کلاس یوگا گرفته تا میزبانی بازارهای ماهانه و چندین رویداد مهم سالانه، این پارک مرکزی در تمام سطوح مورد استقبال جامعه قرار گرفته است.

پارک مرکزی به مثابه فضای عمومی در برادوی سیدنی

پروژه های بسیاری کار خود را با یک هدف متعالی شروع کردند اما به مرور زمان دچار فرسایش شدند و ماحصلی جز سایه ای ضعیف از طرح اولیه برجای نگذاشتند. پارک مرکزی به هدف اصلی خود وفادار مانده است؛ تبدیل شدن به یک مثال الهام بخش در حوزه شهری برای جهانیان. با کمی دقت، درهم آمیختگی ماسه و آجر با چمنزارهای مطبق قابل مشاهده است. مسیرهای درون سایت، خیابان برادوی و شهر را به پارک مرکزی که قبلاً توسط کارخانه آبجوسازی مسدود شدند، متصل کرده است.

پایداری هدف اصلی در پارک مرکزی است و گواهینامه پنج ستاره سبز به خاطر خنثی سازی کربن و آب، تصدیقی بر این موضوع است. این تعهد، تطابق کامل با اصول پایداری، لزوم نوآوری و دستاوردهای ارزنده در پایداری در تمام مراحل کار را الزامی می کرد.

دوازده سال، تِرف، نقش سازنده ای در ساخت حوزه جدید شهری با 12 حوزه عمومی اصلی و پروژه های ساختمانی ایفا کرد. این پروژه های ساختمانی موجب سرزندگی شهر جدید شده و این انرژی و سرزندگی در طول مسیر خیابان برادوی تا داخل شهر ادامه دارد.

∴ Archdaily.com ∴

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *