جستجو
Close this search box.

همه چیز زیر یک سقف

طراحی پردیس جدید موسسه فدرال سوئیس شامل سه جعبه زیر یک سقف بزرگ که 235 متر طول دارد، است و بین هر جعبه یک فضای باز طراحی شده که دو محور را ایجاد می کند.

مشخصات مطلب

پردیس جدید موسسه فدرال سوئیسی به خاطر تکنولوژی در لوزان (EPFL)، آزمایشگاه هنر (Artlab) نامیده می شود که شامل سه برنامه است؛ یک غرفه علم و هنر، یک گالری تکنولوژی و اطلاعات و کافه مونترئوس جاز. سه جعبه زیر یک سقف عمودی بزرگ که 235 متر طول دارد، قرار داده شده اند. بین هر جعبه یک فضای باز طراحی شده که دو محور را ایجاد می کند. این دو محور به راهنمایی مردم و بازسازی دوباره پردیس کمک می کنند.

یک جمله ژاپنی وجود دارد با مضمون «زیر یک سقف زندگی کردن». به این معنی که افراد مختلف و متفاوتی با هم متحد می شوند و آزمایشگاه هنر دقیقاً ترجمه معماری این عبارت است.

زیر یک سقف

برای ساختار و سطح خارجی (ظاهر) از چوبهایی که معمولاً در سوئیس یافت می شوند، استفاده شده است. ستونهای چوبی با صفحات فولاد که در دو طرف آن قرار می گیرند، فشرده می شوند تا فضا ملایم و شفاف باشد. سقف سنگی است که اساس و پایه روش به کار برده شده در خانه های معمولی سوئیس است. سقف مانند اریگامی، بر اساس سطح زیرش تغییر شکل پیدا می کند و نمایی با انعکاس سایه و نور ایجاد می کند.

شرح پروژه

مکان پروژه یک چمنزار وسیع و یک محوطه وسط پردیس EPFL است. ضلع شمالی پردیس در مجاورت ناحیه مسکونی دانشجویان است. جایی که میدان عمومی، پردیس مرکزی گردشگری و ایستگاه واگن برقی است. همچنین قسمت وسیعی از پردیس غربی که در اطراف مرکز آموزش است، علی رغم ظاهر چشمگیرش، هنوز قادر به سازماندهی و هماهنگ کردن خود با محیط نیست و تا این لحظه باقیمانده و ناکارآمد بوده و از مجموعه تفکیک شده است.

بزرگ بودن مکان پروژه، اجازه تعیین و پیکربندی غرفه ها از راههای مختلف را داده است. طراحان تصمیم گرفتند در مجموع سه سالن موردنیاز را داخل یک ساختمان کشیده قرار دهند که به عنوان یک ترسیم هدفمند در ملک بود و این مکان از یک فضای خالی به یک فضای عمومی جدید در پردیس تبدیل کرد.

همه چیز زیر یک سقف

حیاط های ایجاد شده بین سالنهایی که در زیر سقف قرار گرفته اند، به یکی از خیابانهای اصلی، جایی که پارکینگهای اصلی در آن قرار دارد، و دیگری به سمت خیابان جدید درخت کاری شده متصل می شوند. بنابراین، حیاط ها نفوذپذیری ساختمان را تامین کرده و اتصال دو طرف غرب و شرق محوطه دانشگاه را فراهم می کنند.

با تبدیل این مکان به مکانی که دانشجویان، استادان و بازدیدکنندگان به راحتی هر روز از فعالیتهای جدیدی که زیر این سقف می گذرد، لذت می برند، طراحان معتقد هستند که کل این منطقه به یک محل ضروری در محوطه پردیس تبدیل خواهد شد که بعد اجتماعی و فرهنگی برای  EPFLبه ارمغان می آورد.

همه چیز زیر یک سقف
سازه سقف

به منظور محافظت از دید و منظره استخر از میدان گردشگری موجود، ساختمان در سمت شمالی خود خیلی باریک، حدود 5 متر، و در سمت جنوبی خود تا 16 متر عریض شده است.

برای رفع چالش سازه چنین ساختمان باریک و غول پیکری که همیشه در عرض تغییر پیدا می کند، طراحان نوع جدیدی از ترکیب استیل و چوب را ایجاد کرده اند. تغییر نسبت ترکیب چوب و فولاد اجازه می دهد که تمام 57 قسمت سازه ای که همه در فاصله متفاوت هستند، دقیقاً دارای بخش یکسانی در سراسر ساختمان باشند. پوشش کلی پروژه تقسیم بندی شده و با شیوه پیش ساختگی قابل اجرا است.

همه چیز زیر یک سقف
نمای خارجی

پیش آمدگی های لبه بام ساختمان پناهگاه هایی برای پیاده روی در امتداد مکانهای بین گردشگاه، قلب محوطه پردیس و مسکن های دانشجویی در جنوب را فراهم می کند.

علی رغم طول زیاد ساختمان، رنگ خاکستری روکش های چوب همراه با سقف سنگی خاکستری تیره، در ساختمان یک فضای آرام و مناسب را ایجاد می کند. رنگ خاکستری تیره ساختمانهای اطراف پیاده روها عموماً به دلیل آب و هوای ابری لوزان است. تنها زمانی که یک نفر به ساختمان نزدیک می شود و زیر آن سقف پناه می گیرد، گرمای سقف چوبی آن را کشف می کند.

∴ Archdaily.com ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *