جستجو
Close this search box.

معماری منظر محوطه دانشگاه موناش استرالیا

پردیس سبز دانشگاه موناش فراتر از عملکرد فیزیکی است و افرادی را که در فضا حضور دارند برای یادگیری، تعامل و بحث در مورد رویدادهای جهان ترغیب می­ کند.

نویسنده:

مشخصات مطلب

دانشگاه­ها نیروگاه ­های فکری هستند که تعالی آموزشی و پژوهشی را تقویت و پرورش می دهند. دانشگاه موناش در کالفیلد استرالیا نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما وقتی صحبت از نحوه یادگیری به مردم می شود، استثنایی است. این دانشگاه محیط یادگیری خود را به خارج از منزل گسترش داده است. محوطه دانشگاه موناش، توسط Taylor Cullity Lethlean (T.C.L) طراحی شده، این طراحی اثبات می کند که آموزش می تواند غوطه ور باشد، درست در بافت محیط محلی و برای هر کسی که می خواهد یاد بگیرد.

در عصر یادگیری آنلاین و خارج از دانشگاه، مناظر دانشگاه ها اکنون نقش مهمی در جذب و حفظ کارکنان و دانشجویان و پرورش تعامل، گفتگو و مشارکت معنادار دارند. طراحی پردیس کالفیلد دانشگاه موناش کارمندان، دانشجویان و بازدیدکنندگان را تشویق می کند تا از پویایی فرهنگ دانشگاه لذت ببرند. تفرجگاه ها، چمنها، تراسها و فضاهای فعال آن، راههای زیادی برای مطالعه، معاشرت فراهم می کند. این طرح بر اساس احساس صمیمانه محیط دانشگاه ایجاد می شود تا یک “زمین حاصلخیز” را برای تبادل افکار، اجتماعی شدن، تخیل و تأمل تشویق کند.

معماری منظر محوطه دانشگاه موناش استرالیا
زمین بازی دانشگاه موناش استرالیا

دانشگاه موناش یک دانشگاه نسبتاً نوپا است که در سال 1990 تأسیس شده است. با این وجود، این دانشگاه دارای شعبه های مختلفی در سراسر جهان است، از جمله در مالزی و آفریقای جنوبی. پردیس اصلی آن در کالفیلد استرالیا واقع شده است. دانشگاه موناش با داشتن نهادی بین المللی، رویکردی را در محوطه دانشگاه اصلی خود در استرالیا اتخاذ کرده است که بتواند افراد را به این سایت جذب کند و آنها را ترغیب به حضور در آن کند، با این امید که رشد شخصی را هم در داخل و هم در خارج  تقویت کند. محوطه این دانشگاه بر چهار رکن برتر متمرکز شده است که شامل: “خوش بینی، فرهنگ، همکاری و یادگیری” است.

طراحی به عنوان آموزش

در طراحی محوطه این دانشگاه، دانشجویان می توانند فضای عملکردی را درک کنند. این پردیس سبز فراتر از عملکرد فیزیکی است و با ذهن معاشقه می کند، افرادی را که در فضا حضور دارند را برای یادگیری، تعامل و بحث در مورد رویدادهای جهان ترغیب می­ کند. Taylor Cullity Lethlean، معمارمنظر این پروژه می­ گوید: “این طراحی بر اساس احساس صمیمانه محیط دانشگاه ایجاد می شود تا زمینه ای مناسب را برای تبادل ایده، اجتماعی شدن، تخیل، تأمل و تحسین ترغیب کند. یک محیط برای پرورش ذهن و بدن.

هنگامی که به ویژگیهای خاص طراحی نگاه می کنید، به راحتی می توانید درک کنید که این طرح تا چه اندازه موفقیت آمیز بوده است. در این طرح محوطه اصلی دانشگاه از یک زمین بازی بزرگ به رنگ آبی و یک پلازا در اطراف آن تشکیل شده است.

کلمات مختلفی روی زمین بازی آبی رنگ نوشته شده و فضای چمن کاری شده و مسیرهای بتنی پیرامون این زمین بازی را فراگرفته اند. روی زمین بازی کلماتی مانند “خاطرات”، “افکار”، “مهارتها” و “چالشها” نوشته شده است. بدیهی است که هدف این نوشته ها ایجاد تفکر و دانش سازی با استفاده از اصطلاحات الهام بخش است. کاربران سایت می توانند با این تفکرات الهام بخش در زیر سایه درختان و مبلمان های خاص طراحی شده، بنشینند و به بحث و گفتگو و تعامل بپردازند.

معماری منظر محوطه دانشگاه موناش استرالیا
مبلمان های موجود در محوطه دانشگاه موناش استرالیا

طراحی سازگار با محیط زیست در پردیس دانشگاه موناش

ERD اصطلاحی است که در حرفه معماری منظر استفاده می شود و به معنای تلاش طراحی برای بهبود اکوسیستم های محلی است در حالی که فرآیندهای طبیعی را در معرض دید کاربران قرار می دهد. طراح از این اصل در طراحی فضای خود استفاده کرده است. در این طراحی آب باران در حوضچه هایی که کنار زمین چمن و مسیر پیاده روی قرار دارند، جمع می­ شود.

این الگو نه تنها باعث ایجاد پیوستگی در سایت می شود، بلکه افراد را در یافتن امتداد مسیر بتنی خطی راهنمایی می کند. همچنین از ERD برای آشکارسازی فرآیندهای برداشت و تصفیه آب طوفان استفاده می کنند.

معماری منظر محوطه دانشگاه موناش استرالیا
حوضچه های موجود در طراحی محوطه دانشگاه موناش استرالیا

این طرح یک طرح همه جانبه است که طیف گسترده ای از کاربران از دانشجو ، رهگذر، جهانگرد و مردم عادی می تواند وارد این فضا شوند و با تعدادی از موضوعات موجود در آن آشنا شود. ثبت نام لازم نیست و هزینه آن رایگان است. Caulfield Campus Green در دانشگاه موناش، یک هدف اصلی دارد و آن ایجاد یک فضای جمعی و خاطره ساز در محیط دانشگاه است که ذهن را درگیر می کند و باعث جنب و جوش، تفکر و تعمق می­ شود.

این طرح نشان می ­دهد که که معماری منظر می تواند به عنوان ابزاری کلیدی در ایجاد فرآیندهای گوناگون و درگیر کردن همه مردم استفاده شود.

Land8.com

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *