جستجو
Close this search box.

پرونده منظر بلوچستان

سیستان و بلوچستان گنجینه ای است از نیایش های باستانی، افسانه ها و داستانهای بومی و حماسه های شاهنامه تا اقلیم منحصربفرد آن که کویر را به دریا پیوند می زند.

مشخصات مطلب

سخن سردبیر پرونده منظر بلوچستان

استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی ایران، یادگار تمدن کهن اطراف رود هیرمند است. این خطه گنجینه ای است تکرارناشدنی از نیایش های باستانی پیش از اسلام، افسانه ها و داستانهای مردم بومی و حماسه های پهلوان شاهنامه فردوسی، رستم دستان، تا اقلیم و منظر طبیعی منحصربفرد آن که کویر را به دریا پیوند می زند. این سرزمین و مردمش با وجود محرومیت های فراوان، مهربانی فراموش شده زندگی شهری و هنرهای بومی و چشم نواز خود را به مسافران هدیه می دهند.

بنابراین دانشجویان رشته معماری منظر و معماری از دانشگاههای بین المللی امام خمینی، شهید رجایی، تهران و دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب بر آن شدند تا برای تجربه منظر این سرزمین و آشنایی با طبیعت و فرهنگ و آیین مردمان آن، به این منطقه سفر کنند. این سفر به سرپرستی دکتر محمدرضا مهربانی گلزار در زمستان 1396 برگزار شد.

پرونده منظر بلوچستان

سفر به بلوچستان

در این سفر که به منظور بازدید و پژوهش میدانی برای شناخت منظر استان سیستان و بلوچستان صورت گرفت و با پرسش و پاسخ و تعامل دانشجویان در سفر همراه بود، از روستاهای درک، بریس و بندر چابهار بازدید شد. مقالات این پرونده حاصل فعالیتهای پژوهشی و میدانی دانشجویان حاضر در سفر است. نکات تصویری سفرها به صورت فوتوکامنت ارائه خواهد شد.

شایان ذکر است که به ثمر نشستن این پرونده به کمک خانم یاسمن حسینی میسر شد که در پیگیری و جمع آوری مطالب همت گماشتند.

در این پرونده، مطالب زیر ارائه شده است:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *