جستجو
Close this search box.

نمونه هایی از بهترین نقاط گردشگری برای معماران منظر در آسیا

آسیا بزرگترین قاره جهان با بیشترین تنوع است و این مطلب نگاهی به وضعیت معماری منظر در آسیا می اندازد که باعث ایجاد بهترین مقصدهای توریستی در آن گشته است.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

در این مطلب نگاهی دقیقتر به وضعیت معماری منظر در آسیا می اندازیم که باعث ایجاد بهترین مقصدهای توریستی در این قاره گشته است. در این مطلب از سری موضوعات شناخت مقصدهای توریستی معماری منظر، نگاهی دقیقتر به پروژه های منظرین در آسیا می اندازیم. آسیا بزرگترین قاره جهان با بیشترین تنوع در سطح کره زمین به نظر می آید و از سیبری در شمال تا اندونزی گرمسیری در جنوب و از عربستان در غرب تا ژاپن در شرق گسترش یافته است.
بنابراین تعجب آور نیست که هزاران نقطه دیدنی در تمای آسیا ایجاد شده و گسترش یافته باشد حال آنکه بیشتر آنها حاصل معماری مدرن منظر نیستند. زیرا، این حرفه اخیراً از محبوبیت و فراگیری روزافزونی برخوردار شده است. برخی از برترین آثار معماری منظر را در لیست زیر ببینید:

معماری منظر در آسیا
تفرجگاه آبی رویال، سنگاپور

تفرجگاه آبی رویال جایی است که حقیقتاً فضایی ملایم و آرامش بخش در میان هجوم آشفتگیها و شلوغی شهر در سنگاپور ساخته شده است. این استراحتگاه یکی از بزرگترین جاذبه های توریستی این منطقه با چشم انداز زیبایی از دریا است. چگونگی ایجاد باغ هتل ارتباط سحرآمیزی با ویژگیها و نقش آب، مجسمه ها، سنگفرشهای مجزا از یکدیگر و طراحی کاشت مبتکرانه و اصیل آن دارد.

نمونه هایی از بهترین نقاط گردشگری برای معماران منظر در آسیا
استخرهای بیشماری وجود دارد که می توان در آنها شنا کرد، قدم زد یا روی صندلیهای راحت و دنج آن در آب کم عمق حمام آفتاب بگیرید. افرادی که مایل به حضور در باغ اصلی نیستند، می توانند نقطه خالی و آرام دلخواه خود را زیر سایه درختان بومی پیدا کنند. وقتی که حتی در رنگهای باغ بازتاب هماهنگی با محیط طبیعی دریا، ساحل، گیاهان و آسمان وجود دارد، متوجه این موضوع می شوید که هیچ نکته و فرصتی در طراحی این مجموعه از قلم نیفتاده است.

پارک وادی العذیبه مسقط، عمان

مسقط پایتخت کشور عمان موطنی برای پارکی موفق به نام وادی العذیبه است. واژه “وادی” در نام این پارک اشاره به مسیر حرکت آب در فصول طوفانی و بارانی دارد که همان “مسیل” را تداعی می کند. شهر مسقط با تغییر ماهیت این مسیل سابق و کار کردن بر روی ساختارش، آنرا به پارکی جدید تبدیل کرد.
نمونه هایی از بهترین نقاط گردشگری برای معماران منظر در آسیازمین در این پارک مقداری تراس بندی و مطبق شده و شامل مخزن آبگیر، یک مخزن یا چاه که در آن آبهای سطحی ممکن است تخلیه شوند و معمولاً در زیر مسیرهای پیاده رو قرار داده می شود و از زیر چمن و درخت نخل حرکت کرده و به قسمتهای مجاور می رسد، است. این پارک مدرن به عنوان سرمایه ای جدید و مسیری سبز تلقی می شود که مرکزی برای فعالیتهای کانونی و یکی دیگر از دلایل حضور در شهر زیبای مسقط است.

مأمن خرسهای آزاد، لائوس

تشکل “خرسهای آزاد” با قاچاق غیرقانونی خرسها مبارزه می کند و برای نجات جانوران در مرکز نجات تات کوانگ سی پناهگاهی امن فراهم کرده است که فروشگاه محصولات این سازمان بین المللی را قادر به فروش اقلام به منظور دریافت کمکهای بسیار ضروری می کند و به آنها اجازه تدوام تلاش هایشان برای حفاظت از خرسها در لائوس و نقاط دورتر از آنرا می دهد.
ساختار ساده و به دور از تکلف سایبان بامبو به منظور حفظ پیوستگی و ارتباط با جامعیت محلی و تعالی بخشیدن به این نوع از مصالح پر کاربرد بوده و نشان می دهد که رسومات و سنت نیز می توانند مدرن باشند.

نمونه هایی از بهترین نقاط گردشگری برای معماران منظر در آسیا

مهمانان و بازدیدکنندگان مرکز نجات اکنون نه تنها لذت مشاهده یکی از گونه های در معرض خطر تایی (اهل لائوس) را تجربه می کنند، بلکه در مورد شیوه و تهدیدات زندگی این گونه گرانبها تعلیم داده می شوند و در ضمن قادر به حفظ فروشگاه جدید کالا هستند که در حقیقت سایبانی از جنس بامبو است.

مرکز فرماندهی و نظارت SCG بانکوک، تایلند

تایلند از محبوب ترین مقصدهای توریستی در جنوب شرقی آسیا برای اروپاییها و استرالیایی ها است. گردشگرانی که متمایل به استفاده از چشم انداز عالی و هماهنگ با معماری منظر نوین هستند، نباید هنگام اقامت در پایتخت، تماشای مرکز CSG را از دست بدهند. طراحی این منظر به خوبی توسعه یافته و موفق به ایجاد پیوستگی و هماهنگی میان ساختمانهای مختلف شرکتها و ایجاد صحنه ای جذاب برای درک و لذت بردن از محیط زیست به واسطه آمیختگی زبان معماری و طبیعت در آن شده است.

نمونه هایی از بهترین نقاط گردشگری برای معماران منظر در آسیا

مرکز معماری منظری بانکوک با طراحی تغییراتی دقیق، اختلافاتی در تراز سطوح زمین ایجاد نموده که تنوع معنی داری را در لایه های این مکان ایجاد کرده است. علاوه بر این، آنها هندسه منحنی را در این طرح سه بعدی ساده برای طراحی برگزیده که به همراه مبلمان سایت با تکیه بر مصالح خود، برای سازماندهی فضای باز استفاده شده است. خطوط به دست آمده مانند عناصر فیزیکی، اثری منحصربفرد و فزاینده و پر قدرت بر روی منظر دارند. این خطوط می توانند روی پویایی الگوی طرح تأثیر بگذارند.

پارک لومین کوژو، چین

هر معمار منظری در جهان باید چیزهایی درباره این پارک امیدبخش چینی در زمان حاضر شنیده باشد. این پارک توسط شرکت معروف  Turenscapeطراحی شده و ویترینی از سه مفهوم طراحی را به نمایش می گذارد؛ حداقل مداخله به جهت حفظ تپه ماسه سنگی منحصربفرد قرمز، منظر کشاورزی شهری پر محصول در خاک حاصلخیز دشتهای آبرفتی و بهبود و برگشت پذیری آب برای احترام به جریان طبیعی آب در زمینهای آبرفتی.
نمونه هایی از بهترین نقاط گردشگری برای معماران منظر در آسیا

ورده (گل شقایق)، سرزمینهای اشغالی

اختصاص سرزمینهای اشغالی به قاره ای خاص کار دشواری است. به لحاظ جغرافیایی آنرا متعلق به آسیا می داننداین پروژه از آن دست پروژه هایی است که محیط زیستی نشاط آور و تعاملی را ارائه می دهد.
نمونه هایی از بهترین نقاط گردشگری برای معماران منظر در آسیااز زمانی که این گلهای قرمز دلربا ساخته شده اند، ضمن دعوت مردم برای مشارکت فعال، توجه آنها را به مکان هایی جلب می کند که قبلاً نادیده گرفته می شدند. گلها در واکنش به عبور افراد یا هر زمان که تراموا از راه می رسد، باز و بسته می شوند. با این طرز کار، گستردگی و جمع شدن مجدد، حداقل تا زمانی که مردم زیر گلهای قرمز غول آسای شقایق مانند ایستاده اند، گلها سایه موردنیاز در طول روز و نور را در شب تامین می کنند.

لالاپورت توئوس (Lalaport Toyosu)، ژاپن

توکیو شهری با حیات همیشگی است که هرگز متوقف نمی شود و همیشه ساکنان و بازدیدکنندگان را مسحور می سازد. توکیو در حقیقت کلانشهری است که با موفقیت قادر به ترکیب میراث فرهنگی هزار ساله خویش با آخرین گرایشات و تحولات است.
لالاپورت توئوس، یک مرکز خرید و مجموعه هنری واقع در جزیره ای مصنوعی در خلیج توکیو است. این مکان بیش از 500 فروشگاه، موزه، ایستگاه رادیویی و فضاهای باز متنوعی دارد. دوستداران معماری منظر با یک ماجراجویی تماشایی منظر اقیانوسی درست در مجاورت پارک و میدان شهری عمومی شگفت زده خواهند شد.

نمونه هایی از بهترین نقاط گردشگری برای معماران منظر در آسیامنظر مجموعه لالاپورت توئوس به مانند اقیانوس طراحی شده است. سطح زمین پلازا در شباهت با شکل امواج شکل گرفته است؛ نیمکتها با فرمی مشابه مرجانها و نحوه قرار گیری این عناصر به تقلید از جزایر است که به واسطه سطوح مواج از هم جدا می شود. علاوه بر این تعداد زیادی آثار نفیس و عتیقه، برای یادآوری تاریخچه این مکان به یادگار مانده است و فواره های فراوان و حوضچه های آب اجازه بازی به کوکان را هدیه می دهد.

جزیره آبی، تایوان

هر سال، انبوه گردشگران، شب هنگام به سوی سواحل شنی کشور تایوان جذب می شوند تا شاهد نمایش زیست تابی جلبکها باشند. بخش کوچکی از شهر ماتسو در حال حاضر موطنی برای تأسیسات لازم جهت راه اندازی هنر جزیره آبی توسط طراح صنعتی، ایسلند چن است. در این محفظه شیشه ای نمونه اولیه ای از رابطی زیستی از یک زیست بوم قابل مشاهده است که زیستگاه طبیعی جلبک های زیست تاب سمی را بازسازی می کند.

نمونه هایی از بهترین نقاط گردشگری برای معماران منظر در آسیاهدف اصلی این پروژه عمل کردن آن به عنوان ابزاری آموزشی است تا به مردم کمک کند تا به این درک دست یابند که جلبکهای زیبای دلنشین، دارای اثرات مضر روی محیط زیست دریایی هستند.

پروژه رودخانه چئونگ جی چئون (Cheonggyecheon)، کره جنوبی

چئونگ جی چئون بهترین رودخانه بازسازی شده در جهان است. این رودخانه قبل از تبدیل به فضای گردهمایی عمومی بزرگ برای مردم سئول، کانالی محصور، به شدت آلوده و مدفون با فاضلاب بوده است، اما اکنون به فضایی با درجه کیفی عالی در شهر تبدیل گشته است.

نمونه هایی از بهترین نقاط گردشگری برای معماران منظر در آسیاتوسعه و احیای بیش از 11 کیلومتر در این رودخانه نه تنها اجازه کشف و دریافتن خصوصیات رودخانه را به مردم می دهد، بلکه به عنوان روشی مناسب، به بازسازی روابط بین افراد می پردازد.

کافه هندوچین (Indochine)، ویتنام

این نمونه یکی از زیباترین پروژه های استفاده کننده از بامبو است. این شاهکار معماری بامبو در حقیقت بخشی از یک کافه هتل است که خواسته و هدف اصلی اش، ارائه تجربه ای بی نظیر از غذا خوردن است. فرم خاص ستونهای بامبو این کافه هندوچینی، از سبدهای ماهیگیری سنتی در کشور ویتنام الهام گرفته است.
ساختار آزادانه سقف بامبویی و معماری باز این کافه، نه تنها سایه را فراهم می کند، بلکه میزان گردش هوا و باد در این بنا را به حداکثر میزان ممکن می رساند. با این وجود به سبب داشتن ویژگیهای خاص معماری، در مقابل شدیدترین طوفانها در فصول بادخیز مقاومت می کند. دریاچه مصنوعی کم عمقی نیز دقیقاً در کنار این کافه قرار گرفته است که کانسپت و مفهوم فضای باز طبیعی ایجاد شده را قوت می بخشد.

نمونه هایی از بهترین نقاط گردشگری برای معماران منظر در آسیاآسیا قاره ای پر از تفاوت و فاقد یکرنگی و تکرار در معماری و دارای سبکهای مختلف طراحی است. این چند پروژه از ارزشمندترین پروژه هایی هستند که می توان نکات زیادی را از آنها یاد گرفت. این لیست، برای یادآوری این مطلب است که هر کجا که بروید، باید در جستجوی چنین معماری منظری باشید.

منبع: +

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *