جستجو
Close this search box.

5 جلوه بی نظیر معماری منظر در سوئیس

سوئیس با شهرهایی که معرف پروژه های شهری مدرن و خلاق هستند، شناخته می شود. بیشتر از ده سال است که شاهد رشد روزافزون معماری منظر در سوئیس هستیم.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

در قلب اروپا و در میان کوه های آلپ، کشور سوئیس تصویری از زندگی کوهستانی و رابطه صمیمی با طبیعت را باز می تاباند. همواره کشور سوئیس برای جهانیان مظهر ثبات و بی طرفی بوده است. در مورد اقتصاد این کشور و جاذبه بانک های آن زیاد شنیده ایم، اما نکته جالب این است که اطلاعات معماری و معماری منظر در سوئیس که به بیرون مخابره شده، بسیار کم و نادر بوده است.

این کشور میزبان بسیاری از جلسات سیاسی و البته همایش های بین المللی است، اما به نظر می رسد مردمانش با اینکه در بطن جامعه جهانی حضور دارند زیاد اهل معرفی معماری خود نیستند. کشور سوئیس نیز مانند دیگر کشورهای اروپایی به واسطه طبیعت بی نظیرش دارای پتانسیل بالقوه ای برای رشد و توسعه منظر بوده است.

البته لازم است که بدانید سوئیس کشوری است که رابطه عمیقی با سبک های معماری دارد. سوئیس با شهرهایی که معرف پروژه های شهری مدرن و خلاق هستند، بیشتر از ده سال است که شاهد رشد روزافزون معماری منظر و علاقه شهروندان به این مقوله بوده است. در این مطلب قصد داریم تا با نگاهی به برخی از برترین پروژه های معماری منظر سوئیس، 5 جلوه بی نظیر معماری منظر در سوئیس را معرفی کنیم.

پروژه شماره 5: موزه درخت
طراح: انیا

مکان: رپراسویل

طراحی موزه ها در کشورهای مختلف انجام می شود و چه بسا بسیاری از آنها به نماد آن شهر یا کشور نیز تبدیل می شوند. عموماً موزه محل نمایش اشیاء باارزش و قدیمی است. وظیفه موزه در قبال این آثار این است که آنها را از خطرات محیطی در امان نگه داشته و حافظ میراث ارزشمند یک کشور و انتقال آن به نسل های بعدی باشد. خب تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که وقتی طبیعت میراث ارزشمندی برای یک کشور باشد آن را چگونه در موزه نمایش خواهد داد؟

یک عنصر منظرین مانند درخت با گذشت زمان به یک شیء ارزشمند تبدیل می شود و شایسته نگهداری است. حال فرض کنید که این درخت از گونه خاصی نیز باشد. در سوئیس موزه ای برای درختان ساخته شده است که انعطاف معماری منظر برای ساخت یک اثر و نمایش خود در آن به صورت همزمان را به رخ می کشد.

موزه درخت، مجموعه ای از درختان است و به گونه ای طراحی شده که جلوه ای از هنر را به تصویر بکشد. مساحت این باغ – موزه 75،000 متر مربع است. شرکت معماری انیا موزه درخت را با 120 اصله درخت که برخی از آنها 130 سال سن دارند، طراحی کرده است. انیا از سنگ ماسه های بزرگ محلی برای ساخت دیوار در طراحی موزه استفاده کرده و حوضچه های آب را برای تقسیم پارک به کار برده است تا مکانی آرام برای تفکر در میان درختان فراهم کند.

Tree Museum

پروژه شماره 4: چشم انداز کاردادا
طراح: پائولو ال برگی

مکان: کاردادا

به عنوان یک ایرانی اگر به گذشته منظرین خود نگاهی بیندازیم می بینیم که هرگاه فرصتی دست داده است در معماری منظر قدیم ایران سعی شده تا کاربر به محلی مناسب برای نظاره به منظر پیرامون برده شود. انگار که دیدن طراحی منظر یا مناظر طبیعی از یک مکان خاص حال و هوایی دگر داشته و می بایست ناظر یا کاربر نیز آن را درک می کرده است.

چند وقتی است ایجاد نظرگاه یا مکانی برای دیدن مناظر طبیعی یا مصنوعی اطراف در دنیا باب شده است و عمدتاً این نوع بناها صرفاً سکویی در دل طبیعت و در ارتفاع مناسب برای دیدن مناظر اطراف هستند و کاربری دیگری در کنار آنها قرار نمی گیرد. دیدن منظر یا قاب کردن تصویر برای ناظر در ایران باستان با دقت و وسواس زیادی انجام می شده است و اکنون نیز چنین دیدگاهی در دنیا مرسوم شده و چگونگی نظاره اثر از خلق اثر مهم تر شده است.

در سوئیس نیز پس از بازسازی پل تلفریک هوایی کاردادا در سال 2000، پائولو برگی پروژه معماری جدیدی را در فراز کوه های لوکارنو طراحی کرد. چشم انداز کاردادا بخشی از مجموعه ساختارهای متمایز با محیط است. این نمونه خارق العاده، نشان می دهد که چگونه ترکیب پروژه های عملی با مناظر خاصی چون آلپ و استفاده ظریف از سنگ، فولاد و سیمان در طبیعت، چشم اندازی باشکوه را ایجاد می کند.

Cardada Viewpoint

پروژه شماره 3: باغ گیاهان دارویی
طراح: معماران اندرسون و اسویکو

مکان:‌ بازل

دستاوردهای منظر تنها معطوف به حس بینایی انسان نمی شوند و آثار به وجود آمده از آن علاوه بر ظاهر زیبا، در بسیاری از موارد کاربردی بوده و استفاده های دیگری نیز برای آنان در نظر گرفته می شود. این استفاده ها از بهره برداری اقتصادی از گیاهان تا استفاده از آنها برای تحریک حواس پنج گانه متغیر است.

فرض کنید باغچه بزرگ محوطه مسکونی شما علاوه بر ظاهر زیبای درختان، دارای گیاهانی باشد که خاصیت دارویی دارند. آیا استفاده از این فضا برای شما که به خاصیت این گیاهان اشراف دارید لذتی دو چندان نخواهد داشت؟ این ایده در بازل سوئیس اجرایی شده است.

باغ گیاهان دارویی در داخل محوطه نوارتیس در بازل واقع شده است. اندرسون و اسویکوی معمار با ایده گرفتن از باغ صومعه، باغی را طراحی کردند که نشانگر صنعت داروسازی است. این طرح در سال 2012 تکمیل شده است. این فضا شامل یک باغ مستطیلی شکل است که 32 گونه از مهمترین گیاهان دارویی را در خود جای داده است.

The Physic Garden

پروژه شماره 2: لانگ سیتی
طراح: کارلوس مارتینز و ریست

مکان: خیابان گال

طراحی فضای باز بین مجتمع های مسکونی یا اداری با تم های مختلفی انجام می گیرد. برخی این فضا را مانند پروژه مجتمع مسکونی بانکوک به صورت یک حیاط خصوصی و باغچه می بینند و برخی نیز آن را فضایی عمومی دیده و هدف از طراحی آن را کمک به خوانایی فضا و استفاده بهینه از آن برای عبور و مرور و مکث می بینند. هر دو این دیدگاه ها سبب بروز طراحی های خلاقانه و زیبایی شده است. یکی از این پروژه های خلاقانه پروژه لانگ سیتی واقع در خیابان گالن است که ترکیبی بین معماری شهری و هنر ایجاد کرده است.

این فضای باز توسط هنرمندان؛ ریست و کارلوس مارتینز طراحی شده و پوشش قرمز رنگ این محوطه از جنس دانه های پلاستیکی است. همه المان های طراحی شهری در زیر این روکش قرمز رنگ ناپدید شده است و محیطی عمومی بی همتایی با چشم انداز قرمز رنگ در مرکز شهر خلق کرده است. مخفی کردن المان های شهری از دید اولیه ناظر با استفاده از رنگ غالب، به نوعی از پراکندگی دید جلوگیری کرده و موجب خوانایی فضا در زمان کمتری توسط ناظر می شود.

از طرفی المان های شهری در سایت حضور دارند و با اندکی دقت می توان آنها را پیدا کرد و از آنها استفاده نمود. از آنجایی که در این فضای عمومی وسعت دید و عبور و مرور سریع از اولویت بالایی برخوردار بوده است عملاً از درخت و عناصر سبز کمتر استفاده شده است.

City Lounge

پروژه شماره 1: پارک ام اف او
طراح: رادرشال

مکان: زوریخ

از بهترین نمونه های معماری منظر معاصر در سوئیس می توان پارک ام اف او در زوریخ را نام برد. این پروژه در سال 2002 تکمیل شده است. طراحی این پارک توسط رادرشال و برچاردرز صورت گرفته است. این پروژه که با هدف توسعه مجدد صنعتی ترین ناحیه زوریخ اجرا شده است، مفهوم پارک شهری را نیز دگرگون می کند.

در معمار منظر مطالبی در مورد استفاده مجدد از سایت های صنعتی و باززنده سازی آنها نوشته ایم. عمده این سایت ها به فضای شهری و فرهنگی تبدیل شده اند و در اکثر آنها عناصر باقی مانده از صنعت نیز برای نشان دادن پیشینه سایت مورد استفاده قرار گرفته بودند. اما نکته جالب این پروژه در ایجاد عناصر صنعتی است. در این سایت عنصر صنعتی ویژه ای وجود نداشته است و طراح برای ایجاد حال و هوای صنعتی از ساختارهای فولادی بزرگ و سه بعدی کمک گرفته است.

این ساختارها برای نشان دادن پارک به صورت معلق به کار رفته اند و این پارک را به عنوان یک اثر معماری منظر شاخص کرده است. در این پارک بیش از 100 گونه گیاهی از این ساختارهای فلزی بالا رفته و کل فضا را پوشانده اند به گونه ای که فضای چند منظوره ای را به وجود آورده اند. در این فضا هم می توان کنسرت اجرا کرد و هم فیلم را در فضای باز اکران کرد.

MFO Park

معماری منظر در سوئیس

هر چند نمونه های اندکی از پروژه های معماری منظر برجسته در سوئیس وجود دارد که شایسته شناخت و بررسی هستند. اما خلاقیت سوئیسی ها برای خلق این آثار معماری منظر شگفت انگیز، قابل تامل است. معرفی این آثار می تواند نقطه شروعی برای شناخت این رشته در کشور سوئیس باشد. شکوه و تنوع معماری منظر سوئیسی نشان می دهد که در 20 سال اخیر این کشور حرکتی رو به جلو و در جهت تکامل معماری منظر و طراحی شهری داشته است.

∴ Land8.com ∴

2 پاسخ

  1. با سلام و خسته نباشید.
    من دانشجوی معماری منظر هستم و برای پروژه ی درسی باید یک شرکت که در زمینه لندسکيپ فعالیت دارد دارد را معرفی و یکی از پروژه های آن را صورت کامل معرفی کنم اما متاسفانه بعد از سرچ فراوان موفق به پیدا کردن مطلب نشده ام، از شما که در این زمینه اطلاعات دارید خواستار راهنمایی و کمک هستم?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *