جستجو
Close this search box.

سمینار همگام با معماری منظر

سمینار "همگام با معماری منظر" از سلسله سمینارهای هفته پژوهش با هدف معرفی انجمن معماران منظر آمریکا، 4 دیماه 1385 در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

سمینار “همگام با معماری منظر” از سلسله سمینارهای هفته پژوهش با هدف معرفی انجمن معماران منظر آمریکا و زمینه های فعالیت آن در روز دوشنبه، چهارم دیماه، در تالار شهید دلبری دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

در ابتدا آقایان امیر سمیاری و امین ماهان (دانشجویان معماری منظر ورودی 1384) به معرفی اصول طراحی منظر خیابان با رویکرد به مسئله پایداری پرداختند. آنها مواردی چون امنیت، آسودگی، دسترسی مناسب، توانایی هماهنگ کردن عملکردهای مختلف در محیط، استفاده بهینه از مصالح، جلوگیری از اغتشاش، بهداشت، سلامت عمومی، زیبایی و نظام مندی را به عنوان شاخصهای طراحی منظر موفق عنوان کردند و در ادامه به معرفی دو پروژه اجرا شده در شهر Portland در آمریکا پرداختند. این دو پروژه که به راهکارهای خلاقانه ای برای مدیریت پایدار آبهای سطحی دست یافته اند، جایزهASLA Professional Award 2005,2006  را دریافت کردند.

سمینار همگام با معماری منظر
ارائه پروژه بم در سمینار

در بخش بعدی سمینار، آقای مرتضی ادیب گزارشی از کنگره سالانه انجمن معماران منظر آمریکا که در تاریخ 4 تا 6 اکتبر 2006 در شهر مینیاپولیس برگزار شد، ارائه دادند. در این کنگره که با شعار راهکارهای سبز برای سیاره آبی برگزار شد، آقایان ادیب و خالصی (دانشجویان معماری منظر ورودی 83) به ارائه گزارشی از پروژه خود پرداختند که با عنوان بلایای طبیعی، معمار منظر و زندگی، جایزه نخست بخش دانشجویی سال ASLA Student Award 2006 انجمن معماران منظر را در زمینه طراحی برای سکونت (Residential Design) کسب نموده است.

این پروژه که با توجه توسعه چند عملکردی انجام گرفته است، به بررسی وضعیت شهر بم از دیدگاه معماری منظر در فازهای مختلف قبل و بعد از زلزله می پردازد و مسائل مربوط به اسکان موقت را مورد مطالعه قرار می دهد. این اولین بار است که پروژه ای از کشورمان در این مسابقات شرکت می کند.

سمینار همگام با معماری منظر

در ادامه سمینار آقای مهدی خالصی در گزارشی به معرفی بخش معماری تعدادی از دانشگاههای آمریکا و برنامه آموزشی آنها پرداخت. در پایان مراسم جوایز انجمن معماران منظر آمریکا توسط آقای دکتر زرگر (رئیس دانشکده) به آقای مهندس شیبانی (مدیر گروه معماری منظر)، آقای دکتر تقوایی و آقای دکتر فلاحی (اساتید راهنمای پروژه بم) و آقایان ادیب و خالصی اهداء شد.


* این مطلب قبلاً در “شماره 1 نشریه اینترنتی منظر در تاریخ 1 اردیبهشت 1386 منتشر شده و به دلیل تغییر رویکرد وب سایت نشریه، در سایت معمارمنظر باز نشر می شود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *