جستجو
Close this search box.

طراحی بومی بیمارستان عمومی در نیجریه

این پروژه توسط چینی ها و دولت نیجریه با هدف ساخت یک بیمارستان عمومی در مقیاس بزرگ به منظور بهبود و ارتقاء تجهیزات پزشکی محلی به شیوه سنتی ساخته شده است.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

سابقه و هدف پروژه

جمهوری نیجریه، کشوری محصور در خشکی در غرب آفریقا است که بیش از 80 درصد از مساحت آن تحت پوشش صحرای آفریقا است. آب و هوای نیمه گرمسیری نیجریه، بسیار گرم و خشک با درجه حرارت متوسط سالانه تا 35 درجه سانتیگراد است. فصل بارانی آن از ژوئیه تا سپتامبر است. بقیه فصول خشک و بارش سالانه در آن کم است. نیامی، پایتخت نیجریه و مرکز سیاست، اقتصاد و فرهنگ است. جمعیت نیامی حدود 1 میلیون نفر و دین اکثر آنها اسلام است.

طراحی بومی بیمارستان عمومی در نیجریه

این پروژه توسط چینی ها و دولت نیجریه با هدف ساخت یک بیمارستان عمومی در مقیاس بزرگ به منظور بهبود و ارتقاء تجهیزات پزشکی محلی ساخته شده است.

این سایت در یک زمین مسطح شنی گسترده به وسعت تقریبی 7 کیلومتر در شمال مرکز شهرستان نیامی واقع شده است. این مکان منطقه ای در حال توسعه با زیرساختهای ضعیف است. مردم محلی منتظر یک بیمارستان جدید بودند که بتواند شرایط زندگی آنها را ارتقاء دهد.

طراحی بومی بیمارستان عمومی در نیجریه

سالن عمومی یک فضای اتصال و تقسیم کننده مهم برای عموم مردم است. یک طراحی خوب سالن باید رو به مردم گشوده باشد و دسترسی آسان، عملکرد سرپناه دادن، تهویه خوب بدون استفاده از سیستمهای تهویه مطبوع و صرفه جویی در انرژی را فراهم کند.

طراحی بومی بیمارستان عمومی در نیجریه
سالن عبادت مسلمانان

اسلام دین غالب در نیجریه است، بنابراین سالنهای عبادت مسلمانان به صورت پراکنده و سنجیده شده در بیمارستان طراحی شده است. در ضمن این سالنهای عبادت می تواند به سایتهای استقرار موقت برای بیماران و خانواده های آنها تبدیل شود.

طراحی بومی بیمارستان عمومی در نیجریه
ساختمانهای بیمارستان

ساختمان بیماران بستری در یک فضای حیاط دو طبقه طراحی شده است که توسط رمپهایی متوالی و راهروهای سرپوشیده به هم متصل هستند. علاوه بر این، رمپها می توانند نیازهای دسترسی بیمارستان را بدون آسانسور و بالابر تامین کنند.

ساختمان تکنولوژی پزشکی متشکل از چهار طبقه است و شامل تمام تجهیزات مهم پزشکی و اتاق عمل بیمارستان است. دیوار خارجی دارای یک پنجره بازشو کوچک و سایبانهای خارجی به منظور کاهش تبادل حرارت است.

عایق بام

عایق راهی ساده و موثر برای کاهش دمای داخلی است. همه بامها با لایه های عایق حرارتی که پانلهایی پیش ساخته بتنی هستند، به منظور کاهش انتقال حرارت طراحی شده اند.

ساختمان سایبان

در محیط گرم و خشک، سایبان تأثیر قابل توجهی در دمای داخلی دارد. به منظور اجتناب از نور مستقیم خورشید، تعدادی سایبان خارجی طراحی شده است. شکاف بین پانلهای سایبانها و دیوارها، میکرو سیرکولاسیون هوایی را در اطراف پنجره ها شکل می دهد که منجر به از بین بردن گرمای اطراف می شود. تکنولوژی معماری این سیستم سایبانها، به دلیل بتن ریزی در محل، دارای دوامی بالا است.

طراحی بومی بیمارستان عمومی در نیجریه

ساختمان عمدتاً با ایوان باز از دو طرف ورودی طراحی شده است که باعث تشکیل همرفت طبیعی خوب و بهبود تجربه فیزیکی مردم در فضای داخل شده است. بارش در طول سال بسیار کم است. با این حال بارش باران سنگین و شدید با بادهای قوی، برگ و گرد و غبار دمیده شده توسط باد قوی می تواند به طور معمولی تخلیه شود.

طراحی باز زهکشی برای تمیز کردن آسان و در عین حال ارائه یک عنصر مهم در نما است. خاک شنی و سست محلی به خوبی منجر به نفوذ طبیعی آب باران می شود. راهروها، بلوکهای مختلف بیمارستان را به هم متصل می کنند. ستونهای راهروها برای ایجاد کردن فضای سایه بزرگتر، عریض تر شده اند.

ساخت و ساز سنتی

از آنجا که نیجریه در غرب آفریقا واقع شده است، واردات مصالح متداول دیوار خارجی بسیار گران است. فرسایش دیوار خارجی ساختمان تحت درجه حرارت بالای همیشگی و شدت روشنایی، جدی است. سبک دیوار خارجی “تیرول” روندی سنتی و محلی است که در طراحی دیوار خارجی به تصویب رسیده است.

روش ساخت و ساز معمولی، به صورت دستی ملات زدن بر سطح دیوار خارجی است که از ترکیب شن و ماسه رودخانه محلی و سیمان سفید و آب که به نسبت خاص تشکیل شده است، به وجود می آید. این نوع از مصالح نه تنها برای رسیدن به ساخت و ساز با هزینه کم است، بلکه تحت آب و هوای گرم و خشک، دارای دوام بالا و تعمیر و نگهداری آسان است.

طراحی بومی بیمارستان عمومی در نیجریه
پیوند با محیط زیست

ارتباط بین معماری و محیط زیست، نه تنها به محیط طبیعی که ساختمان در آن واقع شده است، رسیدگی می کند بلکه اقتصاد محلی و تاثیر اجتماعی را نیز مطرح می کند. بنابراین، روش ساخت و ساز سنتی محلی تضمین کردن ساخت ساختمان با هزینه کم، کیفیت خوب و دوام بالا است. در این روش، ساختمان نه تنها با آب و هوای محلی و محیط زیست سازگار است، بلکه با فرهنگهای محلی نیز ادغام شده است.

∴ Archdaily.com ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *