جستجو
Close this search box.

پرونده منظر ترکمن صحرا

پرونده منظر ترکمن صحرا به بررسی استان گلستان به عنوان نمونه ای از منظر که مجموعه ای از همنشینی لایه های منظرین طبیعی، فرهنگی، آیینی و شهری است، می پردازد.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

سخن سردبیر پرونده منظر ترکمن صحرا

منظر در هر مکان، در برگیرنده لایه های متعددی است که حاصل رد گذر زمان بر فضاست. بی شک حضور انسان در این گذر، مهمترین عامل شکل دهنده موجودیت “منظر” و لایه های تشکیل دهنده آن است. به همین جهت، قرارگیری در هر فضا مجموعه ای را به مخاطب عرضه می کند که پدیده ای واحد و متشکل از عینیت – ذهنیت است.

استان گلستان نمونه ای از منظر را پیش چشم مخاطب می گذارد که مجموعه ای از همنشینی لایه های منظرین طبیعی، فرهنگی، آیینی، شهری و … است. دیدن خطه ترکمن صحرا که به نسبت دیگر استانهای شمالی کشور در حفظ فرهنگ و هویت خود موفق تر بوده و همچنان بدان پایبند است، تجربه ای است که می تواند برای هر دانشجوی منظر پر از درس و نکته باشد.

به همین جهت دانشجویان دانشگاه های بین المللی امام خمینی (ره)، شهید رجایی، تهران، شهید بهشتی، علم و صنعت و دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات بر آن شدند تا سفری پژوهشی به سرپرستی دکتر محمدرضا مهربانی گلزار به این خطه ترتیب دهند. آموزش در محل، کار پژوهشی میدانی، گفتگو و اکتشاف محیط از مهمترین اهداف این سفر پژوهشی بود که به شناخت هر چه بیشتر دانشجویان از این منطقه انجامید.

پرونده منظر ترکمن صحرا

این سفر شامل بازدید از سایتهایی چون بندر ترکمن، تالابهای میانکاله و آلاگل، باغ عباس آباد بهشهر، بافت تاریخی شهر گرگان، آبشار کبودوال، روستای فارسیان، مقبره خالد نبی و گورستان همجوار آن و … بود. این پرونده به عنوان دستاورد سفر به خطه ترکمن صحرا و در نتیجه دریافت و ادراک دانشجویان از سایتهای مذکور تهیه شده است که در قالب مقاله ارائه می شود. پیش از این، دستاوردهایی از سفر در قالب فتوکامنت منتشر شده است که به شکل تصویری، نکاتی قابل تامل را عرضه می کند.
شایان ذکر است که به ثمر نشستن پرونده منظر ترکمن صحرا به کمک خانم یاسمن حسینی میسر شد که در پیگیری و جمع آوری مطالب همت گماشتند.

در این پرونده، مطالب زیر ارائه شده است:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *