جستجو
Close this search box.

رنگ زرد؛ ابزار باز زنده سازی محوطه یک آسیاب تاریخی

استودیو ASPECT در پروژه باز زنده سازی محوطه آسیاب هارت در شهر آدلاید استرالیا از فضای بازی و رنگ زرد به روش کاملا مناسب برای سرزندگی فضا استفاده کرده است.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

این امر بر کسی پوشیده نیست که کودکان و بزرگسالان به رنگهای خالص جذب می شوند. برای مثال بسیاری از مردم با جنبه تفریحی، مثبت اندیشی، مهربانی و ناگهانی بودن رنگ زرد ارتباط برقرار می کنند. استودیو ASPECT در پروژه باز زنده سازی محوطه آسیاب هارت (Hart) که در شهر آدلاید استرالیا طراحی کرده است، از این روش کاملا مناسب و درخور استفاده کرده است که این امر سبب موفقیت طرح شده است.
رنگ زرد؛ ابزار باز زنده سازی محوطه یک آسیاب تاریخیقبل از مداخله و طراحی، منطقه تاریخی در اطراف آسیاب، رها شده و متروک بود با کفسازی آسفالتی که مقدار زیادی علف هرز از بین ترکهای آن رشد کرده، پوشیده شده بود. طراحان توانستند این سایت را به یک مرکز اجتماعی پویا و سرزنده تبدیل کنند. آنها میراث فرهنگی را با بازی تفسیری با رنگ زرد تلفیق کردند.

تاریخچه سایت

این آسیاب به عنوان تولید کننده اصلی آرد در جنوب استرالیا در خلال سالهای 1855 تا1980میلادی، نقطه عطفی منحصر بفرد در تاریخ آدلاید است؛ بنابراین سابقه تاریخی ارزشمند، احیاء و دسترسی عموم به این محوطه در طراحی حائز اهمیت بود. تجدید حیات بر اساس حفاظت و فعالسازی فضای شهری رها شده و متروک و تبدیل آن به فضای شهری سرزنده و نیز توسعه منطقه شهری آدلاید برنامه‌ریزی شد.

جنب و جوش و قلمرو عمومی جذاب؛ کانسپت طراحی

احیاء این منطقه شهری، شامل باز طراحی مناطق وسیع پیرامون و پوشیده از چمن و درختانی است که فرد را به پیک نیک دعوت می کند. درختان کاشته شده در این منطقه زبان گنجشک سبز شهری است که تاج هرمی مشخص و مجزا دارند و دو به دو در گلدانهای طراحی شده بتنی کاشته شده ‌اند. مکانیابی این درختان نمای کاملی از بنای تاریخی را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می دهد. سایبانهای تعبیه شده در سایت با باربیکیو تجهیز شده‌اند و امکانات لازم برای پیک نیک کامل را فراهم می آورند.
رنگ زرد؛ ابزار باز زنده سازی محوطه یک آسیاب تاریخیجاذبه اصلی این منطقه، زمین بازی خلاقانه آن است که با مضمون و تاریخ آسیاب آرد طراحی شده است؛ لوله های زرد رنگ براق که به صورت حروف در زمین بازی پراکنده شده اند، یادآور تاریخ غنی این آسیاب هستند. کودکان در اطراف این لوله ها می دوند و در تلاش برای کشف کردن، خواندن و بازی در اطراف این حروف زرد هستند. این لوله ها فرآیندهای آسیاب قدیمی را با حروف نشان می دهند؛ گندم، آرد، ترکیب و خلوص. در واقع این راه یک روش هوشمندانه برای یادآوری تاریخ سایت است و به طور همزمان یک فضای چند منظوره برای بازی، بستر شکل گیری خاطرات و خرید است.
موضوع کلیدی دیگر این است که معمولاً بستر مناطق صنعتی قدیمی، خاک آلوده دارند. در این پروژه نیز خاک آلوده بود. یکی از ملاحظات مهم، به حداقل رساندن اختلال در زمین به منظور کنترل مسائل مربوط به آلودگی و نیز برای محافظت از بقایای تاریخی و باستانی بود.

متریال؛ هیجان رنگ زرد

متریال انتخاب شده نشان دهنده میراث صنعتی منطقه است. از متریال قابل استفاده که از تخریب بندرگاه محلی در آن منطقه به دست آمده، در ساخت سایبانها، صندلیها و گلدانها استفاده شده است. فضای بازی به طور هوشمندانه ای طراحی شده است. تنها رنگ زرد روشن که در تضاد با سطح کف لاستیکی سیاه و سفید و خاکستری محوطه بود، استفاده شده است. چوبهای سیاه، طنابها و استیل نقره ای، زمین بازی را به یک مکان شاخص و هویتمند، ولی مصنوع تبدیل می کند.
رنگ زرد؛ ابزار باز زنده سازی محوطه یک آسیاب تاریخیتنوع در وسایل بازی تمام گروه های سنی کودکان را مخاطب قرار می دهد. تجربه چرخه همستر، فتح کردن ارتفاعات با بالا رفتن از برجی به بلندی 7.5 متر، احساس شادی به هنگام پایین آمدن از سرسره و تجربه ترشح آدرنالین هنگام استفاده از وسیله روباه پرنده، از جمله تجربیات فضای بازی این محوطه است. درختان اکالیپتوس در گلدانهای تعبیه شده رشد می کنند. درختان در اطراف زمین بازی به ردیف کاشته شده اند تا محصوریت فضایی لازم را القاء کنند.

تاریخ؛ پس زمینه درخشان در طرح

هیچ نشانه ای از قطعه ‌های آسفالت رها شده، نفوذناپذیر و آلوده که علف های هرز از ترکهای آن رشد کرده بود، به جای نمانده است. طراحان یک زمین بازی موفق، جذاب و الهام بخش خلق کردند که پر از حس مثبت، سرگرمی و اتفاقات ناگهانی است؛ بچه ها نیز مثل افرادی که با رنگ زرد مواجه می شوند، به اندازه والدین خود این فضا را دوست دارند.
رنگ زرد؛ ابزار باز زنده سازی محوطه یک آسیاب تاریخیاکنون منطقه خالی از آسفالت شده و در حال حاضر به یک مکان پر انرژی و سرزنده تفریحی تبدیل شده است؛ با بدنه ای شاخص از ساختمانهای تاریخی آدلاید که یک پس زمینه با شکوه برای لذتهای ساده زندگی به وجود می آورند. بازارهای روزانه و رویدادهای متنوع در این فضا جاری است. این محوطه یک زمین بازی است که فرصت را برای خلاقیت و بازیهای مشارکتی فراهم می کند. شهر آدلاید با کمک از استودیو ASPECT، موفق به احیاء آسیاب هارت شد که به عنوان یک بخش فعال از بندر دوباره راه اندازی شد و همراه با فضای بازار یک مرکز را در انتهای غربی تفرجگاه اسکله اصلی شکل می دهد.

منبع: +

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *