جستجو
Close this search box.

ویژگیهای فولاد کورتن و کاربرد آن در معماری منظر

فولاد کورتن با وجود تمام مزایا و معایب، با خاصیت زنگ زدگی و رنگ خاصی که دارد، راه حلی جذاب، اقتصادی و با نیاز به مراقبت کم در طراحی منظر ارائه می دهد.

نویسنده:

مشخصات مطلب

امروزه فولاد کورتن یکی از رایج ترین مصالح مورد استفاده در معماری منظر امروز است، فولاد کورتِن دارای دو صفت مقاومت در برابر خوردگی و مقاومت کششی بالا است که به خوبی این مصالح پیشرو را تعریف می کنند. این مصالح منظر سخت را که طبیعی به نظر می رسد، در ساختمانها، پلها، دیوارهای حائل، حصارها و به عنوان مرز و یا حتی شاهکارهای هنری مجسمه سازی استفاده می شود.

فولاد کورتن در معماری، ساخت و سازهای مهندسی و غالباً در معماری منظر استفاده می شود. در معمارمنظر مطالبی در مورد استفاده فولاد کورتن در پروژه هایی مانند باغ خصوصی، نشانه های شهری، هنر محیطی و پارکها منتشر شده است که نشان دهنده موارد متعدد استفاده از این مصالح خاص است.

ویژگیهای فولاد کورتن و کاربرد آن در معماری منظر
مرکز اطلاعات معماری در هلند

به دنبال آخرین گرایشهای معماری منظر معاصر، فولاد کورتن، پدیده نو ظهوری است که همه معماران منظر باید راجع به آن بدانند. این راهنما در مورد ویژگیهای اساسی فولاد کورتِن نکات بسیاری مفیدی را ارئه می دهد.

ویژگیهای فولاد کورتِن و کاربرد آن در معماری منظر
فرشته شمالی ساخته شده از فولاد کورتِن
خواص و ویژگیهایی فولاد کورتن

همانگونه که از اسم آن بر می آید، فولاد هوازده نسبت به سایر فولادها مقاومت بیشتری در برابر فرسایش هوایی دارد. این به دلیل لایه محافظی است که فولاد تحت اثر آب و هوا بر روی سطح خود ایجاد می کند.

تفاوت فولاد کورتن و فولاد هوازده

حقیقت این است که هر دو اسم به عنوان مترادف یکدیگر به کار می روند، اما در معنا با هم متفاوت هستند. فولاد هوازده، گروهی از فولادهای آلیاژی هستند که برای جلوگیری از نیاز به نقاشی و رنگ طراحی شده اند و حتی در صورت قرارگیری در معرض هوا طی سالیان طولانی به صورت ثابت و شبه زنگ زده باقی خواهند ماند. اما از سوی دیگر فولاد کورتِن یک نشان تجاری ثبت شده توسط شرکت سهامی فولاد ایالات متحده است که در زیر مجموعه آن فولاد هوازده از همه شناخته شده تر است.

ویژگیهای فولاد کورتِن و کاربرد آن در معماری منظر
فولاد کورتن، عنصر برجسته در طراحی یک باغ خصوصی

با شکل گیری لایه ای از اکسید قهوه ای تیره بر روی فلز، کورتن به خوبی در برابر تاثیرات آب و هوایی همچون باران، برف، یخ و مه مقاومت خواهد کرد. لایه محافظ از نفوذ بیشتر این عوامل آب و هوایی جلوگیری می کند و نیاز به رنگ آمیزی و هزینه مراقبت در برابر زنگ زدگی طی سالها حذف می شود و این به معنی ذخیره پول و زمان است.

با توجه به مزیتهای این ماده، امروزه فولاد هوازده در اوج محبوبیت در معماری منظر قرار دارد. فولاد کورتن در طراحی فضای باز و منظر، ساخت و سازهای مهندسی مانند پلها، ساختمانها تا مجسمه های شهری و هنر اینستالیشن نیز پیشتاز است.

ویژگیهای فولاد کورتِن و کاربرد آن در معماری منظر
مجسمه ای ساخته شده از فولاد کورتِن در اسپانیا
دلایل ارزشمندی فولاد کورتن برای معماران منظر
  • ترکیب مقاومت و دوام با حداقل ضخامت به ایجاد راه حلهای مناسب و صحیح برای فضای باز می انجامد.
  • این نوع فولاد در شکلهای ورقه ای و صفحه ای موجود است و فرآیند ساخت را تسهیل می کند.
  • رنگهای طبیعی، گرم و خاص آن که به سادگی با کلیت منظر ترکیب می شود و هویت واحد سایت را تقویت می کند.
 کاربردهای فولاد کورتن در معماری منظر

پروژه های معماری بی شماری در سراسر جهان، نمونه های متنوعی از کاربرد فولاد کورتن را ارائه می دهند و همه آنها مثالهای بسیار خوبی از فرصتهایی هستند که این ماده در اختیار طرح قرار می دهد. دیوارهای حائل با ظاهر جذاب و از جنس فولاد کورتِن با کمک مقطع باریک و ظریفی که دارند به طور قابل ملاحظه ای موجب گسترش فضای مفید می شوند.

این مزیتی است که در دیوار حائل بتنی وجود ندارد. فولاد هوازده، برای طراحی بهار خواب یا باغچه های بر آمده و همچنین در نوارهای مخروطی برای شکل دادن باغهای تراس بندی شده و یا گلدانهای قاب فولادی استفاده می شود. مجسمه ها و هنرهای شهری را که فولاد کورتِن به واسطه آنها مجددا رایج شد را نیز نباید فراموش کرد.

ویژگیهای فولاد کورتِن و کاربرد آن در معماری منظر
ساخت دیوار حائل با فولاد کورتِن

این فولاد به کمک واکنش سریع خود و ویژگی مقاومت در برابر آب و هوا، به هنرمندان و مجسمه سازان این امکان را می دهد که به سادگی به ایده های مفهومی خود، تجسم ببخشند. جلوه های حضور آب، باغهای عمودی، شومینه ها، لبه ها و یا حتی باغهای مطبق را می توان به فهرست موارد استفاده این مصالح افزود. اینطور به نظر می رسد که تنها محدودیت فولاد کورتن را در ابتکار و تخیل طراحان می توان جست.

کاستی های فولاد کورتن

بعد از برشمردن خیل کثیری از مزایای فولاد هوازده، باید به تعدادی از کاستی های آن نیز اشاره کرد. فولاد کورتِن به چرخه تر و خشک کردن متناوب به منظور شکل گیری پوششی محافظِ و کارآمد نیاز دارد. این مصالح همچنین نباید در نواحی با هوای مملو از نمک، باران سنگین، رطوبت، مه دائمی و یا گرمای همیشگی و آب و هوای مرطوب به کار رود. سایر چالشها به مراحل ساخت از جمله روشهای خاص جوشکاری بستگی دارد و نکته نهایی آنکه سطوح مجاور فولاد کورتِن ممکن است به واسطه سطح زنگ زده فولاد لکه دار شوند.

ویژگیهای فولاد کورتِن و کاربرد آن در معماری منظر
استفاده از فولاد کورتن در پروژه ساحلی با عنوان تناسخ در کانادا
مقاومت، طول عمر زیاد و قابلیت بازیافت

اگر چه فولاد کورتن بی عیب نیست، اما مزایای آن از معایب آن پیشی می گیرد. این مزایا عبارتند از:

  • نیاز کم به مراقبت و نگهداری
  • طول عمر طولانی (برخی پلهای فولادی با استفاده از فولاد کورتِن تا 120 سال هم عمر می کنند.)
  • دارا بودن تمام الزامات پیشرو در طراحی محیطی و انرژی

فولاد کورتن با وجود تمام مزایا و معایب، دارای خاصیت زنگ زدگی و جذابیت در معماری منظر است که اگر به شکل مناسب استفاده شود، به طور همزمان راه حلی جذاب، اقتصادی و با نیاز به مراقبت کم در طراحی ارائه می دهد.

∴ Land8.com ∴

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *