جستجو
Close this search box.

سودمندی سخنان حکیمانه در معماری منظر

گفتارهای حکیمانه از آزمونهای زمانه سربلند بیرون آمده ‌اند. این مطلب به مرور تعدادی از نقل قول های معروف که در معماری منظر سودمند واقع می ‌شوند، پرداخته است.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

نقل قولهای ارزشمند در منظر رایج هستند؛ گفتارهای حکیمانه از آزمونهای زمانه سربلند بیرون آمده ‌اند. این مطلب به مرور تعدادی از نقل قولهای معروف که در معماری منظر سودمند واقع می ‌شوند، پرداخته است.

هر چیزی که ذهن انسان قادر به تصور و باور آن باشد، قابلیت دستیابی دارد. ناپولن هیل (1970-1883)

برای تصدیق جمله بالا، کافی است به برخی پروژه‌ های موفق و الهام ‌بخش منظر در سالهای اخیر، نظیر پروژه باغ عدن (Eden Project)، پروژه های لاین نیویورک (High Line) یا یادمان بین‌المللی 11 سپتامبر، نگاهی انداخت. پروژه ‌های عظیم نه تنها ایده‌های بزرگی داشتند بلکه به آنها اعتقاد نیز داشتند و در راه اتمام آنها سرسختی و نوآوری زیادی از خود نشان داده‌‌اند.

سودمندی سخنان حکیمانه در معماری منظر
ایده خلاق در گنبد زیستی پروژه باغ عدن، کورنول، انگلستان
چه شما فکر کنید که قادر به انجام کاری هستید یا خیر، معمولاً حق با شماست. (یا هر آنچه برای خود تصور کنید، همان رخ می‌ دهد). هنری فورد (1947-1863)

همه پروژه‌ هایی که روی آنها کار می ‌کنید الزاماً به خلق یک شاهکار منتهی نمی شوند، اما اگر خودتان را دست کم بگیرید هرگز پیشرفت نخواهید کرد.

شما باید همان تغییری باشید که مایل به دیدنش در جهان هستید. ماهاتما گاندی (1948-1869)

در هر حرفه ‌ای صرفاً صحبت و بحث کافی نیست، بلکه بحثها و اندرزها باید با استمرار و تمرین به مرحله عمل برسد. به گفته آلن تیچمارش، متخصصان حرفه منظر، متولیان آن هستند و باید آن را به عنوان امانت به نسلهای بعد برسانند. اگر مساله تنوع زیستی، دغدغه شماست، تلاش کنید که همه کارهای شما در راستای افزایش تنوع زیستی باشد یا اگر طراحی فراگیر ذهنتان را مشغول می‌کند، پس این موضوع باید الهام‌ بخش و ایده اولیه همه پروژه ‌های شما باشد.

سودمندی سخنان حکیمانه در معماری منظر
ارتقاء و تقویت تنوع زیستی در باغهای شناور
یک پزشک می‌تواند اشتباهات خود را دفن کند ولی یک معمار فقط می‌تواند به کارفرمای خود توصیه کند که درخت انگور بکارد. فرانک لوید رایت (1959-1868)

باید اعتراف کرد که معمارانی که راه حلهای سطحی و مقطعی پیشنهاد می ‌دهند، در اشتباه هستند. به طور قطع، معماران منظر در 4 بعد طراحی می ‌کنند و طرحهای آنان باید پاسخگوی این ظرفیت منظر باشد. بازنگری راحت ‌تر و ارزانتر از توسعه مجدد است، پس بهتر است از همان ابتدا، کار طراحی را با دقت شروع کرد.

اهداف بزرگ و غیر قابل دسترس، موجب شکست انسان نیستند بلکه اهداف خرد و سهل الوصول هستند که شکستهای اصلی او را رقم می زنند. میکل آنژ (1564-1475)

هدف یک معمار منظر در همه کارها و پروژه‌ هایش باید دستیابی به کمال و بهترینِ آنچه در توان دارد، باشد. هیچ دلیلی برای انجام طراحی به شیوه معمولی و سطحی وجود ندارد.

سودمندی سخنان حکیمانه در معماری منظر
اگر شما چیزی به آن اضافه کنید، بهتر می ‌شود؟
کمال زمانی به دست می ‌آید که نتوان چیزی را از یک کل حذف کرد، نه زمانی که چیزی برای افزودن به آن وجود نداشته باشد. آنتوان دوسانت اگزوپری (1944-1900)

هامفری رپتون در یکی از سخنان خود چنین عنوان کرد که برخی معتقدند که پیشرفتها با تبر زدن (حذف کردن) بهتر از بیل زدن (اضافه کردن) حاصل می ‌گردد. این موضوع بی ‌شباهت به بسیاری از جنبه‌ های طراحی نیست؛ زدودن زوائد از طرح، منجر به روشنتر، مختصرتر و خواناتر شدن آن می ‌شود و بر کیفیت طرح می ا‌فزاید.

در حوزه نظری، تفاوتی بین نظریه و عمل نیست. ولی در عمل این تفاوت بدیهی است. یوگی برا (1925)

ارتباط بین نظریه و عمل در هر حرفه ‌ای، حوزه بسیار جذابی است. در معماری منظر و به ویژه برای معماران منظری که تازه فارغ‌ التحصیل شده ‌اند، گاهی شکافی بین این دو  حس می شود.. نظریه باید بنیان و اساس هر عملی باشد، حتی اگر تطابق این دو دشوار به نظر برسد.

تنها یک راه برای گریز از نقد وجود دارد؛ کاری نکنید، چیزی نگویید و هیچ چیز نباشید. ارسطو (382-322 قبل از میلاد)

هرکس یک منتقد است. اگر از اینکه کارهایتان مورد نقد واقع شوند می هراسید، احتمالاً معماری منظر حرفه مناسبی برای شما نخواهد بود. همیشه به نقدها گوش دهید و آن را به عنوان یک نقد بپذیرید، ارزیابی کنید و اگر منصفانه و سازنده است از آن نکته ‌برداری کنید.

بهترین زمان برای کاشت یک درخت 20 سال پیش بود. زمان مناسب بعدی همین الان است. ضرب المثل چینی

نکات جالب و ظریفی در ضرب ‌المثلهای چینی وجود دارد؛ آنها همیشه در عین سادگی، به واقعیت بسیار نزدیک هستند. امروزه به مدد تکنولوژی مدرن می ‌توان درختان نیمه بالغ و حتی کهنسال را پیوند زد، البته این ضرب‌ المثل همچنان به قوت خود باقی است.

سودمندی سخنان حکیمانه در معماری منظر

بکارگیری قوه خلاقیت، آن را از بین نمی برد؛ هر چه بیشتر از آن استفاده کنید، بیشتر از آن بهره مند خواهید شد. مایا آنجلو (2014-1928)

هر چه بیشتر تلاش کنید، بیشتر به دست می‌ آورید. هیچگاه دست از ایده ‌پردازی، طرح ‌اندازی و تلاش در جهت ارتقاء آن بر ندارید؛ خلاقیت شما در اثر استفاده زیاد از کار نمی‌افتد.

 شما می‌ توانید شگفت ‌انگیزترین مکان روی زمین را طراحی و خلق کنید و حتی بسازید، اما برای تبدیل یک رویا به واقعیت، به حضور مردم نیاز است. والت دیزنی (1966-1901)

نقش مردم چیزی بیش از تحرک بخشیدن به منظر است. آنها کارفرمای نهایی هر طرح هستند. موفقیت در معماری منظر زمانی به دست می آید که پروژه ها برای مردم طراحی شوند.

سودمندی سخنان حکیمانه در معماری منظر
اگر طراحی برای مردم نباشد، بهتر است زحمت انجام پروژه را به خود ندهیم؛ چون مطمئنا طرح موفقی نخواهد بود.

جملات نغز و نقل قولهای ارزشمند فراوانی وجود دارد که در معماری منظر نیز مصداق می ‌یابند. شاید به این دلیل که به طور کلی بهترین نقل قولها در زندگی قابل اعمال هستند و همانطور که هنر، تقلیدی از زندگی است، معماری منظر نیز تقلیدی از حیات است. چه کسی می‌داند، حتی شاید به دلیل نزدیکی و قرابت زیاد معماری منظر با زندگی، بسیاری از جملات قصار و حکیمانه در آن نیز کاربرد دارند.

منبع: +

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *